Avatar billede michdan Nybegynder
09. september 2005 - 15:30 Der er 13 kommentarer

Spørgsmål vedr. SATA hardiske

Jeg har et system med 2 SATA hardikse (Matrox 300 gb), som er sat op som JBOD(Just a bunch of disk), ingen raid.
Windows XP Pro ser således de 2 hardiske som en stor disk...
Hardiskene har jeg partioneret så jeg har flere logiske drev c,d,e,f,g,h

Efter nogen tid har jeg fået et problem som startede med at jeg fik 'blå skærm' med stop code 0x000000F4 (0x00000003,....) og jeg derfor fik mistanke om at der var noget galt med disken
derfor kørte jeg en chkdsk på boot partion c-drevet.

Men chkdsk kører kun ca 8 % af index check og så stopper den og der sker der ikke mere...
Jeg har også forsøgt at køre Norton check disk på c-drevet men her får en ligeledes en 'blå skærm' efter nogen tid.

Mine spm.

1)  Hvordan kan man checke en SATA disk for fysiske skader ?
2)  Når de 2 diske er sat op som JBOD bliver data fordelt på de 2 diske vilkårligt ??
3)  Kan jeg uden videre formatere mit c-drev og installere WinXp igen uden at tabe data fra de øvrige partioner ?

mvh
michael
Avatar billede silvershadow Nybegynder
09. september 2005 - 16:26 #1
Lad mig starte bag fra.
3. ja du kan formatere dit c drev uden at miste data fra de andre drev.
2. du bestemer selv hvor dine data bliver placeret (mere eller mindre), nogle ved ikke hvor, men i teorien bestemmer du selv hvor.
1. jeg er lidt i tvivl om Norton kan checke SATA bedre end Windows XP kan
Avatar billede screem_brille Novice
09. september 2005 - 16:36 #2
1 på samme måde somalle andre diske, med et værktøj fra disk producenten.
2 disk 1 fyldes først, derefter disk 2
3 Nej. alle data mistes.
Avatar billede borgmesteren Praktikant
09. september 2005 - 16:36 #3
Sädan lige kan du ikke "tjekke" din HD for fejl. Pröv at formatere dit C-DREV, og virker det ikke, sä fä den byttet!!! Har du köbt din HD hos en fornuftig forhandler, bytter de normalt uden de store spörgsmäl. Du skal nok forklare dit problem lidt anderledes - SIG DIN HD "KLIKKER" og vil overhovedet ikke starte op. Det er normalt en fejl der godtages og byttes uden problemer hos(www.midtdata.dk). Det er en stor HD og en masse info hvis der ligger en fejl pä den som gör at alt er tabt... Go' fornöjelse
Avatar billede screem_brille Novice
09. september 2005 - 16:45 #5
Mit råd er tag backup af mest muligt og få disken kontrolleret, hvis du kontrollerer disken og den er halv defekt kan kontrolleren af den godt tage livet af den da den arbejder en del under denne process.
Avatar billede borgmesteren Praktikant
09. september 2005 - 16:48 #6
screem brille - jeg beklager min tdligere kommentar. Er dette en kontrol (Powermax)der kun virker pä MAXTOR HD eller ogsä pä andre märker HD??
Avatar billede screem_brille Novice
09. september 2005 - 16:52 #7
faktisk alle producenter har værktøjer til kontrol af deres diske, men powermax virker også på quantum diske da qauntum er blevet opkøbt af maxtor.

Både IBM (nu Hitachi), Seagate, og WDC har også værktøjer til dette.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
09. september 2005 - 17:59 #8
>screen brille vil det sige, at du ikke selv kan bestemme at visse filer skal placeres på for eks drev f: ?
Avatar billede screem_brille Novice
09. september 2005 - 18:04 #9
silvershodow, nej det vil det ikke sige! problemet med JBOD er det samme som med RAID 0, en disk død = aææe data tabt, grunden til dette er at hvis du har f.eks 2 x 20GB laver en partion (c) på 15GB) og en på de resterende 25GB vil du selvfølgelig kunne gemme på den med 25GB, men dør disk 1 så mangler der jo pludselig 5GB på partion 2, og det vil den ikke være med til = data tabt (den måde JBOD virker er ved at starte fra en ende af og fylde først disk et op så disk 2 osv (groft fortalt)
Avatar billede silvershadow Nybegynder
09. september 2005 - 22:35 #10
OK thanks, jeg må til bøgerne igen
Avatar billede michdan Nybegynder
11. september 2005 - 18:49 #11
screem_brille:

Jeg har hentet det tool 'Powermax' fra matrox hjemmeside, men når jeg booter finder den ikke mine sata diske ???

og hvordan finder jeg ud af hvilken af de 2 diske der er fejl på ??

mvh
michael
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 12:34 #12
hmm det skyldes din kontroller ikke er kompatibel med programmet, så du kan desværre ikek bruge den løsniong (det står på siden hvor du hentede programmer hvilke begrænsninger der er)
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 01:24 #13
brug for mere hjælp ?