Avatar billede nocs Nybegynder
16. august 2005 - 00:07 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

firefox giver en underlig <br>

Inde på fx. http://www.bazzerne.dk/ kommer der en ekstra <br> altså luft forneden på siden, når man benytter firefox. Noget der kan rettes?
Avatar billede apo Praktikant
16. august 2005 - 00:19 #1
Først og fremmest, skal du indsætte en DOCTYPE-deklaration i toppen af dine sider, f.eks.:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Dernæst bør du indsætte følgende i <head>:
<style type="text/css">
  html, body {margin:0; padding:0; height:100%;}
</script>
Avatar billede apo Praktikant
16. august 2005 - 00:26 #2
Altså, så DTD'en (DOCTYPE-deklarationen) og CSS-koden er placeret således:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
  html, body {margin:0; padding:0; height:100%;}
</script>
</head>
<body>
...

Samtidig skal du huske at skrive dine tags korrekt:
F.eks.: align=top skal skrives som: align="top"

Bruger du FrontPage?
Avatar billede nocs Nybegynder
16. august 2005 - 00:36 #3
Det er nu ikke den specifikke side jeg arbejder på, men http://www.fasionart.dk/ - og kommentaren om jeg bruger frontpage kan jeg vel kun tage som en fornærmelse...

Er det med vilje du afslutter din style med /script? Har prøvet at tilføje padding:0; height:100% til min side, men dette hjælper ikke.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. august 2005 - 00:39 #4
TD'er skal altid afsluttes, på samme linie som indholdet.. ellers giver det mellemrum..

Eksempler med mellemrum:
1)
<td>noget her
</td>

2)
<td>
noget her
</td>

Eksempler uden mellemrum:
1)
<td>noget her</td>

2)
<td>
noget her</td>

/theSurfer
Avatar billede nocs Nybegynder
16. august 2005 - 00:44 #5
okay vidste ikke det med mellemrummet. Har ændret index filen så der ikke afsluttes med mellemrum, men kan ikke se det har hjulpet
Avatar billede apo Praktikant
16. august 2005 - 00:46 #6
Hehe, det var ikke for at fornærme dig, at jeg spurgte om du arbejder med FrontPage. Men koden på det site du henviste til, kunne let minde om noget der er lavet i FP; Det er jo ikke til at vide hvilket site du arbejder på, når du nævner et andet site end dit eget :-)

Og nej! <style> skal naturligvis afsluttes med </style> - Min fejl.
Avatar billede nocs Nybegynder
16. august 2005 - 00:49 #7
Det er mig der har kodet siden bazzerne, men layout er lavet af en anden. Måske i frontpage ;)
Avatar billede apo Praktikant
16. august 2005 - 00:55 #8
Nu er mellemrummet forneden forsundet (Efter, du indsatte DTD'en) kan jeg se. (Og nu har du fjernet den igen, hvorfor?)

Men (Uden at ville fornærme dig - Igen ;-) ), du bør nok give både din HTML og din CSS en overhaling. I din CSS skriver du flere gange med sToRe bogstaver, hvilket kan give dig problemer. Skriv i øvrigt al HTML og CSS med små bogstaver.

Dernæst bør du udskifte dine gamle tags f.eks. height="198" width="600" med styles: style="width:600px; height:198px;". De gamle tags er døende, og styles kan du smide i et stylesheet, så du kun behøver at redigere sidernes dimensioner i en tekstfil (.css-fil).
Avatar billede apo Praktikant
16. august 2005 - 00:55 #9
Jeg synes også at det så ud til, at FP havde været inde over på bazzerne ;-)
Avatar billede nocs Nybegynder
16. august 2005 - 01:03 #10
Ja da jeg indsatte den fulde doctype forsvandt problemet, men jeg kunne ikke få min td forneden til at være 100%. Men det må jeg arbejde imod. Smid et svar :)
Avatar billede apo Praktikant
16. august 2005 - 01:04 #11
Det er vigtigt at du beholder hele DTD'en, også linket:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Til at begynde med smadrer den dine sider fuldstændigt (I know), når man ser dem i en browser, men DTD'en med linket styrer hvordan browserne (Især IE) skal læse HTML-koderne - Derfor er den vigtig.

Når den fulde DTD er placeret øverst i dokumentet, kan du begynde at opbygge/ændre siderne så de ser (tæt på) ens ud i alle browsere. Så på med den igen :-)
Avatar billede apo Praktikant
16. august 2005 - 01:04 #12
Så får du et svar :-)
Avatar billede nocs Nybegynder
16. august 2005 - 01:06 #13
Må file løs på siderne nu. Tak for hjælpen
Avatar billede apo Praktikant
16. august 2005 - 01:10 #14
Det er lidt svært at overskue din kode (Du bør anvende tabuleringer/indrykninger til at skabe overskuelighed i koden - for din egen skyld, og lige så meget når/hvis du skal have andre til at se på den (Det gør det lettere at se evt. fejl, f.eks. den <td> du nævner):

Jeg håber at du kan bruge det til noget :-)
Avatar billede apo Praktikant
16. august 2005 - 01:10 #15
... Og tak for points :-)