Avatar billede bjerreb Praktikant
29. juli 2005 - 14:59 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Formatering af c-drev

Hej
HVordan formaterer jeg min harddisk når jeg har installeret xp? Jeg skal have slettet alt og der skal ikke lægges noget ind igen, da det er pga. jeg skal sælge min computer.
Avatar billede ksoren Nybegynder
29. juli 2005 - 15:02 #1
Et program i stil med killdisk kan gøre det. En almindelig formatering er ikke nok, hvis du ikke ønsker data kan genskabes
Avatar billede bjerreb Praktikant
29. juli 2005 - 15:08 #2
ok - hvor henter jeg dette program?
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2005 - 15:11 #3
Boot op på XP-skiven -> vælg reparer fra genoprettelseskonsol -> log ind -> skriv format c: -> klik enter. Thats all
Avatar billede doodoo Novice
29. juli 2005 - 15:12 #4
hmmm - sæt XP cd'en i og boot på den... så kan du blot slette din partition og formatere... thats it...
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2005 - 15:13 #5
Killdisk kræver diskettedrev og kan hentes på http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
Avatar billede bjerreb Praktikant
29. juli 2005 - 15:24 #6
hey  - synes ikke rigtig jeg kan få det til at fungere med at boot på cden - den skriver at jeg ikke kan formatere c-drevet... Nogle forslag?
Avatar billede gratis Nybegynder
29. juli 2005 - 15:27 #7
Killdisk ka osse hentes som iso fil der ka brændes til cd, er på samme side som helgec henviser til.
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2005 - 15:45 #8
"hey  - synes ikke rigtig jeg kan få det til at fungere med at boot på cden - den skriver at jeg ikke kan formatere c-drevet... Nogle forslag?"
Du skal sætte dit cd-drev til "first boot device" i BIOS så booter pc-en på xp-skiven og så skal det virke
Avatar billede ksoren Nybegynder
29. juli 2005 - 16:02 #9
Bare så du er helt med. Hvis du benytter den almindelige formatering, vil ham du sælger computeren til kunne genskabe dataene på din harddisk
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2005 - 16:16 #10
Og det lyder slet ikke usandsynligt at en evt. køber vil ofre et større pengebeløb for at anskaffe sig et program der kan genskabe de meget interessante filer spørgeren med stor sandsynlighed har på disken
Avatar billede bjerreb Praktikant
29. juli 2005 - 16:18 #11
Hej igen
Computeren er nu igang med at køre killdisk. Ser ud til at virke. Kunne ikke få boot til at virke med cden helge men tak for hjælpen til jer begge! Håber det lykkes!
Avatar billede ksoren Nybegynder
29. juli 2005 - 16:19 #12
Det behøver da ikke koste penge. Jeg har set flere freeware programmer

Når disken skal ud af huset, så kan man da lige så godt hente et program, som overskriver hele disken.
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2005 - 16:30 #13
"Det behøver da ikke koste penge. Jeg har set flere freeware programmer"
Da vist ikke efter en grundformatering, men har du ret ville jeg da tumpe gerne ha linket til sådan et filerecovery værktøj
Avatar billede ksoren Nybegynder
29. juli 2005 - 16:31 #14
En "grundformatering" i Windows overskriver ikke disken. Dvs du kan genskabe disken bagefter med et alm recovery program
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2005 - 17:24 #15
Undskyld jeg blander mig...
Hvis der har ligget vigtige data på den computer ville jeg også få den overskrevet med noget lidt mere heftigt end en alm formattering.

Getdataback har jeg selv brugt til at redde data fra en formatteret partition. De skriver f.eks.:

GetDataBack will help you retrieve your files if the hard drive's partition table, boot record, FAT, or root directory have been damaged by a virus, accidental deletion, formatting, fdisk or power failure.

GetDataBack can even recover your data when the drive is no longer recognized by Windows. It can likewise be used even if all directory information - not just the root directory - is missing.

Jeg vil da give helgec ret i at sandsynligheden for at en køber vil forsøge sig er meget lille, men når man nu nemt kan gardere sig lidt mere, kan man vel lige så godt det? Efter en Killdisk skal der jo netop langt dyere programmer og lang tidsforbrug til at genskabe noget.