Avatar billede rodfrugten Nybegynder
23. april 2005 - 12:20 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Divx opfører sig sært

Har for nylig smidt et nyt bundkort i maskinen, og efter geninstallation af windows xp, driller det en del når jeg vil afspille divx. Det forholder sig sådan et når jeg afspiller divx i enten mediaplayer eller bsplayer giver den nogle små glitches en gang imellem, hvor den lige pludselig kører filmen hurtigere som om man spoler, eller også "hopper" den bare lige et par frames. Besynderligt nok så kan jeg afspille uden problemer i winamp 5.08? Før formateringen døjede jeg nogle gange med at skærmen bare blev helt grøn i wmp og bs, men aldrig i winamp.

Jeg har så småt luret problemer til at hænge sammen med detonators, da det kører bedre uden dem installeret, jeg vil dog helst ikke undvære dem til andre formål... Jeg har prøvet et par forskellige, men det har ikke helt fixet det, lige nu kører jeg med version 66.93 som ser ud til at køre lidt bedre end de nyeste.

Jeg benytter i øvrigt et xvid codec til at afspille film med, men har også forsøgt med divx 5.0.

mb: Asrock K7VT4A PRO
gfx: geforce fx5700

Nogle ideer?
Avatar billede espersen Novice
23. april 2005 - 14:19 #1
Når et filmklip ikke kan afspilles korrekt ; dvs. med manglende lyd og billede, dårlige farver o.l. så mangler du højsts sandsynligt det rigtige Codec!

For 99% vedkommende kan du nøjes med den rene pakke - uden at installere diverse "sjove codec packs" :
DivX 5 (+ evt. DivX 3.11 alpha):

LÆS denne inden installation: http://spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#divx
hent DivX-codec:http://www.divxmovies.com/codec/

Hent Xvid-codec: http://www.xvidmovies.com/codec/

Hent AC3-Lyd-codec: http://ac3filter.sourceforge.net (efterspørges/bruges ret ofte)

Hvis en .avi-fil herefter fortsat ikke vil vises eller afspille lyd, så skal du benytte programmet G-Spot, som fortæller dig præcis, hvilket codec du mangler (som så kan findes på ovenstående eller Google): http://www.headbands.com/gspot/download.html

Skulle en AVI-fil være beskadiget, kan du dels checke og/eller reparere den med DivFiX og eller AVImedic. fremgangsmåde: prøv at lave en kopi af din fil og fiks værktøjet/værktøjerne:
AVImedic : http://www.geocities.com/avimedic/download.html
DivFiX : http://www.divx-digest.com/software/divfix.html

(Glem alt om at bruge diverse "smarte" codecpakker - de medbringer alt for tit alt muligt snavs og problemer)
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
23. april 2005 - 14:25 #2
Jeg har skam de rigtige codecs, faktisk de samme som du henviser til og mine filer fejler ikke noget. Jeg mener stadig det er relataret til mine grafik kort drivers, og havde håbet på at der var nogen som havde oplevet noget tilsvarende.
Avatar billede espersen Novice
23. april 2005 - 14:37 #3
godt. Så ville jeg forsøge følgende:

1. hent nyeste driver til grafikkortet (og pak det ud - men installér det ikke!)
2. Fjern grafikkort via enhedshåndtering
3. genstart PC'en
4. Under opstart finder den ny hardware - drop den automatiske install - og vælg den manuelle og udpeg den nyeste driver, som du fandt under pkt. 1
Avatar billede espersen Novice
23. april 2005 - 14:38 #4
som pkt mellem 1 og 2 mangler jeg lige at skrive : afinstaller nuværende driver via tilføj/fjern programmer
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
23. april 2005 - 14:41 #5
Har faktisk lige smidt de nyeste drivers på... hvorfor vil du droppe automatisk install?

Kunne det evt. hænge sammen med mit ikke så kostbare bundkort?

Nogen ide til hvorfor det virker i winamp og ikke andre steder?
Avatar billede espersen Novice
23. april 2005 - 14:48 #6
autoinstall skal droppes, da det er min erfaring den ikke får det hele med og selt ikke finder den du netop har downloaded!
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
23. april 2005 - 14:52 #7
Nå sådan at forstå :) Men detonators installerer jo selv fra en .exe fil, så den finder nok sig selv skal du se :)

Hjalp i øvrigt ikke :(
Avatar billede espersen Novice
23. april 2005 - 14:56 #8
har du fulgt min vejledning herover ?
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
23. april 2005 - 14:59 #9
Jepper, har gjort det hele, har endda tjekket mine filer med g-spot selvom jeg var sikker på at jeg havde de rigtige codecs...
Avatar billede espersen Novice
23. april 2005 - 15:00 #10
så er næste punkt at du lige oplyser om du har fået installeret dine drivere til selve bundkortet ?
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
23. april 2005 - 15:03 #11
Jepsen, via4in1 og agp drivers, derudover har jeg en via raid tool til min sata disk.
Avatar billede espersen Novice
23. april 2005 - 18:41 #12
hhhmmmmm!  så opdatér DirectX
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
23. april 2005 - 18:54 #13
Bliver da vist svært at få en nyere end 9.0c...

Siden her er da i øvrigt ikke specielt velfungerende, får bare blank side 80% af tiden.
Avatar billede espersen Novice
23. april 2005 - 19:07 #14
det gør jeg ikke - er efterhånden blank - men det kunne være at din maskine er ramt af snavs (spyware, virus m.v. ifm. en kort tid som ubeskyttet PC?). Dette kan  nemt give en underlig PC - lad os tjekke om det er tilfældet.

Du skal nu downloade og installere to små programmer på din computer. Det ene hedder Spybot og det andet HijackThis. Begge programmer finder du her:

Spybot
Som du finder på denne adresse:
http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#spybot

HijackThis
Inden du downloader HijackThis, skal du oprette en mappe på dit C-drev med navnet HijackThis. Når du downloader HijackThis, skal du gemme programmet i denne mappe. Pak også filen ud i denne mappe.

http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#hijackthis
Du finder også en dansk manual til programmet på dette link.

3. Nu starter du med at installere Spybot og hente de sidste nye opdateringer til programmet. Derefter skal du køre en scanning med Spybot og fjerne alt det snavs, som programmet eventuelt finder. Det er alt det med rødt, som skal fjernes. Marker med flueben alle de steder, der er med rødt, og klik derefter på afhjælp problemer.

4. Nu skal du installere og køre HijackThis, som jo ligger i mappen, du lavede lige før. Klik på .exe filen, så kører programmet, klik på scan, klik på save log, kopier loggen og læg en kopi herind.
Lad være med at slette noget selv med Hijackthis, det kan skade mere end det gavner, lad en af eksperterne om det job. HijackThis-loggen viser dig både de gode og de dårlige ting, så vi skal en haj nok hjælpe dig med finde de dårlige.
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
23. april 2005 - 19:17 #15
Tror nu heller ikke ligefrem det er spyware relateret, har ingen p2p software installeret og browser med opera... spybot fandt også kun nogle tracking cookies.

Tror stadig på grafikkortet på en eller anden måde... kunne måske være en hardware defekt?

Her er da om ikke andet en hijack this log, og tak for hjælpen so far.

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 19:14:05, on 23-04-2005
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Program Files\MSI\Bluetooth Software\bin\btwdins.exe
C:\Program Files\D-Tools\daemon.exe
C:\Program Files\Java\jre1.5.0_02\bin\jusched.exe
C:\Program Files\DU Meter\DUMeter.exe
C:\Program Files\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\Program Files\MSI\Bluetooth Software\BTTray.exe
C:\Program Files\VIA\RAID\raid_tool.exe
C:\Program Files\Logitech\MouseWare\system\em_exec.exe
C:\PROGRA~1\MSI\BLUETO~1\BTSTAC~1.EXE
C:\Program Files\Opera\Opera.exe
C:\Program Files\Outlook Express\msimn.exe
C:\Program Files\Winamp\winamp.exe
H:\Downloads\hijackthis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyServer = wwwproxy.nork.aau.dk:3128
O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - c:\program files\google\googletoolbar1.dll
O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - c:\program files\google\googletoolbar1.dll
O4 - HKLM\..\Run: [Logitech Utility] Logi_MwX.Exe
O4 - HKLM\..\Run: [DAEMON Tools-1033] "C:\Program Files\D-Tools\daemon.exe"  -lang 1033
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] C:\Program Files\Java\jre1.5.0_02\bin\jusched.exe
O4 - HKLM\..\Run: [DU Meter] C:\Program Files\DU Meter\DUMeter.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Program Files\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe" /background
O4 - Global Startup: BTTray.lnk = ?
O4 - Global Startup: VIA RAID TOOL.lnk = C:\Program Files\VIA\RAID\raid_tool.exe
O8 - Extra context menu item: &Google Search - res://C:\Program Files\Google\GoogleToolbar1.dll/cmsearch.html
O8 - Extra context menu item: Backward &Links - res://C:\Program Files\Google\GoogleToolbar1.dll/cmbacklinks.html
O8 - Extra context menu item: Cac&hed Snapshot of Page - res://C:\Program Files\Google\GoogleToolbar1.dll/cmcache.html
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O8 - Extra context menu item: Send To &Bluetooth - C:\Program Files\MSI\Bluetooth Software\btsendto_ie_ctx.htm
O8 - Extra context menu item: Si&milar Pages - res://C:\Program Files\Google\GoogleToolbar1.dll/cmsimilar.html
O8 - Extra context menu item: Translate into English - res://C:\Program Files\Google\GoogleToolbar1.dll/cmtrans.html
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.5.0_02\bin\npjpi150_02.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.5.0_02\bin\npjpi150_02.dll
O9 - Extra button: Opslag - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O9 - Extra button: @btrez.dll,-4015 - {CCA281CA-C863-46ef-9331-5C8D4460577F} - C:\Program Files\MSI\Bluetooth Software\btsendto_ie.htm
O9 - Extra 'Tools' menuitem: @btrez.dll,-4017 - {CCA281CA-C863-46ef-9331-5C8D4460577F} - C:\Program Files\MSI\Bluetooth Software\btsendto_ie.htm
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe (file missing)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe (file missing)
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://v5.windowsupdate.microsoft.com/v5consumer/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1113335177203
O16 - DPF: {B38870E4-7ECB-40DA-8C6A-595F0A5519FF} (MsnMessengerSetupDownloadControl Class) - http://messenger.msn.com/download/msnmessengersetupdownloader.cab
O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\..\{152880FC-51B4-45A8-8B68-E522C06AA5D5}: NameServer = 212.10.24.252,192.168.86.51,212.10.10.4
O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\..\{15F4B115-28A2-4BDC-A5A8-527B5649FB2B}: NameServer = 212.10.24.252,192.168.86.51,212.10.10.4
O17 - HKLM\System\CS1\Services\Tcpip\..\{152880FC-51B4-45A8-8B68-E522C06AA5D5}: NameServer = 212.10.24.252,192.168.86.51,212.10.10.4
O23 - Service: Bluetooth Service (btwdins) - WIDCOMM, Inc. - C:\Program Files\MSI\Bluetooth Software\bin\btwdins.exe
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
Avatar billede espersen Novice
23. april 2005 - 19:38 #16
Den ser fin ud - men kender du noget til de IP'ere som er lige herover ??
- De ser suspekte ud.
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
23. april 2005 - 19:43 #17
Yes yes dem har jeg tjek på :)
Avatar billede espersen Novice
23. april 2005 - 19:47 #18
hhmmm... nu må jeg lige gruble lidt

- imens kan du tjekke:

Hvilke indstillinger du har på grafikkortets performance (om den fx. er sat til kvalitet eller hastighed inde i dens menu - du ved sikkert hvor)

Hvor meget plads er der på C-drevet ? (ved lidt plads til XP bliver den ret sløv)
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
23. april 2005 - 19:53 #19
Den er sat til quality , og jeg har omkring 9gb på c-drevet. Kørte i øvrigt bedre på min gamle installation hvor jeg havde 4-500mb ledig...

Har søgt lidt på google... problemet hænger måske sammen med SP2.
Avatar billede espersen Novice
02. maj 2005 - 23:00 #20
jeg er blank ;o|
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
06. maj 2005 - 08:50 #21
Det viste sig at være RAM fejl. RAM controlleren på mit bundkort fungerede ikke som den skulle, så det er blevet ombyttet.

Lukker spg., men tak for forsøget.
Avatar billede espersen Novice
06. maj 2005 - 11:20 #22
;o)