Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
11. august 2005 - 11:40 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

returnere værdien af en ikke afkrydset checkbox

Hej eksperter,

Jeg har erfarret at en checkbox i php returnerer strengen "on" eller ingenting. Ikke false, ikke 0, ikke null - ingenting!'

Jeg skal kunne udfylde en formular med en masse checkboxe. Resultat sendes som mail.
Er der en god måde hvorpå jeg kan få værdien med selvom den ikke er krydset af?

Jeg er altså interesseret i et output i stil med:

chkbox1: Off
chkbox2: On
chkbox3: On
chkbox4: On
chkbox5: Off
chkbox6: Off
chkbox7: On

osv.

Håber i forstår og kan hjælpe.

Mvh
Simon
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2005 - 11:49 #1
Du kan jo chekke om den er sat med if(isset($_POST['boxnavn']))

Dernæst kan du tjekke om dens værdi er on. Hvis den ikke er det er der ikke sat hak
Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
11. august 2005 - 11:53 #2
Hmmm. Den side der validerer falterne og sender mailen skal kunne modtage data fra flere forskellige formularer, så jeg har i virkeligheden brug for at dataene bliver sendt uanset. Altså at det ændres på formularsiden og ikke valideringssiden.

Kan vi mon klare den?
Avatar billede pvtsommer Nybegynder
11. august 2005 - 16:36 #3
Det er jo ganske simpelt bare din måde at lave valideringssiden. Som el barto sagde, tjek værdien. Lav eventuelt en løkke, og udskift alle tomme felter med "false", og sætte værdien i de andre til "true". Hvis du bruger foreach eller lign. kunne det være en idé, men hvis du laver dem alle manuelt, så ved du jo hvilke der er "fluebenskasser".. :)
Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
12. august 2005 - 14:23 #4
Mit problem er at jeg ikke på valideringssiden ved om de bør eksistere. Så jeg kan ikke bare sætte værdien til 'false' hvis ikke den er sat. Det er jo mulitg at den slet ikke skal være der, hvis ikke den er indeholdt i den formular der sender. Så kan jeg selvfølgelig teste på det, men så kan jeg lige så godt lave en validering til hver. Så går det rationelle lidt af det. Måske jeg kan få lidt hjælp til en lykke i fomularen der skifter alle tomme checkboxes med 'false' eller lignende...
Avatar billede simonfreiesleben Nybegynder
04. september 2008 - 12:01 #5
Jeg lukker og slukker