Avatar billede tech2001 Nybegynder
14. marts 2005 - 15:20 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

hvad er der galdt her

Hej folkens

Som i nok kan se er det et "tilføj en kunde script"
men når man har fået udfyldt det der skal udfyldes og man trykker tilføj kunde, så sker der intet hvad kan det være ?
http://www.web-builders.dk/harders/adressemenu.htm

jeg skulle mene problemet ligger her og ikke i tabellerne da de seer fine ud
nogen der vil give en hjælpende hånd ???
mvh Christian

<?php
if ($_POST[op] != "add") {
    //har ikke set formular - så vis den
    $display_block = "<h1>Tilføj en kunde </h1>
    <form method=\"post\" action=\"$_SERVER[PHP_SELF]\">
    <p><strong>For- og efternavn:</strong><br>
    <input type=\"text\" name=\"f_name\" size=30
    maxlength=75>
    <input type=\"text\" name=\"l_name\" size=30
    maxlength=75>

    <p><strong>Adresse:</strong><br>
    <input type=\"text\" name=\"address\" size=30>

    <p><strong>Postnr. og by:</strong><br>
    <input type=\"text\" name=\"postnr\" size=4 maxlength=4>
    <input type=\"text\" name=\"postby\" size=30 maxlength=50>

    <p><strong>Adressetype:</strong><br>
    <input type=\"radio\" name=\"add_type\" value=\"home\"
    checked> privat
    <input type=\"radio\" name=\"add_type\" value=\"work\">
    firma
    <input type=\"radio\" name=\"add_type\" value=\"other\">
    andet

    <p><strong>Telefonnr.:</strong><br>
    <input type=\"text\" name=\"tel_number\" size=8
    maxlenght=8>
    <input type=\"radio\" name=\"tel_type\" value=\"home\"
    checked> privat
    <input type=\"radio\" name=\"tel_type\" value=\"work\">
    firma
    <input type=\"radio\" name=\"tel_type\" value=\"other\">
    andet

    <p><strong>Faxnr.:</strong><br>
    <input type=\"text\" name=\"fax_number\" size=8
    maxlenght=8>
    <input type=\"radio\" name=\"fax_type\" value=\"home\"
    checked> privat
    <input type=\"radio\" name=\"fax_type\" value=\"work\">
    firma
    <input type=\"radio\" name=\"fax_type\" value=\"other\">
    andet

    <p><strong>Email-adresse:</strong><br>
    <input type=\"text\" name=\"email\" size=30
    maxlenght=150>
    <input type=\"radio\" name=\"email_type\" value=\"home\"
    checked> privat
    <input type=\"radio\" name=\"email_type\" value=\"work\">
    firma
    <input type=\"radio\" name=\"email_type\" value=\"other\">
    andet

    <p><strong>CVRnr.:</strong><br>
    <input type=\"text\" name=\"cvr_number\" size=8
    maxlenght=8>

    <p><input type="submit" name="submit"
    value="Tilføj kunde"></p>
    </form>";

} else if ($_POST[op] == "add") {
    //føj til tabeller - tjek krævede felter
    if (($_POST[f_name] == "") || ($_POST[l_name] == "")) {
        header("Location: addentry.php");
        exit;
        }

    // etabler forbindelse til databasen
    $conn = mysql_connect("localhost", "web20", "xxxxxx");
    mysql_select_db("xxxxxxxxxx",$conn);

    // føj til master_name-tabellen
    $add_master = "insert into master_name values ('', now(), now(),'$_POST[f_name]', '$_POST[l_name]')";
    mysql_query($add_master) or die(mysql_error());

    // hent master_id til brug i andre tabeller
    $master_id = mysql_insert_id();

    if (($_POST[address]) || ($_POST[postnr])) {
        //evt. føj til address-tabellen
        $add_address = "insert into address values ('', $master_id, now(), now(), '$_POST[address]', '$_POST[postnr]', '$_POST[add_type]') ";
        mysql_query($add_address) or die(mysql_error());
    }

    if (($_POST[postnr]) || ($_POST[by])) {
        //evt. føj til postby-tabellen
        $add_postby = "insert into postby values ('', '$_POST[postnr]', '$_POST[postby]') ";
        mysql_query($add_postby) or die(mysql_error());
    }

    if ($_POST[tel_number]) {
    //evt. føj til telephone-tabellen
    $add_tel = "insert into telephone values ('', $master_id, now(), now(), '$_POST[tel_number]', '$_POST[tel_type]')";
    mysql_query($add_tel) or die(mysql_error());
    }

    if ($_POST[fax_number]) {
    //evt. føj til fax-tabellen
    $add_fax = "insert into fax values ('', $master_id, now(), now(), '$_POST[fax_number]', '$_POST[fax_type]')";
    mysql_query($add_fax) or die(mysql_error());
    }

    if ($_POST[email]) {
    //evt. føj til email-tabellen
    $add_email = "insert into email values ('', $master_id, now(), now(), '$_POST[email]', '$_POST[email_type]')";
    mysql_query($add_email) or die(mysql_error());
    }

    if ($_POST[cvr_number]) {
    //evt. føj til cvr-tabellen
    $add_cvr = "insert into cvr values ('', $master_id, now(), now(), '$_POST[cvr_number]')";
    mysql_query($add_cvr) or die(mysql_error());
    }

    $display_block = "<h1>Kunde tilføjet</h1>
    <p><h2>Kunden er blevet tilføjet. Vil du tilføje <a href=\"addentry.php\">endnu en kunde</a>?</h2></p>";
}
?>
<html>
<head>
<title>Add an entry</title>
<link href="ve style.css" rel="stylesheet">
</head>
<body>
<? print $display_block; ?>
</body></html>
Avatar billede barklund Nybegynder
14. marts 2005 - 15:35 #1
Du har én tabel til hver af de stykker data, der skal sættes ind? Normalt ville man altså have én stor tabel til at håndtere alt data - og så bare ikke sætte de felter, hvor der ikke var information tilgængelig.
Avatar billede tech2001 Nybegynder
14. marts 2005 - 15:40 #2
jo men burde det ikke os virke sådan her ?
har en fornemmelse om at det er submit knappen det er galdt med kan du se noget der ?
Avatar billede barklund Nybegynder
14. marts 2005 - 15:43 #3
Hm, men du har jo ikke en <input name="op"> i din formular? Så $_POST['op'] bliver vel aldrig sat?
Avatar billede tech2001 Nybegynder
14. marts 2005 - 15:49 #4
// føj til master_name-tabellen
    $add_master = "insert into master_name values ('', now(), now(),'$_POST[f_name]', '$_POST[l_name]')";
    mysql_query($add_master) or die(mysql_error());

hvad siger du der skal stå istedet ? $_POST[l_name] <- den poster vel det i tabellen ?
Avatar billede barklund Nybegynder
14. marts 2005 - 16:10 #5
Jamen du tester jo helt i toppen af dit script:

if ($_POST[op] != "add") {

Og hvis den ikke findes, så indsætter den aldrig noget. Og den findes ikke, da der ikke er et "op" felt i din formular (så vidt jeg kan se).

--
Morten Barklun
Avatar billede tech2001 Nybegynder
22. februar 2006 - 20:09 #6
Avatar billede barklund Nybegynder
22. februar 2006 - 20:40 #7
Hm, hvorfor synes du ikke, at mine svar hjalp dig? Siden du selv tog pointene... Hvordan løste du så problemet?
Avatar billede tech2001 Nybegynder
23. februar 2006 - 14:51 #8
fordi det ikke var dit svar som hjalp mig
Avatar billede barklund Nybegynder
23. februar 2006 - 14:55 #9
Men for at andre kan få nytte af spørgsmålet, så bør du skrive, hvad der løste problemet  - ellers er man jo lige vidt :)
Avatar billede tech2001 Nybegynder
23. februar 2006 - 18:07 #10
måske nok men ærligtalt husker jeg ik, hvad der løste problemet, eller om det overhoved blev løst, det er omkring et år siden mester :)
Avatar billede barklund Nybegynder
23. februar 2006 - 18:13 #11
Hvilket de fleste plejer at løse ved at sige "er der nogen, der føler sig fortjent til nogle point, så smid nogle svar", da der alligevel ikke er nogen, der kan huske det - og så sørger man for, at ingen føler sig snydt :)

Og havde du gjort det, så havde jeg sgu nok ud fra mit meget lille bidrag sagt "snup dem selv" :)

Jeg mener bare, at man lige bør søge den høfligste udvej ;)

--
Morten Barklund