Avatar billede el-jacob Nybegynder
28. juni 2005 - 20:23 Der er 3 kommentarer

rette farve til tøj? (bl.a.)

Okay... here we go... the question comes here:

Situationen er den at jeg arbejder på Masnedø Gartneri A/S (http://kortlink.dk/ve2)... inde i gartneriet kan der i hvert fald blive helt op til 50 grader, måske mere...

Der er det så at jeg har hørt at visse farver inviterer solens stråler mere end andre (dette vil jeg gerne have svar på 1)...

fungerer det også sådan med varme (dette vil jeg gerne have svar på 2)? der er også en hvis mængde små dyr derinde... er der ligeledes nogle farver der er dårligere at have på i forhånd til andre her (dette vil jeg gerne have svar på 3)? man bliver også let beskidt derinde... er der nogle farver der er lettere at rengøre end andre i denne situation? (dette vil jeg gerne have svar på 4)... yes der... hvis at i så lige kunne sætte alle de faktorer op imod hinanden også (dette vil jeg gerne have svar på 5)

Så så jeg også lige her den anden dag i TV2's "Go' morgen Danmark" en fyr fortælle om at hvis man skulle ud og købe briller var der et par regler... kan bl.a. huske "hvis man har et rundt hovede er et par kantede briller at foretrække (og ikke nogle rundede) og omvendt (firkantet hovede = runde briller)... i forbindelse med det var det så at jeg kom til at tænke på om: er der nogle farver der er at foretrække (vi snakker udseende mæssigt hvis at i skulle være i tvivl her) hvis at man f.eks. er tynd/tyk/høj/lille/hvid i huden/mørk i huden m.m.? (dette vil jeg gerne have svar på 6)
... i samme omgang kunne det også være interessant at indrage "stramt siddende" vs. "ikke stramt siddende" tøj i forhold til før nævnte ting (mennesker der er tynde/tykke/høje/små/hvide i huden/mørke i huden m.m.) (dette vil jeg gerne have svar på 7)

lige nær falde-rebet såe: hvis der var nogle specifikke mærker i kunne anbefale her ville jeg også gerne vide det (dette vil  jeg gerne have svar på 8)

yes der... hvis at i så har mere som i mener kunne være interessant for mig at vide også er i mere end velkommen til at komme med det (dette vil evt. jeg gerne have svar på 9)

P.S./lige for en ordens skyld: både links og svar modtages gerne
<--- Slut
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
28. juni 2005 - 21:24 #1
Det var en ordentlig mundfuld...

1+2) Kort sagt, så er farver jo lys. En hvid t-shirt vil reflektere alle farver i solens spektrum, da hvidt jo indeholder alle farver, dermed kastes al lys tilbage. Sort indeholder derimod ingen farver og dermed skal en sort t-shirt absorbere al lys = den bliver varmere. Alle farver derimellem er blot 'mellemvarm'. Jeg tror dog ikke der er forskel på at have en hvid og en sort t-shirt på i et rum uden vinduer (altså uden solens direkte stråler), hvor der fx. er 25 grader varmt - der vil fornemmelsen af varme være den samme.

3) Hmmm... jeg kan huske en gul campingvogn jeg så ved Løkken/Blokhus strand engang, som var DÆKKET af mariehøns. Jeg tror farven gul tiltrækker bugs.

4) Logisk set, vil grøn/brun jo nok være de bedste farve og udmærket vise, hvad I arbejder med. Bliver I beskidte, vil det jo netop være plantefarve/jord I får på tøjet og der vil det jo matche grøn/brun godt...

5) En konklusion må du selv lige klare, ud fra de fakta jeg har fremvist.

6) Tjae... der er mange lommeteoretiske filosofier fra tøjsælgere, med at man hvis man er bleg, skal man have noget tøj med en masse pangfarver og for alt i verden undgå hvidt og sort. Tag noget tøj på i forskellige farver og kig dig i spejlet - så har du det bedste vurderingsgrundlag.

7) I modsætning til, hvad mange amerikanere og englændere tror (sorry...) så bliver man IKKE slankere af at have stramtsiddende tøj på, tværtimod. Et par gamachebukser får ikke 130 kg betonben til at forsvinde. Det er arbejdstøj du omtaler - det skal ikke sidde stramt, medmindre da I har en strip pole inde blandt tomatrækkerne. Løst tøj, det er bedst at arbejde og bevæge sig i.

8) Aner det ikke. Søg efter "arbejdstøj" på google.dk.

9) Tjae... læs mine svar igennem og spørg, hvis der er noget du er i tvivl om. Nu har du ihvertfald lige fået mine betragtninger. ;-)
Avatar billede el-jacob Nybegynder
29. juni 2005 - 19:28 #2
okay der... orker virkelig ikke at omformulere såe...:

altså har spurgt andre steder end her på exp.dk... troede på forhånd at det var her jeg ville få de bedste svar da jeg har oplevet det tidligere (hvor at jeg har spurgt bredt omkring)..., men i dette tilfælde løb dailyrush.dk faktisk af med sejren... dog forfulgt af eksperten...: er er dailyrush.dk tråden: http://dailyrush.dk/boards/1460/topics/35580/ ... den efterlod mig så med følgende ting tilbage som at jeg gerne ville vide: (læs mit indlæg #7 i følgende tråd:) http://www.tweakup.dk/forumnew/read/82384/#bund

yes der... håber at få svaret på de i den tråd beskrevne ting...
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
29. juni 2005 - 20:17 #3
Selv tak.