Avatar billede dah Nybegynder
11. september 2005 - 21:56 Der er 8 kommentarer

langsom opstart af pc, med nyt bundkort

Hej der...

Jeg har lige købt et asus a8n-sli bundkort, og en 3000+ amd 64bit athlon. Men når computeren starter op, så går der monster lang tid, den står og hænger hvor den skal finde harddiskende... Jeg har opdateret til den nyeste bios 1011, og jeg har slået sata og raid fra, da jeg køre med en enkelt 120gb wd harddisk. Inde i windows køre det hele fint, den er bare længe om at starte.. også selve win load... Nogen som har haft samme problem??? jeg har prøvet at ændre forskellige ting i biosen for at finde hvad der står forkert, men uden held..
Avatar billede mrrius Nybegynder
12. september 2005 - 11:21 #1
Du mangler nok at få installeret nogle drivere til bundkortet?
Du mangler måske windows opdate?
Avatar billede dah Nybegynder
12. september 2005 - 14:41 #2
sorry to say, men jeg tror du skal få fat i nogen læse briller eller lign, prøv nu lige at læs hvad jeg skriver, i stedet for at svare så hoved løst.
Avatar billede gratis Nybegynder
12. september 2005 - 16:06 #3
lidt forskellige bud:
måske et hardware problem ? har du prøvet at bytte kabler rundt evt sætte andre/nye på ? tjekket at jumpere er sat rigtigt ? måske prøve at sætte den på som slave eller som secondary master er der i din bios mulighed for at boote via lan og wan ? måske er den sat til det og står så og leder...

ang langsom win load:

|KontrolPanel|Mappeindstillinger|Vis| er der flueben i "Søg automatisk efter netværksmapper og printere" så fjern det

der er programmet "Bootvis" som ka vise driver delays og optimere opstarten ka hentes her , http://www.majorgeeks.com/download.php?det=664
Avatar billede dah Nybegynder
12. september 2005 - 21:58 #4
jeg går også ud fra det er et hardware problem, hælder mest til at det er noget i bios som er sat forkert...Jeg har brugt de nye kabler som fulgte med bundkortet, bruger kun en hd som køre master på pri ide port, og så er der et dvd og et cd rom/brænder på den sec, jeg har prøvet at koble et drev fra afgangen for at se om der evt var en konfligt, men uden held...jeg har slået den fra så den kun booter på disk..
Avatar billede gratis Nybegynder
12. september 2005 - 22:14 #5
har du prøvet i BIOS at loade "Load Setup Defaults" ? prøv at trykke F5 når du er i bios og svar ja til det og så F10 for at gemme og forlade bios.
Avatar billede dah Nybegynder
13. september 2005 - 09:02 #6
lige hvad jeg kan huske så ja, men prøver lige igen når jeg kommer hjem..
Avatar billede mrrius Nybegynder
14. september 2005 - 14:20 #7
nu skriver du ikke så meget , du skriver at du har fået nyt bundkort...
Så er det jeg vil vide , om du har om formateret hardisk og om installeret windows , eller om du bare har byttet bundkort , og bag efter installeret drivere...
En anden ting som kan gøre opstart langsom , er hvis der mangler harddisk plads nok , men det tror jeg ikke er i dit tilfælde, da du jo kan køre programmerne normalt.
Det kunne jo også være at du har installeret antivirus , som vil scanne harddisk , før du har loadet windows helt op. f.eks avast antivirus. den er vild langsom.
Du kan også have installeret mange fonde. der er faktisk ret mange muligheder.

Desvære , så kan jeg stadig ikke læse ud af dit indlæg om du har installeret de rigtige drivere og opdates , men det tager jeg så bare som , at det har du.
Avatar billede mrrius Nybegynder
14. oktober 2005 - 10:33 #8
kan det tænkes at din cpu bliver for varm...?
hvis du loader bios optimal /default settings, så kommer du nok ikke helt galt i byen.
start med en scandisk af harddisken , og defragmentere den...