Avatar billede iubgr Nybegynder
08. juni 2005 - 08:28 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til opslagsfunktion

Jeg har en database som indeholder følgende 3 kolonner:
- Varenr.
- Dato
- Pris

Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg ved et opslag kan finde den aktuelle pris, som altid vil være den med den seneste dato. Problemet er at det er individuelt hvornår den seneste prisregulering har fundet sted. Derfor er jeg nødsaget til at tage alle priser ud fremtil dags dato.

Er der nogen som har en ide?
Avatar billede jpvj Nybegynder
08. juni 2005 - 08:31 #1
Ja, du har to muligheder

1. Man kan faktisk benytte Excel som database for sig selv, dvs. du kan benytte SQL til at lave dit udtræk.

2. Alternativt kan du lave en makro som søger igennem alle poster og finder den nyeste post for dig.

Jeg ville nok benytte pkt. 2 hvis det ikke drejer sig om mange data (>1000)
Avatar billede jkrons Professor
08. juni 2005 - 13:16 #2
Faktisk er der tre muligheder (og sikkert endnu flere)

Hvis du har varenumre i A kolonnen, datoer i B kolonnen og priser i C-kolonnen, vil denne formel finde den nyeste pris for det varenummer, du indtaster i D1. Formlen skal selvfølgelig stå i den celle, hvor du vil have prisen til at fremkomme (ret selv områderne, hvis de ikke passer:

=SUMPRODUKT((A1:A50=D1)*(B1:B50=MAKS(B1:B50))*(C1:C50))
Avatar billede jkrons Professor
08. juni 2005 - 13:17 #3
Placer fx formlwen i E-kolonnen og kopier den efter behov. I D-kolonnen kan du så have hvert varenummer en enkelt gang, og E-kolonnen vil så altid fremvise den nyeste pris.
Avatar billede iubgr Nybegynder
09. juni 2005 - 15:53 #4
jkrons - stærkt, opretter du et svar til dine velfortjente points?
Avatar billede iubgr Nybegynder
09. juni 2005 - 16:34 #5
Jkrons - det er som om, at hvis der er forskellige varenr. i kol. a, så kan formlen ikke finde ud af at lave de opslagene - resultatet bliver 0. Hvis der derimod kun er et varenr. så er der ingen problemer - har du en ide?
Avatar billede jkrons Professor
09. juni 2005 - 23:39 #6
Jeg ved godt hvorfor, men jeg må lige tænke over, hvordan det løses. Problemet er, at den altid kombinerer den største dato og det valgte varenummer - og det er jo ikke givet, at det vlagte varenummer er ændret på den seneste dato.
Avatar billede jkrons Professor
10. juni 2005 - 12:16 #7
Undskyld ventetiden. Jeg havde lige et job at passe.

Prøv denne:

=SUMPRODUKT((A2:A50=D1)*((B2:B50)=MAKS((A2:A50=$D$1)*(B2:B50)))*(C2:C50))
Avatar billede iubgr Nybegynder
12. juni 2005 - 15:42 #8
jkrons, tusind tak for hjælpen - opretter du et svar?
Avatar billede jkrons Professor
15. juni 2005 - 14:48 #9
Undskyld ventetiden. Jeg får ingen mail fra Eksperrten for tiden :-(
Avatar billede sjap Praktikant
15. juni 2005 - 14:51 #10
jkrons > Jeg ved ikke om det er generelt, men det gælder også mig. Det er frygteligt irriterende. Det er fuldstændigt umuligt at lave opfølgning på spørgsmålene ;0(
Avatar billede jkrons Professor
22. juni 2005 - 23:28 #11
Og nu har jeg lige fået de sidste 14 dages mail i et hug. Herligt .-(
Avatar billede sjap Praktikant
22. juni 2005 - 23:58 #12
Tja. Det her kommer det hele lige så stille listende. Der er kommet en hel del over de sidste timer - og det bliver ved. Nu bliver det måske muligt atter at følge op på spørgsmålene?