Avatar billede mobsterc Nybegynder
05. august 2005 - 08:40 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tilføj slashes til en streng

Hej allesammen

Jeg har et lille problem. Begyndte at arbejde med VBA og Excel 2000 for en måneds tid siden, hvor jeg sidder og laver regneark der henter data fra en oracle-database.

Jeg er nu stødt på et problem med mine queries da jeg nogle gange kommer ud for at et felt kommer til at indeholde et ulovligt tegn, ' eller ", hvilket ødelægger mit query og der kommer en fejl fra databasen.

Jeg er en erfaren PHP-programmør og her bruges der en funktion der hedder addslashes der laver ' om til \' og " om til \", samtidigt er der en funktion der hedder stripslashes der gør det modsatte.

Så spørgsmålet er, hvordan gør jeg dette i VBA hvis jeg fx vil indsætte et navn der indeholder et '.

/Mobster
Avatar billede joern Nybegynder
05. august 2005 - 09:20 #1
Hej.

I Visual Basic (bruger ikke VBA) kan du tilføje en appostrof ved at omgive den med dobbelte citationstegn.  string = string & "'"

Vil du tilføje et dobbelt citationstegn, skal også det være omgivet af dobbelte,
altså string = string & """

M.v.h. Jørn
Avatar billede sjh Nybegynder
05. august 2005 - 10:17 #2
jeg går udfra at det er i din SQL-String du får fejl..

Private Sub Form_Load()
Dim strText As String

  strText = "eksperten's ""Eksperten.dk""" '<- eksperten's "Eksperten.dk"

  strText = Replace(strText, "'", "\'")
  strText = Replace(strText, """", "\""")

  MsgBox strText '<- eksperten\'s \"Eksperten.dk\"
End Sub
Avatar billede mobsterc Nybegynder
05. august 2005 - 12:43 #3
Hej sjh, ja det er lige det jeg havde brug for. Takker!
Avatar billede martin_moth Mester
10. august 2005 - 23:25 #4
husk at lukke
Avatar billede sjh Nybegynder
11. august 2005 - 01:15 #5
Ja du kan bare give de 30 point til Jørn..