Avatar billede _et Praktikant
19. maj 2005 - 20:10 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Vende polarisering via en bit

Jeg har en pic, som via 2 bit skal starte/stoppe og vende polariseringen til en motor.

Min ide var at den ene bit starter og stopper.
Og den anden bit skal vende pol..

Hvordan gør jeg det?
Avatar billede coldplay Nybegynder
21. maj 2005 - 03:02 #1
3 modstande, en transistorer, 2 dioder, en operationsforstærker, en buffer...

desværre har jeg ikke noget link som reference :(
Avatar billede _et Praktikant
21. maj 2005 - 12:07 #2
Tak, men jeg skal bruge en lidt mere detalieret beskrivelse :-)

Jeg har lavet dette billede med de komponenter du nævner, og nummeret benene.
Kan du ikke skrive hvordan de skal forbindes. ( 1 -> 3 & 11 & 30 eller ligende ) Hvis du gider.
Avatar billede inglenook Praktikant
22. maj 2005 - 13:04 #3
Byg en H-bro, kig her:
http://www.bobblick.com/techref/projects/hbridge/hbridge.html

Med denne opstilling er du i stand til at traekke ret store stroemme gennem motoren og styre start/stop/retning med de 2 bit.
Hvis din motor ikke traekker ret meget stroem kan du forenkle diagrammet en del.
Avatar billede coldplay Nybegynder
22. maj 2005 - 23:08 #4
http://www.upitfree.dk/upload/files/motor_dc.bmp[2]

Virkningsgraden er ikke (overraskende) lav :) - meget af den afsatte effekt afsættes i transistorene - håbløst design!

Læner inglenooks link sig ikke meget op af noget puls moduleret styring af DC motor ?

Har ikke tjekket linket, men hvis du kan bruge det, er det cool.

/coldplay
Avatar billede _et Praktikant
23. maj 2005 - 12:04 #5
Inglenook > jeg tror at jeg bruger dit forslag. men jeg har ikke brug for den store effekt. Kan du ikke komme med et forskal til hvilke forandringer jeg skal lave, hvis jeg har brug for max 12v / 0.5-1A.

Jeg regner med det er transisterne der skal skiftes.
Avatar billede inglenook Praktikant
23. maj 2005 - 12:53 #6
hvis du vil experimentere kan du aendre Q1/Q2 og Q3/Q4 til andre darlington typer,men de der er brugt her er meget almindelige (og dermed billige) saa jeg tror ikke det kan betale sig at bruge tid paa at finde andre komponenter.
Avatar billede _et Praktikant
23. maj 2005 - 14:46 #7
ok - jeg kigger på det.
Avatar billede _et Praktikant
24. maj 2005 - 13:43 #8
Min forhandler havde ikke den viste model, men så havde den nogle på 10A, til samme pris, så det er fint.