Avatar billede somalpe Nybegynder
25. juli 2005 - 09:18 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Danske tegn i Excel.

Jeg har en makro i Excel der læser data fra en MySQL database, men når der er Danske tegn i resultatet vises disse ikke korrekt i Excel. Databasen kører UTF-8 og det kan der ikke laves om af flere forskellige årsager.

Jeg behøver hjælp til at kunne få vist disse tegn i Excel således at de kommer som læselige Danske bogstaver (æøåÆØÅ) i stedet for "hyroglyffer".

Er der nogen af jer der kan hjælpe?
Avatar billede x-lars Novice
25. juli 2005 - 10:09 #1
Nedenstående kode løber selektionen igennem og erstatter særlige tegn med danske vokaler. Du skal lige sikre dig, at "oversættelselsen" mellem hieroglyfferne og de danske vokaler er den samme.

Skriv tilbage, hvis dette også er en hieroglyf! ;-D

    Selection.Replace What:=".", Replacement:=",", LookAt:=xlPart, _
        SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False
    Selection.Replace What:="[", Replacement:="Æ", LookAt:=xlPart, _
        SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False
    Selection.Replace What:="{", Replacement:="Æ", LookAt:=xlPart, _
        SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False
    Selection.Replace What:="\", Replacement:="Ø", LookAt:=xlPart, _
        SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False
    Selection.Replace What:="|", Replacement:="Ø", LookAt:=xlPart, _
        SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False
    Selection.Replace What:="]", Replacement:="Å", LookAt:=xlPart, _
        SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False
    Selection.Replace What:="}", Replacement:="Å", LookAt:=xlPart, _
        SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False
Avatar billede somalpe Nybegynder
26. juli 2005 - 13:30 #2
Tak for svar x-lars
Den kode vil virke (og gør det), men det jeg tænkte på var mere om der fandtes en funktion eller metode i VBA der direkte konverterede fra UTF-8 til Latin-1 eller muligvis andre tegnsæt.
Avatar billede somalpe Nybegynder
07. september 2005 - 22:48 #3
Lukker sagen