Avatar billede philip_og_frank Nybegynder
14. september 2005 - 16:19 Der er 13 kommentarer

Computeren "rasler"

For nylig er det som om min computer er blevet langsommere og langsommere. Det er specielt i startup at det kan tage helt op til 10 minutter bare at komme forbi windows XP loading skærmen.
Sammenlagt har jeg været ude for over 15 minutter!
Når windows først er startet op og jeg er logget ind, syntes jeg ikke den er bemærkelsesværdig langsom, spillene kører som de skal uden problemer.

Samtidig er det som om der er noget inde i computeren der rasler rundt. Specielt i windows xp loading skærmen rasler den helt vildt, ligesom om der er en løs forbindelse eller harddisken ikke sidder ordentligt fast eller sådan noget.

Jeg ville høre om der er nogen der har (haft) samme problem eller ved hvordan man kan fikse det, inden jeg skiller hele systemet ad og sender det til en ekspert.

Jeg har endnu ikke fået åbnet kabinettet for at se om der var noget galt derinde, men hvis i er helt på bar bund kan det jo nok lade sig gøre.

På forhånd tusind tak!
Philip
Avatar billede ouch Nybegynder
14. september 2005 - 16:43 #1
Det er generelt en god ide selv at finde problemet. Bare åben kabinettet, tænd computeren (ingen fingre i diverse blæsere tak ;)) og se om du kan se/høre dig frem til rasleriet.

Umiddelbart burde windows ikke tage længere tid ved at starte op p.g.a. noget løst hvis computeren ellers virker fint (rasler den også når du køre tunge spil eller installerer store programmer?). Windows har det generelt godt med at blive geninstalleret en gang om året for at køre optimalt, men en ting som typisk forøger opstartstiden er grafikkortsdrivere. Prøv at geninstallere dem.

Det eneste rasleri jeg nogensinde har hørt fra min computer var dengang min Windows-CD eksploderede i mit CD-Rom drev (det sker en gang imellem ;)), så raslede cdrom drevet indtil jeg pillede det fra, men jeg går ud fra du ville have opdaget sådan en situation :).
Avatar billede philip_og_frank Nybegynder
14. september 2005 - 17:28 #2
He he det håber jeg da også :)

Men i hvert fald
Avatar billede philip_og_frank Nybegynder
14. september 2005 - 19:08 #3
underligt...

... Men i hvert fald er der ikke nogen problemer når jeg spiller spil, selv de tunge af slagsen.

Jeg prøver at geninstallere nVidia driverne.
Avatar billede ouch Nybegynder
14. september 2005 - 19:10 #4
Hvis du vil gøre det ekstra grundigt, så afinstaller driverne først og brug så Driver Cleaner (det siges at hjælpe, er vel et forsøg værd): http://www.drivercleaner.net/
Avatar billede mrrius Nybegynder
15. september 2005 - 10:30 #5
Jeg kunne tro at det er en eller flere blæsere hvor lejet er røget.
Den næmeste måde at finde ud af det på er at bræmse blæseren ned og det kan gøres med den finger som "ouch" ikke vil bruge.
Tryk forsigtigt på midten af blæseren (den del der drejer rundt)(pas på ikke at få fingeren i klæmme i blæseren, da det nør nass) Du vil kunne høre om raslen kommer fra blæserne på den måde. du må helst ikke stoppe blæseren helt, bare bremse omdrejningerne. Hvis din cpu bliver for varm , så vil hele computeren blive langsomere ( for ikke at brænde sig selv af). Men 15 min for at starte op , så skulle man tro at du har en virus , i stil med junky virus. Det kunne opgså være at problemet er harddisken.
Avatar billede philip_og_frank Nybegynder
15. september 2005 - 16:02 #6
Har Avast Anti Virus Home Edition (free), min pauseskærm (som der ikke bliver sparet på), scanner computeren for virus, og har pt også gjort det en gang efter problemet er opstået.

Grafikdriveren hjalp i hvert fald på windows xp loading skærmen, der nu kun et par minutter om at starte op. Til gengæld er den stadig langsom til at logge ind/vise login skærmen/starte programmer op. (Ved godt jeg ikke nævnte det før, men det har hele tiden været et problem, det blev lissom bare overskygget af loading skærmen).

Den rasler stadig.

Jeg vil prøve blæseren i aften.
Avatar billede ouch Nybegynder
15. september 2005 - 16:30 #7
Hmm det lyder som om at din maskine er godt gennemtæsket af dit og dat og simpelthen ikke kan trække mere. Hvor lang tid siden er det at XP er blevet (gen)installeret? En geninstallering en gang hvert 1-2 år (alt afhængig af hvor meget du vedligeholder den, og hvor meget du generelt installerer på den) kan varmt anbefales for maskiner med hvilken som helst version af Windows, specielt hvis underlige problemer begynder at vise sig (som i dette tilfælde).

Hvis du nødigt af en eller anden grund vil geninstallere, kan jeg anbefale at du giver den en rigtig makeover i form af antivirus (har du vist gjort), anti spyware, ryd-op programmer, ... Hvad du nu kan finde (kan godt finde et par nyttige frem hvis du mangler).

Prøv for sjovs skyld (specielt når vi snakker om CPU og blæserproblemer) at højreklikke på denne computer og klikke "egenskaber". Der står din CPUs navn, og så hvor hurtigt windows i øjeblikket kører den på. Hvis windows selv sætter farten ned af den ene eller anden grund skulle man kunne læse det af tallet der. Min windows er glad for mig, for den kører min cpu med 50 mhz ekstra uden overclocking :)
Avatar billede philip_og_frank Nybegynder
15. september 2005 - 18:14 #8
Jeg har nu skilt computeren ad, og konstateret at det er harddisken der rasler.
Blæserne sagde ikke noget da jeg bremsede dem.

Jeg har sidst formateret computeren for 4-6 måneder siden og holdt programmængden på computeren på et minimum siden.

CPU'en kører tilsyneladende som den skal, der står den er en Pentium 4 2,66 GHz processor og at den kører med 2,67 GHz.

Jeg kører Spybot - Search & Destroy og har lige opdateret og tjekket for spyware og lign.

Som du selv bemærkede kører jeg anti-virus check en gang i mellem og har hidtil ikke fundet nogle virusser.

Hvis du har et link til et godt "gratis" oprydnings program eller hvad du nu mener kan gøre det ville jeg med glæde prøve dem!

På forhånd, endnu en gang, tak
Philip
Avatar billede philip_og_frank Nybegynder
15. september 2005 - 18:48 #9
Jeg kan også sige at computeren er omkring 2 år gammel.

Motherboard: MSI MS-6701
Motherboard Chipset: SiS 648
Processor: Intel Pentium 4 2,66 GHz
Grafik Kort: NVIDIA GeForce4 Ti 4200 (128 MB)
Harddisk: ST3120023A (120 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100

Hvis i mangler flere oplysninger, spørg.
Avatar billede ouch Nybegynder
15. september 2005 - 19:42 #10
Nej glem oprydning hvis du lige har formateret, og ellers generelt holdt den i god stand.

At harddisken rasler er næppe et godt tegn. Når programmer starter langsomt, prøv at holde øret til harddisken og hør om den siger nogle lyde.

En start -> kør -> command -> chkdsk C: /F /R - ville nok være på plads. (Bemærk at /F /R automatisk genopretter fejl. Læg mærke til om den har rettet nogle i slutresultatet
. Hvis din harddisk er delt så undersøg også de andre drev).

Prøv evt. at kopiere en ca 100 mb fil fra et sted til et andet og se om den tager mere en 1-2 minutter om det.
Avatar billede mrrius Nybegynder
14. oktober 2005 - 10:01 #11
der er rigtig mange folk herinde , som har fejl med deres harddiske på over 120gb. Det kunne godt tyde på at de bliver for varme. Så du kan have samme " fejl". og skal måske til at tænke på en hardikkøler , som f.eks:
Zalman NP Heatpipe HDD Cooler ZM-2HC2 http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104950 til ca 200 kr
Avatar billede majsmarken Nybegynder
06. november 2005 - 20:50 #12
(Hvad endte denne tråd med?)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
06. november 2005 - 20:51 #13