Avatar billede andresenjohnny Nybegynder
31. maj 2005 - 23:07 Der er 4 kommentarer

NTFS eller FAT32? og lidt USB

Jeg har en Intel 2,4 Ghz med to HD isat. Den ene er 40GB og den anden 250GB.
Da jeg i tidernes morgen fik fortalt at spil primært kørte bedst på FAT32, har jeg opdelt 250GB som udvidet partition, hvor i jeg har lavet logiske drev på hver 32GB for at lave FAT32.
Nu er det jeg tænkte... nårr jeg installere et spil i FAT32, så ligger de fælles filer .DLL osv. jo på styresystemets C: drev altså 40GB NTFS. ER der så nogen forskel???
Er der en bedre løsning hvorpå jeg kan udnytte disse muligheder?

Tillægsspørgsmål.: Når min maskine kører med USB 2.0, er det så ikke alle 6 porte der er højhastighedsporte???
Avatar billede john.doe Nybegynder
01. juni 2005 - 09:28 #1
Fat32 eller ntfs gør ikke den store forskel. Ntfs udnytter dog hd-pladsen bedre end fat32. USB 2,0 afhænger af dit bundkort nogle har 2, 4 eller 6 USB 2.0 og de resterende som USB 1.1
Avatar billede andresenjohnny Nybegynder
01. juni 2005 - 10:12 #2
Ok, jeg dropper FAT32. (en lettelse, for jeg stoler sgu'itte rigtig på en opdeling. Det ser så sjusket ud.)
Er der så en bedre måde at udnytte HD på, således at jeg kan bruge den primært til spil og andre programmer???
Avatar billede tubber Juniormester
01. juni 2005 - 20:57 #3
Ja opdeling....
Avatar billede tubber Juniormester
01. juni 2005 - 21:04 #4
Jeg kører Selv med følgende opdeling på min disk

C:\ = 8 GB der har jeg kun windows og swapfil.
D:\ = 10 GB kun til programmer og scratchdisk til de programmer der bruger sådan.
E:\ = 10 GB System mapper (så som my dokuments, favoritter, desktop osv.) og mail/logs
F:\ = 25 GB Spil (De fylder jo)
G:\ = Resten som lager

Det der er fordelen i sådan en opdeling er at:
1: Windows kører hurtigere ´da den kun skal søge win filer på de 8 GB istedet for f.eks. 120GB ved en stor disk.
2: Programmerne bliver også hurtigere af samme årsag
3: System mapperne forbliver intakte hvis windows dør.

Jeg har der ud over lavet ghost af de første 2 drev (C og D) og når den ghost er kørt ind er alt som det var da den var nyinstalleret + alle nyere filer som er kommet efter ghosten er lavet er der også.....det vil sige man skal ikke løbende lave en ghost for at have alt det nye med. Så du skal kun lave EN ghost og det skal gøres lige efter systemet er installeret og alle opdateringer er installeret samt alle de programmer du installere som standard, det gør du ALTID har en clean install i din ghost