Avatar billede cheff25 Nybegynder
25. marts 2005 - 14:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Bedre lyd på MP3 filer

Jeg har fornyligt etableret forbindelse fra min pc til mit stereoanlæg. Jeg har erfaret, at lyd kvaliteten er elendigt, og at det kan skyldes 3 ting, men kan ikke finde ud af hvilken,

Enten er det lydkortet, der ikke er tilstrækkeligt. Jeg har kun installeret det aml. onboard lydkort, og kan ikke forestille mig, at kvaliteten er særlig god.

Eller det kan skyldes softwaren, eller kvaliteten på MP3 filen, lyde er glimrende når den afspilles fra pc'en, og jeg har forsøgt at bruge flere forskellige afspillere.

Til sidst kunne det være fordi, at ledningen mellem lydkort og forstærkeren, er 5 meter lang, og derfor kunne der nemt være et kvalitets tab undervejs.

Håber i kan hjælpe, og eventuelt vejlede i hvilken software/hardware jeg skal indkøbe.
Avatar billede qstergaard Nybegynder
25. marts 2005 - 14:51 #1
Du nok nød til at købe dig et nyt lydkort. Men kan jo ikke sige det med sikkerhed, du er nød til at give lidt info. hvilket bundkort osv. Soundchip, Men kablet tror jeg ikke har noget at sige.. Software winamp,media player, osv skulle virke fint, hvis det er det du bruger.. Kan ikke rigtigt finde andre muligheder end dit lydkort ? du bruger godt nok dine drivers til lyd fra cd ? altså orginale ? ellers smid info.. så kigger vi på det,
Avatar billede lucky-luke Nybegynder
25. marts 2005 - 14:59 #2
Hvis du laver dine mp3'er med en bitrate på under 128 kan det ligeså godt være dine mp3-filer, den er gal med - men ellers så lyder gstergaard's forklaring fornuftig.:-´)
Avatar billede cheff25 Nybegynder
25. marts 2005 - 15:00 #3
Det havde jeg faktisk ikke tænkt på at tjekke. Men originale cd'er lyder lige så forvrænget, når de afspilles over anlæget via pc'en. Hvad skal jeg kigge efter i et nyt lydkort?
Avatar billede milter Ekspert
25. marts 2005 - 18:42 #4
Dit lydkort burde sagtens kunne klare det, og 5 meter ledning er også OK, medmindre ledningerne er meget tynde.

Hvilken udgang på lydkortet bruger du, og hvilken indgang bruger du på forstærkeren?
Avatar billede cheff25 Nybegynder
26. marts 2005 - 00:37 #5
Her er lidt af de manglende informationer: Jeg kører altid mp3'ere på bitrate 128. Lydkortet hedder "VIA AC'97-lydkort(WDM). Og ledningen går fra lydkortet via et 3,5mm ministereostik, og over i anlæget fordeles det til 2 phonostik. Håber at det er nok info, jeg har ikke været i stand til at find ud af info om bundkort og soundchip(Jeg aner nemlig ikke hvordan jeg finder den information).
Jeg siger tak for den forløbige hjælp, jeg tror efterhånden, at jeg kan udlede at jeg skal have fundet et nyt lydkort.
Avatar billede c-holst Novice
26. marts 2005 - 07:37 #6
kan heller ikke forstå det. Har selv en lignende opsætning. dog går al min lydfra lydkortet over i en gammel alm forstærker. Denne bruger jeg så dels til at afspille pc lyden, og til at sende lyden videre 5 meter op i stuen
Jeg bruger altså i princippet den samme udgang fra lydkortet til begge dele. Jeg har også ac97 og har ikke nogen grund til at klage på den konto.
jeg tror det må ligge i, at du bruger den forkerte udgang på lydkortet, er på job nu, så sjg kan ikke tjekke hvilken farve jeg lige bruger (mener det er den blå)

indgang på min forstærker i stuen(sony) er tv/video in

noget andet, som kan give dårlig lyd, er alle de lydfunktioner, som en moderne player har. Der er det min erfaring, at det er bedst, at slå alle disse ting fra, og så regulere lyden ved slutkilden altså din forstærker.
Det er eqalizerfunktioner i playeren, men også evt lydfunktioner i softwaren til dit lydkort skal slåes fra. De findes ved under det lille lydikon i sys tray. Jeg tænker på ting som bass bost, 3d lyd og andet smart.
Inde i kontrolpanel, kan du også indstille noget omkring opsætning af højtalere.

for at finde ud af alt om din hardware
hent everest home edition
www.lavalys.com
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2005 - 08:28 #7
Er du sikker på du ikke har sat kablet til phono på din forstærker, så vil det forvrænge, prøv en anden indgang.