Avatar billede scavenger Nybegynder
09. september 2005 - 16:33 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Bærbar geeks aid me

Oki først vil jeg lige sige jeg selv er rimelig meget hardware geek - indenfor stationære.. Har samlet mange pc'er, lavet vandkøling osv...

However, jeg er fuldkommen tabt på markedet for bærbare og aner ikke meget af hvad der er godt og ikke er..

Skal primært bruge en bærbar til skolebrug, men ville være forholdsvis udemærket hvis dne lige kunne klare at trække ting som world of warcraft, gta og lignende i laveste settings...

Har personligt selv set på denne:
http://www.notebooksalg.dk/mybook_config.html?Model=1

Eftersom den har 256 mb radeon (ikke delt) grafikkort...

Og derudover tilføje 1.5 Ghz Cpu, 256 mb extra ram (512 i alt), 80 gb harddisk og Intel pro2200 wireless lan til dne oprindelige konfiguration...

Kan nogen fortælle mig om jeg er tabt helt ude i skoven, eller om de har noget bedre at foreslå i samme dur til en maxpris på 7½-8.000 da jeg er en fattig studerende....

På forhånd takker :D
Avatar billede espersen Novice
09. september 2005 - 16:59 #1
hhmm.... jo da en fin maskine - men ikke specielt støjfri (lige den model)
(anmeldelse her . http://www.laptopworld.dk/index.php?id=103)

gå efter noget Centrino hvis du har lidt krav til batteritid !
tag EEN ramblok - så der ikke unødigt optages 1 slot
batteriet ; jo flere celler jo bedre
antal ram på VGA er knap så vigtigt som VGA-chippen

læs guiden på www.laptopworld.dk
Avatar billede strych9 Praktikant
09. september 2005 - 20:44 #2
Tror nu nok godt du kan regne med at den der bruger delt RAM. Jeg er ikke bekendt med mobility 9700 nogensinde skulle have haft dedikeret RAM.

Prøv lige at prioritere vigtigheden af disse ting for dig:

Lavt støjniveau
Høj batteritid
Performance som kan få den til at yde i spil
Stor skærmopløsning (eg. 17" display - hvis du vil lave billedbehandling)
Performance generelt i forbindelse med tekstbehandling osv.

Sæt dem på en liste i rækkefølge over prioriteter.

Du må nemlig vænne dig til tanken om at du ikke kan få det hele, og endda slet ikke på det budget.
En anden ting du skal være opmærksom på er at hvor vi har en fin ATX form factor til stationære, så findes der ikke nogen egentlig standardiseret form factor til notebooks, og derfor er opgraderinger sjældent sådan-bare-lige...
Avatar billede strych9 Praktikant
09. september 2005 - 20:48 #3
Faktisk kunne espersen programmere denne til sit site:
Tag de første 3 prioriteter på en scrolldown liste og giv en anbefaling ud fra dem. Det er kun 3^2 muligheder hvilket giver 9 "hvad skal jeg gå efter?" artikler ialt. =)
Avatar billede strych9 Praktikant
09. september 2005 - 20:52 #4
næh vent, det må være 25... nå ja, det er længe siden jeg havde en matematik time.
Avatar billede scavenger Nybegynder
09. september 2005 - 21:11 #5
Strych9 jeg er skam godt klar over de ting du skriver, og at man ikke kan få det hele på en gang :)

Men som sagt er jeg tabt på området, det gælder også sider med gode anmeldelser, som jeg så har læst nu..

Hvad jeg håbede på var at nogen måske kunne sige "Oh jeg købte denne her bærbare for 14 dage siden og den sparker bare bagdel"...

Har da set folk få bedre bærbare for mindre penge på heldige tilbud o.l...
Avatar billede strych9 Praktikant
09. september 2005 - 21:43 #6
Jamen det er netop det. Der er mange der sparker bagdel, bare på hver sin specielle notebook-agtige måde. =)

At spørge om konkrete notebook anbefalinger i et forum, især et forum hvor der er mange der ikke rigtigt har forudsætninger for at svare fagligt forsvarligt, er ofte til mere skade end gavn.
Men hvad der er fedt for den ene er skidt for en anden. Hvad en fremhæver som godt, kan en anden fremhæve som skidt.

Hvis der er en anden du har kig på nu, og har konkrete spørgsmål til, så kom endelig med dem. Jeg personligt arbejder med notebooks professionelt for et stort firma til dagligt. Faktisk.. giv mig din email adresse og så skal jeg sende nogle sandheder om notebook branchen. Det er en artikel jeg savner lidt respons på inden jeg publicerer den.
Avatar billede espersen Novice
09. september 2005 - 21:59 #7
"få bedre bærbare for mindre penge" ; sjældent ! - Så er der ofte en hage ved den købte model (eller du sammenligner med nogen der bare har købt for dyrt)

Vega 259 med Radeon 9700 er ikke shared VGA - men dedikeret - så helt ok

se denne test hvor Pentium M og Celeron M sammelignes : http://www.tomshardware.com/mobile/20040309/index.html

Centrino-baserede maskiner (med Pentium M-CPU) er klart at fortrække - da de bruger mindst strøm (mindre strøm = mindre varme = mindre støj fra blæseren) - men så koster den også lidt mere. Alternativt er Celeron M ok, der dog ikke har Pentium M's intelligente strømstyring.
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. september 2005 - 10:00 #8
strych9> hvor skulle scavenger ellers spørge? I en butik hvor de sælger bærbare? De vil jo sælge alt bare for at sælge...
Det bedste er faktisk at spørge i sådan et forum som dette, for vi har absolut intet ud af at hjælpe, så her får han rene svar for pengene.

Jeg sælger notebooks til dagligt, så send du den artikel bare til mig, og jeg skal fortælle dig om din artikel er ok :)

mail adresse er på mit minisite.
Avatar billede strych9 Praktikant
10. september 2005 - 12:43 #9
hov John, kom du ikke til at fortale dig der? Du sælger laptops og fraråder butikker. Vil du sælge alt for bare at sælge??? ;))

just kidding... artiklen er sendt til dig.
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. september 2005 - 20:25 #10
strych9> nu ligger det sådan at jeg faktisk sælger til butikkerne, så... :D
Avatar billede strych9 Praktikant
10. september 2005 - 20:25 #11
haha ok =)))
Avatar billede mrrius Nybegynder
12. september 2005 - 14:42 #12
Du vil gerne have en bærbar som kan spille...
D.v.s. Der skal et grafikkort i den som kan spille. TDC butikerne har i øjeblikket en bærbar til 8000 kr med en x600 grafikkort i den:
den har godtnok amd64 turion, som også skulle være strømbesparende:
Styresystem: Microsoft® Windows® XP Home Edition
CPU: AMD Turion 64ML-28 processor med 512 KB Level 2 cache, AMD PowerNow teknologi og AMD HyperTransport teknologi
Skærmtype: 15.4" WXGA CrystalBrite TFT LCD med 1280 x 800 pixel opløsning
Grafikkort: ATI MOBILITY™ RADEON™ X600 med 64 MB DDR VRAM
Hukommelse: 2 x 256 MB DDR 333
Harddisk: 60GB ata100
Optisk drev: DVD Dual double layer
Læse: 8X DVD+R, 8X DVD+RW, 8X DVD-R, 6X DVD-RW, 8X DVD-ROM, 24X CD-ROM

http://salg.tdc.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/TDC-Privat-Site/da_DK/-/DKK/ViewProductDetail-Start;sid=bb6RcjWXZ42RdHayNlNR2ny1hmAfW6SJsPdvJqmM6SpeCRu5Dpaq1kSNQ5DyWrEDosU=?ProductUUID=zIcKamdgxxkAAAEEiHN7tiwz&CatalogCategoryID=&JumpTo=BrowseStandardCatalog&dogtag=tdc_p_shop_comp_pc-baer&CategoryName=tdc_p_shop_comp_pc-baer&CategoryDomainName=TDC-PrivatCatalog

hvis du så giver 2000 kr mere , så får du en intel med centrino teknologi. den kan teoretisk klare 5 timer på en opladning:
Styresystem: Microsoft® Windows® XP Home Edition
CPU: Intel® Pentium® M processor 740 1,73 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB
Skærmtype: 15.4" WXGA CrystalBrite TFT LCD med 1280 x 800 pixel opløsning
Grafikkort: ATI MOBILITY™ RADEON™ X600 med 64 MB DDR RAM
Hukommelse: 2 x 256 MB DDR 333
Harddisk: 80GB ata100
Optisk drev: DVD Dual double layer. Læse: 8X DVD+R, 8X DVD+RW, 8X DVD-R, 6X DVD-RW, 8X DVD-ROM, 24X CD-ROM. Skrive: 8X DVD+R, 4X DVD+RW, 4X DVD-R, 2X DVD-RW, 24X
http://salg.tdc.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/TDC-Privat-Site/da_DK/-/DKK/ViewProductDetail-Start;sid=bb6RcjWXZ42RdHayNlNR2ny1hmAfW6SJsPdvJqmM6SpeCRu5Dpaq1kSNQ5DyWrEDosU=?ProductUUID=U28KamdM1X4AAAEChM41BUnp&CatalogCategoryID=&JumpTo=BrowseStandardCatalog&dogtag=tdc_p_shop_comp_pc-baer&CategoryName=tdc_p_shop_comp_pc-baer&CategoryDomainName=TDC-PrivatCatalog

Så endelig , har tdc butikerne en bærbar som minder om den du selv har linket til. denne koster 5000 kr:
Styresystem: Microsoft® Windows® XP Home Edition (Service Pack 2)
Processor: Intel® Celeron® M processor 360 1 MB L2 cache, 1.4GHz, 400 MHz FSB
Chipset: SiSM661MX
Skærmtype: 15" XGA color TFT LCD, 1024 x 768 pixel resolution
Grafikkort: SiSM661MX integrated 3D graphics med 64 MB delt hukommelse
Hukommelse: 256 MB DDR333 hukommelse, Kan opgraderes til 2 GB ved brug af dual soDIMM modules
Harddisk: 40GB ATA/100
Optisk drev: 8X DVD-Dual double layer drive Læs: 24X CD-ROM
http://salg.tdc.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/TDC-Privat-Site/da_DK/-/DKK/ViewProductDetail-Start;sid=bb6RcjWXZ42RdHayNlNR2ny1hmAfW6SJsPdvJqmM6SpeCRu5Dpaq1kSNQ5DyWrEDosU=?ProductUUID=FEgKamdMYE0AAAEE5z8Ewa4Y&CatalogCategoryID=&JumpTo=BrowseStandardCatalog&dogtag=tdc_p_shop_comp_pc-baer&CategoryName=tdc_p_shop_comp_pc-baer&CategoryDomainName=TDC-PrivatCatalog
Avatar billede mrrius Nybegynder
12. september 2005 - 14:43 #13
Avatar billede scavenger Nybegynder
12. september 2005 - 21:21 #14
En ven købte i dag en PrimeTech PX9025
http://www.primetech.dk/shop/productinfo.asp?id=1848

Med 1.5 GhZ processor og upgraded til 1 GB ram...

Vi gav den et par tests (Desværre ingen 3dmark) men den kørte både spil, programmer og netværk ganske upåklageligt og var utroligt støjsvag...

PrimeTech er et rimelig nyt mærke, men kender nogen nok om dem til at sige mere om det?
Avatar billede mrrius Nybegynder
13. september 2005 - 12:37 #15
primetech -> Jo , den har jo også en radeon 9700pro grafikkort i den. Det er jo et rigtig god spille grafikkort.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. september 2005 - 19:43 #16
Rigtig godt er vist at overdrive lidt...
Radeon 9700 er et middelklasse kort der giver middelgode resultater.
Avatar billede huset Praktikant
13. september 2005 - 19:50 #17
Men et godt spillekort John :D

Ellers enig
Avatar billede mrrius Nybegynder
14. september 2005 - 14:41 #18
jo , radeon er måske en middelgod grafikkort , men den kan spille alle spil, endu
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. september 2005 - 20:38 #19
Ja da - hvis man slår lidt effekter fra og ikke spiller i højeste opløsning.
Avatar billede huset Praktikant
24. september 2005 - 09:30 #20
Enig
Avatar billede mrrius Nybegynder
26. september 2005 - 13:27 #21
måske ikke i højeste opløsning , men hvilke effecter er der der behøves at slå fra?
måske vertex?
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. september 2005 - 20:00 #22
De fleste spil  nu om dage finder selv ud af hvad der skal slås til og fra, så lad spillet styre det og se om det er ok.
Avatar billede espersen Novice
14. oktober 2005 - 10:29 #23
kaster et svar....