Avatar billede spottie Nybegynder
02. maj 2005 - 15:01 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Vedr. ESD/Statisk Electricitet?

Goddaf derude...

Er lidt nysgerrig efter et par spørgsmål af ESD/Statisk Electricitet:

1) Hvis man nu er så uheldig at blive "ladt op" med ESD, da jeg har et gulvtæppe, hvad kan man så røre ved, for at blive afladet inden man roder i sin PC?

2) Dels står min PC frit på gulvtæppet kun på de fødder der sidder på kabinettet, men går ikke udfra dette gør noget med hensyn til ESD?
(Dette burde kabinettet være lavet til at kunne stå på gulvtæpper)

Håber at høre fra nogen

Vh spottie
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. maj 2005 - 15:03 #1
1. Du bør have konstandt kontakt med pc'ens steld

2. kun hvis du er helt nøgen. Statisk elektrisitet opbygges ved komtakt mellem tøj og krop
Avatar billede spottie Nybegynder
02. maj 2005 - 15:07 #2
bufferzone...

oki.. takker...

Det er svært at forklare spørgsmål 2 og det er også dumt spørgsmål, men det vil sige et kabinet af lavet af noget der afleder ESD, og dermed kan de tuden problemer stå på gulvtæppet et kabinet?

vh spottie
Avatar billede fido82 Nybegynder
03. maj 2005 - 20:10 #3
Du bilver afledet idet du rører ved noget der er jordet. Så hvis du har en jordleder monteret til din pcer, kan du røre ved den.
Men med det samme du slipper jorden igen, bliver du ladet op igen.
Det er derfor man går med ESD armbånd
Avatar billede richardjensen Seniormester
05. maj 2005 - 22:36 #4
Da kabinettet (formentlig)er af metal, vil det virke som Faradays bur, - altså at den statiske ladning kun findes på ydersiden.
Af samme grund er en bil med metalkarosse et sikkert sted i tordenvejr, - ikke på grund af dækkene, som nogle vistnok tror.
Vh. Richard
Avatar billede deuce24 Nybegynder
22. november 2005 - 17:28 #5
nu må i holde op,

når man snakker ESD så snakker man kun om potentialer,

ved brug af ESD armbånd sikrer man kun en kontrolleret afladning til lokalets potentiale. derfor, hvis du skal rode i din PC, så tag den et sted hend hvor der ikke er gulvtæppe, sørg for at forsyningen til dinPC er jordet, og rod i den. desuden kan det siges at du ikke behøver være nøgen ide at selv om du ikke har tøj på så har du stadig en spænding i kroppen du skal bare sikre at dig og kabinnete har metallisk forbindelse til den samme flade og/eller potentiale!

mvh deuce24