Avatar billede nadster Nybegynder
27. april 2005 - 21:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Harddisk kan ikke findes

Hej

Jeg har en ældre computer, som jeg skal se om jeg få gang i igen.

Sidst jeg brugte den virkede den. Dengang formaterede jeg c-drevet. Nu har den så stået i et lille års tid uden at være blevet brugt. Når jeg starter op, så kommer den op og siger følgende:
"DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER"

Jeg har prøvet at starte op på en windows 98 diskette. Lige inden disketten er færdig med at læse filerne ind, så skriver den en lang smøre. Overskriften er: "Win 98 har fundet ud af, at drev C ikke indholder en gyldig FAT- eller FAT32-partition. Det kan skyldes:
1: drev skal partitioneres.
2: anvende 3.parts programmer.
3: det kan syldes virus.
Jeg har så prøvet at køre fdisk, men der får jeg følgende at vide:
"Der er ingen tilgængelige harddiske."

Jeg har også været inde i bios'en og sat den til at auto-finde harddisken. Først så finder den ikke noget. Men efter jeg været lidt rundt omkring i bios'en og går tilbage, så har den såmænd fundet harddisken!

Jeg har haft kabinettet åbnet og tjekket efter at alle ledninger og stik sidder fast i.

I bios'en når harddisken bliver fundet, så står den til at være Primary Master, og cd-rom drevet står til at være Secondary Master. Sidst jeg havde installeret et styresystem på den, var der også en 40GB harddisk som lagerplads tilkoblet. Den sidder ikke i længere og jeg aner ikke hvor den er, så jeg kan prøve at sætte den i igen.

Er der nogen der kan hjælpe mig på vej, til hvordan jeg får den her computer op og køre igen?
Avatar billede moocher Nybegynder
27. april 2005 - 21:49 #1
Efter at bios har fundet den har du så prøvet fdisk?
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. april 2005 - 21:50 #2
Når du er inde i BIOS, og "roder" rundt, og den finder harddisken, kan du så ikke prøve at stikke den WIN98 BOOT disketten, save BIOS og exit. Den vil så genstarte på disketten.

Jeg har en lille fornemmelse af, at det kunne være batteriet på bundkortet. Hvis det er dødt, så husker den ikke din hardware fra start til start. Derfor kræver det du "roder" rundt i BIOS før den kan se disken. Det der er interessant er, om den ved det første jeg skrev, vil starte, og du er i stand til at bruge FDISK.
Avatar billede nadster Nybegynder
27. april 2005 - 22:29 #3
Nu har den fået lov til at stå inde i biosen i et stykke tid. Jeg ved ikke om den så fået genopladet batteriet, for umiddelbart ser det ud til at jeg kan boote på win98-disken. Jeg har nemlig prøvet at genstarte på win98-disken, efter at den har fundet harddisken. Det har bare ikke hjulpet, før nu altså. Men den har så også stået og kørt i ca.45 minutter nu.

Det kunne jo måske godt tyde på at batteriet er dødt. Jeg vidste bare ikke at der sad et batteri. Ej heller at man kunne genoplade det, hvis det altås er tilfældet her.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. april 2005 - 22:36 #4
Nyere bundkort har ikke opladelige batterier.

Ældre har opladelige batterier, så hvis du kan lade det op, så har du et ældre.

Hvis du tør at lukke den op, så kan du se batteriet på bundkortet. De ikke opladelige batterier er et knap-batteri, ca. som en 2 krone, og dobbelt så tyk.

Hvis du tager det ud, så skal du huske hvilken side der skal ud af, så du kan montere det rigtig igen.

Men når du nu kan få den til at genkende harddisken, og BOOTe på win98 disketten, kan du så også få FDISK til at finde disken ? ? ?
Avatar billede nadster Nybegynder
27. april 2005 - 22:40 #5
Jep, det kan jeg faktisk. Er i fuld gang med at gøre den klar igen. Så hvis der bliver smidt svar afsted, så vil jeg dele point ud.

Men det er vist også et ældre bundkort jeg har i den. Tror det nok er en 4 år gammelt. Så det er vist her løsningen på det hele lå...

Så lige til sidst, et spørgsmål af ren interesse. Hvis nyere bundkort ikke har genopladelige batterier. Hvad gør man så, hvis det skulle løbe tør for strøm?
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. april 2005 - 22:48 #6
Man skifter bare batteriet ud, og jeg har altid en stak liggende.

Det er også kun når de 220 volt er taget fra, at den bruger strøm fra batteriet. Så længe den får standby strøm fra 220 volt, så bruges det til at huske hvad der står i BIOS.

Det er sikkert derfor, at batteriet er lidt fladt lige nu, for du har givetvis ikke haft strøm til den i lang tid.

Men held og lykke med projektet, og på forhånd tak.
Avatar billede nadster Nybegynder
27. april 2005 - 22:52 #7
Jeg siger mange tak for hjælpen. Det kører bare.

Og jeg blev også lidt klogere i dag. Så har alle jo vundet noget :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. april 2005 - 23:11 #8
Jamen er det ikke en dejlig dag  ;-)

Velbekomme.