Avatar billede mobsterc Nybegynder
04. august 2005 - 10:55 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Slet forkert windows-installation

Hej Eksperter

Jeg er kommet ud for noget uheldigt med min computer. Jeg har opdateret den, sat ram, grafikkort og en ny 180 GB harddisk i som jeg ville installere Windows XP på da jeg blev nødt til at fjerne det fra den gamle pga virus.

Jeg fik dog det problem at den ikke vil installere windows XP, den når til at sige "Gemmer indstillnger" og fryser når der er 9 minutter tilbage. Jeg har forsøgt at installere det 5-6 gange på den nye harddisk, men det virker ikke. Det er så lykkedes mig at installere det igen på den gamle harddisk uden problemer.

Så nu kommer mit problem. Når jeg starter computeren står der vælgt styresystem og så står der windows XP Home 2 gange og jeg skal vælge hvilken en jeg vil starte, den ene virker men den anden kom jo aldrig til at virke. Hvordan sletter jeg den fejl-installerede windows så jeg undgår dette "styresystem-valg"?

Håber i kan hjælpe
/Mobster
Avatar billede hcma Novice
04. august 2005 - 10:59 #1
http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no29  (fjern valg af operativdystem)
Avatar billede venturer Nybegynder
04. august 2005 - 11:01 #2
Det er en helt almindelig situation du står i, og der er ikke tale om en kritisk fejl eller noget i den stil :)

Når du er inde i Windows, skal du finde filen boot.ini i roden af dit c-drev. I den fil står der lidt forskelligt.. Bl.a. et par linier der ligner denne (ikke sikkert de er nøjagtigt magen til dén her og det er helt fint:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home"

Hvis dine to liner er ens sletter du bare den ene af dem. Hvis de ikke er, skal du huske om det er den øverste eller nederst du vælger under opstart. Den ANDEN linie (den du IKKE vælger) er den du skal slette.

Hvis du vil være sikker på at du ikke laver noget galt tager du en floppy. formattere den inde i Windws (og det er vigtigt at du IKKE vælger DOS opstarts diskette). Kopierer "boot.ini", "ntldr" og "ntdetect.com" ud på disketten. Så kan du nemlig starte Windows op fra disketten hvis du kommer til at lave rod i din boot.ini fil :)
Avatar billede jokkejensen Novice
04. august 2005 - 11:11 #3
Det kan også gøres gennem kør -> skriv "msconfig" -> under boot :)
Avatar billede hcma Novice
04. august 2005 - 12:51 #4
og det hele er det jeg skrev i mit link  :o)

så må vel hellere lægge et svar ;o)
Avatar billede mobsterc Nybegynder
04. august 2005 - 20:11 #5
Fine svar, tak for den hurtige hjælp!