Avatar billede knaldebang Nybegynder
29. april 2005 - 15:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Script til automatisk forlænging af siden

Hey;

Jeg har brug for et javascript (har fået fortalt det er den eneste mulighed), der kan sikre, at siden altïd er 'lang' (høj) nok.

Min side er bygget op med tre DIV-elementer, venstre, centralt og højre, som alle gerne skulle være lige lange altid, og automatisk bliver justeret i højden, så det passer med indholdet,så der fx ikke kommer en vertikal scroller lige pludseligt:)
Avatar billede olebole Juniormester
30. april 2005 - 01:45 #1
<ole>

Jamen, til søjleopdeling af websider har W3C jo suppleret os med et fantastisk godt element, som de anbefaler til netop den slags løsninger: Tabellen.

At bruge divs i stedet - og forsøge at få disse til at opføre sig som en tabel - giver altid betydeligt dårligere kode, end når du bruger en tabel. At begynde at bruge script, fordi man lider af tabel-berøringsangst, er under alle omstændigheder hul i hovedet.
Script bør så vidt muligt undgåes i forbindelse med design-opgaver - og det kan man næsten altid undgå.
Design bør løses med CSS ... ikke med script, som jo er beregnet til funktionallitet.

Jeg ved godt, der er et hav af uvidende båtnakker, der higer efter at dele deres uvidenhed med resten af verden - og derfor skriver side op og side ned om, hvor frygteligt det er at bruge tabeller.
Bær over med dem. Deres viden om webkodning er yderst begrænset og deres udgydelser har intet med virkeligheden at gøre  :)

Brug en tabel i stedet - og næste gang nogen fortæller dig, det er skidt at bruge tabeller til søjleopdeling, så spørg efter dokumentationen for den påstand. Enten i form af udtalelser fra W3C - eller i form af reproducerbare målinger på browser-performance i forbindelse med brug af tabeller kontra divs. Det bliver lettere at finde en kamel, der har været olympisk mester i figurløb på skøjter  ;o)

Som oftest bliver du i stedet ledt rundt blandt en masse sites, hvor forskellige uvidende stakler citerer og bekræfter hinanden. Det er præcis sådan alle andre vandrehistorier opstår, så det siger vel sig selv, hvor lidt man bør lægge i den slags vrøvl  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede knaldebang Nybegynder
30. april 2005 - 16:42 #2
Hehe okay, ja nu vil det så kræve en større omlægning af mit site, hvis jeg skulle til at bruge tabeller, i stedet for div's. Har netop brugt div's, fordi jeg er uerfaren, og har læst mig til, at det skulle være bedre:)

Kan dog sagtens se nu, at det ville være nemmere med tabeller, da de jo automatisk vil blive forlænget, har jeg ret?
Avatar billede olebole Juniormester
30. april 2005 - 17:44 #3
Ja, det du prøver at efterligne med divs er netop tabellens egenskaber  :)
Dog vil jeg kun anbefale dig at bruge tabel til opdeling i søjler. Resten bør du nok sætte op i andre elementer  :)
Avatar billede knaldebang Nybegynder
30. april 2005 - 18:03 #4
Tak for hjælpen. Har nu, forholdsvis enkelt lavet hele designet i tabel format. Dvs. min header, menu herunder, de tre søjler herunder igen, og min lille bottom nederst:)

Tak for at du lige åbnede mine øjne der:D Kom med et svar:)
Avatar billede knaldebang Nybegynder
18. august 2010 - 12:27 #5
Lukket :)