Avatar billede Fritz Munk Nybegynder
22. maj 2005 - 17:46 Der er 38 kommentarer og
2 løsninger

Socket 754 montering ?

Har nu indkøbt en Amd 2600+ og monteret den på bundkortet
(Abit Kv8 pro).
Men når jeg starter puteren op slukker bundkortet puteren efter
bare 5 sekunder..
Ingen bip eller andet og intet signal til skærmen.
Køleren er den boxkøler der følger med sammen med cpu`en..
Håndtaget på køleren er drejet vandret , men er det godt nok.
har en mistanke om at køleren sidder forkert og derfor bliver cpu`en for varm og bundkortet slutter for "festen"..
Link eller billeder til hvordan en socket 754 køler skal monteres.
har Googlet det , men ikke noget godt..
På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede huset Praktikant
22. maj 2005 - 17:58 #1
Din box køler kan kun side på en måde.
Avatar billede huset Praktikant
22. maj 2005 - 17:59 #2
Du kan vel mærke om CPU/køler sidder ordenligt fast?

Benytter du den pasta der fulgte med?
Avatar billede Fritz Munk Nybegynder
22. maj 2005 - 18:00 #3
Ok tror jeg også..men mangler et godt billede eller link til hvordan
den skal se ud efter montering..
Er et klips system jeg ikke før har prøvet på en Amd..
Avatar billede Fritz Munk Nybegynder
22. maj 2005 - 18:02 #4
Fulgte ingen pasta med , men der var kølepasta på i forvejen..
Bryder mig ikke om at rokke for meget med køleren når den er
monteret..
Avatar billede Fritz Munk Nybegynder
22. maj 2005 - 18:02 #5
har husket at fjerne beskyttelsen på undersiden af køleren...
Avatar billede huset Praktikant
22. maj 2005 - 18:03 #6
Avatar billede Fritz Munk Nybegynder
22. maj 2005 - 18:07 #7
Jo da, har samlet adskellige putere før og kender godt den gamle socketA og hvordan man monterer på den (Dit link), men nu er det en socket 754 køler og tilsyneladende sidder den også som den skal , kunne bare godt tænke mig at se et billede eller link hvordan en socket 754 ser ud når den er monteret rigtigt..
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
22. maj 2005 - 18:14 #8
Starter køleren? er den tilsluttet korrekt mht. strøm i motherboard, er begge strømstik fra powersupply tilsluttet motherboard. Det skulle være ret svært at installere køleren forkert. Er det muligt er vende den om / vende strømmen om.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
22. maj 2005 - 18:17 #9
Jeg kan nogle af spørgsmålene blev besvaret mens jeg skrev
Avatar billede Fritz Munk Nybegynder
22. maj 2005 - 18:19 #10
Blæseren kører , alt kører og harddisken bliver aktiveret.
men ingen signal til skærm og efter 5-6sekunder slukker den selv..
Så på Abit side
http://www2.abit.com.tw/page/dk/motherboard/motherboard_detail.php?pMODEL_NAME=KV8+Pro&fMTYPE=Socket%20754
at den understøtter Amd 2600+ men "please update bios"
Lidt svært at opdatere noget når den ikke går igang..
kunne det være en mulighed ?
Avatar billede Fritz Munk Nybegynder
22. maj 2005 - 18:20 #11
Alt det elektriske er korrekt tilsluttet også det lille atx 12v stik.
Avatar billede Fritz Munk Nybegynder
22. maj 2005 - 18:22 #12
Kølerhåndtaget er drejet over til vandret position, mener ikke det kan komme længere..
eller?
Avatar billede Fritz Munk Nybegynder
22. maj 2005 - 18:23 #13
mangler blot et billede af køleren monteret , hvor jeg kan se "armen" i dens rette position..
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
22. maj 2005 - 18:28 #14
Har du prøvet at clear CMOS alle 3 metoder jvf. manual side H-1
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
22. maj 2005 - 18:29 #15
Jeg er ligesom Hus næsten 100% sikker på at man ikke kan montere forkert mht. køleren. enten sidder den fast og stabilt eller også gør den ikke
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
22. maj 2005 - 18:42 #16
Avatar billede Fritz Munk Nybegynder
22. maj 2005 - 19:04 #17
halvamatør: Bingo min køler sidder også sådan..

inden jeg deler points ud er der så nogen der har et bud på hvorfor skidtet ikke starter op?
Har lavet masser af putere gennem de sidste mange år , men er ikke stødt på det her
prob før..
har resettet bios, prøvet med ,anden PSU,anden ram,andet grafikkort, startet op uden nogen floppy,disk eller andet..
Kunne jo være enten cpu eller bundkort , begge nyanskaffet fra Shg.dk..Men de vil ha`
400kr hvis skidtet ikke fejler noget.. suk..
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
22. maj 2005 - 19:06 #18
Hvad med watt forbrug fra PSU er den stor nok, den skal helst op på mindst 400 w nu om dage
Avatar billede Fritz Munk Nybegynder
22. maj 2005 - 19:07 #19
Hvad siger i til det link til Abit , http://www2.abit.com.tw/page/dk/motherboard/motherboard_detail.php?pMODEL_NAME=KV8+Pro&fMTYPE=Socket%20754
hvor de siger kv8 pro, kompatibel med Amd 2600+
, men venligst opdatere bios til nyeste?
Kunne være den slet ikke kan starte op med den der 2600+ før bios er opdateret ?
Avatar billede Fritz Munk Nybegynder
22. maj 2005 - 19:08 #20
halvamatør:

har prøvet med en 350watt Enermax, same prob..
Avatar billede huset Praktikant
22. maj 2005 - 19:09 #21
Prøv lige at sætte dine RAM anderledes
Avatar billede huset Praktikant
22. maj 2005 - 19:10 #22
Ellers gem denne fejlfinding til en anden gang

Ellers gå frem efter denne

Test med en ren installation af win og med alle driver installeret
Tjek køling af køling CPU
Skift derefter en komponent af gangen evt Ram>CPU>PSU og så MB tilsidst

1: Ram ud og i (tænd evt. uden ram for at sikre sig fejlbip kommer)
2: 1 ramblok hvis man har mere end en blok, stadig fejl byt dem rundt

Nu er rammene udelukket

3: Alle PCI kort ud så der kun er CPU, Ram og grafikkort

Nu er PCI kortene udelukket

4: Grafikkortet ud (har et gammelt PCI grafikkort liggende jeg smidder i istedet), ellers skulle der gerne komme fejl bip

Nu er grafikkort og AGP slotten udelukket

5: CPU af og på
6: Stadig fejl test CPU på et andet motherboard (det er så træls at teste en andens CPU i et board der har en fejl der rister CPU'en)

Nu er CPU'en udelukket

7: En anden PSU

8: Rens køler på VGA/CPU

Stadig hardwarefejl ja så er det kun mobotherboard tilbage

Den indeholder næsten alle af emner indenfor fejlfinding
Avatar billede huset Praktikant
22. maj 2005 - 19:15 #24
Du kan se hvilken version af BIOS du sidder med med programmet CPUz

Tror dog ikke det er grunden, men sker da intet ved at teste.

Husk at tage backup af det gamle BIOS først
Avatar billede Fritz Munk Nybegynder
22. maj 2005 - 19:18 #25
halvamatør:
dette link viser at den godt kan klare en amd 2600+..
http://www2.abit.com.tw/cpu_support/amd-sempron754-palermo.htm
Avatar billede Fritz Munk Nybegynder
22. maj 2005 - 19:19 #26
huset:
"Du kan se hvilken version af BIOS du sidder med med programmet CPUz"

meget svært når puteren lukker ned inden for 5 sekunder...
Avatar billede huset Praktikant
22. maj 2005 - 19:20 #27
Prøv det med de RAM. Din fejl kan opstå hvis de sidder i de forkerte DIMM's
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
22. maj 2005 - 19:21 #28
Jep, men spørgsmålet er jo om den skal updateres først, men det er nok tvivlsomt, ellers ville man jo havde en ikke nem opgave.  har du haft ram i begge kredse, jeg har sådan et asus, som insistere på ram i netop kreds B, jeg kan godt nok ikke se noget i din manual om det.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
22. maj 2005 - 19:21 #29
(Hus - man sige vi tænker ens)
Avatar billede Fritz Munk Nybegynder
22. maj 2005 - 19:22 #30
huset:
"6: Stadig fejl test CPU på et andet motherboard (det er så træls at teste en andens CPU i et board der har en fejl der rister CPU'en)"

Ville du låne dit bundkort ud for at en anden kunne prøve om hans cpu var defekt?
Jeg ville tænke ved mig selv, gu`ved om en defekt cpu rister mit velfungerende bundkort..
Avatar billede huset Praktikant
22. maj 2005 - 19:22 #31
He-he
Avatar billede Fritz Munk Nybegynder
22. maj 2005 - 19:23 #32
Prøver alle forslagene og vender "frygtelig" tilbage lidt senere..
Avatar billede huset Praktikant
22. maj 2005 - 19:24 #33
Ville du låne dit bundkort ud for at en anden kunne prøve om hans cpu var defekt?
Jeg ville tænke ved mig selv, gu`ved om en defekt cpu rister mit velfungerende bundkort.. ---> En CPU kan IKKE få bundkortet til at stå af, men det kan ske omvendt!

Test nu med de RAM som jeg sagde
Avatar billede Fritz Munk Nybegynder
22. maj 2005 - 20:57 #34
Uden 12vAtx stik bipper den.
Helt uden ramklodser i , ingen bip !!
Bundkortet ?
Avatar billede Fritz Munk Nybegynder
22. maj 2005 - 23:26 #35
Kender ikke nogen hvor jeg lige kan prøve cpu af i deres bundkort..
Avatar billede Fritz Munk Nybegynder
23. maj 2005 - 02:46 #36
huset:
" En CPU kan IKKE få bundkortet til at stå af, men det kan ske omvendt! "

har du et link til det?.Lyder interessant..
Avatar billede huset Praktikant
23. maj 2005 - 08:21 #37
Du skal ikke tage RAM ud!

Du skal sætte dem i et andet slot og teste.

Link til hvad??
Avatar billede Fritz Munk Nybegynder
23. maj 2005 - 12:30 #38
Rammene er flyttet rundt..Samme prob.
Uden ram burde den da bippe ad H. til ??
Link til din udtalelse om at cpu ikke kan skade bundkort..
Avatar billede Fritz Munk Nybegynder
23. maj 2005 - 21:55 #39
Nå ok i kan ikke finde på mere.
Takker for hjælpen.
Avatar billede Fritz Munk Nybegynder
23. maj 2005 - 21:58 #40
huset: "1: Ram ud og i (tænd evt. uden ram for at sikre sig fejlbip kommer)

Derfor sagde jeg at bundkortet ikke bippede , selv om ingen ram var monteret..
Der er måske en opskrift på, hvis bundkortet ikke bipper,, selv om der ingen ram er monteret?