Avatar billede jop... Nybegynder
06. april 2005 - 17:52 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med bilcomputer

X Jeg har været ved at sætte en computer i bilen, som bruges til bl.a. dvd, navigation, musik, internet, udskrifter af fakturaer, bak kamera osv.

Jeg har en trykfølsom skærm monteret ved førersædet, og det hele får strøm direkte fra bilbatteriet, via en 220 vols adapter..

Systemet fungerer perfekt, og jeg er meget glad for det, men har et problem, som jeg ikke har haft held til at løse.

Hvis computeren er tændt, når jeg tænder bilen, genstarter den p.g.a. strømdvigt til adapteren. Tændingen i bilen æder simpelthen alt strømmen. jeg har haft professionelle folk til at montere ledningerne fra batterierne, så der skulle ikke være noget problem der.

Og spørsmålet er så, om der er nogle nørder herinde, der kender en løsning på dette problem.

Kan man få en adapter med indbygget ups. Vi snakker højst 5 sec. Eller kan man få en lille mini-ups, som jeg kan installere i forlængelse med.

Eller er der en helt 3. løsning?

Mvh René
Avatar billede lonepeter Novice
06. april 2005 - 19:10 #1
Nu ved jeg jo ikke hvilken bil der er tale om, om det er en benzin eller diesel. Men i de fleste biler er der mulighed for at montere et batteri der har større kapacitet end standard batteriet.

Hvis vi nu forestiller os en bil der både findes med en 1.4 benzin og en 2.0 diesel motor så vil benzin udgaven oftes have et batteri med mindre kapacitet end diesel udgaven (diesel biler bruger ofte mere størm når de starter)

Nå men for at komme til sagen så kunne man jo forestille sig at et batteri med en større kapacitet end standard ville have overskudet til at forsyne både starteren og din bærbare...

Vælger man at sætte et større batteri på bilen skal man evt. lige være opmærksom på om generatoren er dimentioneret til det større batteri...
Avatar billede jop... Nybegynder
06. april 2005 - 21:52 #2
Det er en Diesel 2.0 - Citroen Xsara Picasso. Jeg vil lige prøve at undersøge det med det større batteri og generatoren.

Andre der kender til en løsning, med det batteri jeg har nu?
Avatar billede milter Ekspert
06. april 2005 - 22:43 #3
Du spørger, om der er en helt tredie løsning. Hvad med at vente med at tænde computeren, til bilen er i gang.

Men det er måske ikke en brugbar løsning :)
Avatar billede lonepeter Novice
06. april 2005 - 22:55 #4
Nu er det nok det største batteri der passer til bilen der sidder i en 2.0 diesel, men der er alligevel en mulighed... - Der findes nogle specielle batterier som fysisk har samme størrelse som det største standard batteri, men har større kapacitet, de bliver vist hovedsageligt brugt til folk med campingvogne og den slags, men de er uforholdsmæssigt dyre end almindelige batterier... - Så det er jo nok et lige lovligt dyrt projekt at kaste sig ud i som et forsøg...
Avatar billede bb_maze Nybegynder
06. april 2005 - 22:59 #5
Kunne muligheden ikke være at købe et UPS system?
http://edbpriser.dk/Showsubcategory.asp?ID=46

Hygge
Avatar billede tronic1 Nybegynder
06. april 2005 - 23:05 #6
Vil forestille mig at det som lonepeter hentyder til er de batterier der hovedsageligt bruges i autocampere. De har 2 sæt poler, da bilen helst ikke skal snuppe al strømmen når den står stille, da det jo ville blive til nogle dumme nedture. Har selv været så smart at montere et 88 Ah batteri i min lille golf2. Og den kan stå et par timer med lys og lyd på uden at gå død. hehe
Avatar billede jop... Nybegynder
07. april 2005 - 07:10 #7
milter --> Jo, og det er også det jeg gør nu, men det ville være rart, om computeren kunne køre selv om man slukkede og startede bilen igen.  eks. når tanken skal fyldes.. :-)

lonepeter --> Ok, men systemet er allerede ved at have kostet en formue alligevel.. :-)

bb_maze --> Kiggede også lidt på dem, men har ingen erfaring med dem, så ved ikke om de vil kunne bruges til netop det, jeg skal bruge dem til. Slår de hurtigt nok til osv?. Slår de selv fra, når bilen selv forsyner computeren igen?

tronic1 --> Lyder spændende. Har du nogen idé om, hvor jeg kan kigge efter disse?
Avatar billede leif Seniormester
07. april 2005 - 07:14 #8
jop... -> En UPS har et lille batteri i sig selv, så hvis strømmen ryger tager den over !
Avatar billede lonepeter Novice
07. april 2005 - 07:17 #9
job, jeg kom lige til at tænke på en lidt storm p agtig løsning på dit problem... - tag et lille 12 v batteri og parallel forbind det til bilens batteri. På plus kablet mellem de to batterier montere du et relæ der slår fra når olielampen lyser (det vil den jo gøre lige så snart du kommer tændig på bilen og olietryks kontakten er let tilgængelig på siden af motoren)

Så forbinder du din computer til det nye lille batteri, på den måde burde problemet jo være løst...

Men jeg ville nok lige konsultere dit værksted med ideen inden jeg ville kaste mig ud i den... :-)
Avatar billede lonepeter Novice
07. april 2005 - 07:17 #10
Eksempelvis et motorcykelbatteri....
Avatar billede lonepeter Novice
07. april 2005 - 07:29 #11
tronic1, den type "dobbelt" batteri du taler om, vil jeg tro er fysisk større end standard batteriet og vil derfor sikkert ikke passe i "batterikassen" på en alm personvogn...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
07. april 2005 - 08:28 #12
Tillæg til [07/04-2005 07:17:29] - istedet for dette relæ ka' også (bedre) bruges en passende (kraftig) DIODE imellem de to nævnte batterier. Så der IKKE ka' tappes strøm fra "motorcykelbatteriet" til bilbattteriet under start. Du taber en lille smule over denne diode men bør ikke være noget problem for denne 12V -> 230V converter/adaptor...
Avatar billede jop... Nybegynder
07. april 2005 - 08:37 #13
Så var det jeg tænkte på, om ikke bare man kan få noget til at sætte direkte imellem batteri og adapter, der kunne holde strøm de 2 sec, det tager at starte bilen? Men ellers så lyder det andet som en god løsning.
Avatar billede jop... Nybegynder
07. april 2005 - 08:38 #14
Jeg er slet ikke så teknisk.. :-)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
07. april 2005 - 08:42 #15
... det var netop det som "motorcykelbatteriet" skulle bruges til. Nu ved jeg faktisk ikke hvor stort rent fysisk den er - det var bare et forslag.

... Er du altid optimist ? - mht de 2 sek. Tihi ...

Konsultér en eller anden mere eller mindre bilkyndig mht dette forslag.
"Motorcykelbatteriet" behøver ikke at stå fysisk op ad bilbatteriet.
Avatar billede jop... Nybegynder
07. april 2005 - 08:54 #16
Ok. Men det er sådan på en Citroen Picasso at batteriet er under førersædet, så det er sådan set ikke så svært at arbejde med.. :-)

Jeg tager lige fat i mit værksted, og hører om ikke de ´kan klare noget med sådan et batteri. :-)

Tak for hjælpen alle sammen. Smider I ikke lige nogle svar?
Avatar billede jop... Nybegynder
07. april 2005 - 08:55 #17
Mht de 2 sek., så er det jo en fransk bil, så starter næsten inden man har sat nøglen i.. :-p
Avatar billede lonepeter Novice
07. april 2005 - 09:25 #18
job, Ja, franske biler er dejlige biler, de holder en masse mennesker beskæftiget, mekanikkere, reservedelsfolk, autohjælp osv... :-) (er selv udlært reservedelsmand hos Citroën... :-) )

Held og lykke med projektet... - Jeg springer over points denne gang...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
07. april 2005 - 09:29 #19
ping... (deles med andre i denne tråd) - men først hvis (=når) det virker...

Good Luck...
Avatar billede colabund Nybegynder
07. april 2005 - 10:32 #20
Det er den samme løsning, campingfolket benytter sig af, når de har et ekstra batteri i campingvognen.

Du kan sikkert få råd og vejledning hos et campingcenter, eller en inkarneret campist...

Med "ekstra-batteri" - løsningen vil du jo også undgå, at computeren ved et uheld tapper bilens startbatteri for strøm.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
07. april 2005 - 10:40 #21
Jeg hører til betegnelsen Campingfolket - kan fuldt ud bekræfte opstilningen med et extra (motorcykel)batteri næsten parralelt med bilbatteriet med den der DIODE imellem ved pluspolen. Så vil BILEN ikke tappe fra (motorcykel)batteriet under bilstart...

Hvis der skal forhindres at din opstilning tapper det hele "ved et uheld" så skal der nævnte relæ imellem...
Avatar billede tronic1 Nybegynder
08. april 2005 - 00:33 #22
Att. lonepeter.
Har lige snakket med en autocamper-bygger/-mekaniker og de store dobbeltbatterier er den samme størrelse som de store 88 Ah batterier, som ikke passer i de fleste biler.
Dog havde de lige et batteri der skulle skiftes i en vogn og så faldt det sammen med at jeg skulle have nyt batteri på bilen. Så vi prøvede. Og det virker og er ikke til gene nogen steder. Se evt billede 9 på http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=26188
Her kan man se at den ikke driller. Dog tror jeg ikke det passer i nyere biler, da de er pakket helt sammen omme foran.
Avatar billede jop... Nybegynder
11. april 2005 - 07:33 #23
Jeg har forespugt værkstedet mht til camping-løsningen, så den prøver vi. :-)

Vil folk ikke lige komme med et svar?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
11. april 2005 - 19:13 #24
ping...
(Fordel som du lyster...)
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester