Avatar billede miss-g Seniormester
17. september 2005 - 23:09 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Et program der kan printe fotos 10 x 15 cm?

Jeg har indtil nu brugt den indbyggede billede udskrivning i windows, men selvom jeg vælger størrelsen 10 x 15 bliver billederne altid større.

Printer ud opå en Epson Stylus 2100.

Er der nogen som kender et program der kan printe ud i rigtige størrelser? (Eller hvad gør jeg galt)?
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2005 - 00:01 #1
Det kan http://www.irfanview.com/
der kan du selv bestemme størrelsen
Avatar billede miss-g Seniormester
18. september 2005 - 02:27 #2
ibtage - hvordan bestemme størrelsen?

Det skal jo gerne gå lidt automatisk ligesom ´guiden billede udskrivning´.

Jeg har 200 billeder der skal udskrives og er i besidelse af Photoshop, hvor jeg også kan printe 1 billede ud i en bestemt størrelse.

Det gode ved guiden billede udskrivning er jo at man kan vælge hvor mange billeder man vil have på et ark.... Jeg udskriver på A4 photopapir, og skærer dem ud bagefter.

Så det er noget i den stil jeg søger.
Avatar billede boxer Nybegynder
18. september 2005 - 06:59 #3
Med min printer kan jeg vælge størrelsen under udskriftsindstillinger - men der udskrives også på papir der er 10 x 15.

Jeg ved godt det ikke er det su spørger om, men hvorfor bruger du ikke bilkas fotoservice når det drejer sig om så mange billeder? Det koster 95 øre pr. stk. + et eksp. gebyr på knap 20 kr. Det tvivler jeg på du kan gøre billigere selv.
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2005 - 10:03 #4
Nej det kan du så ikke med irfanview, men med de digitale camera's jeg har set medfølger der en CD med billedbehandlingsprogrammer.

Men som >boxer< skriver kan det slet ikke laves så godt og billigt som du kan få det lavet ude i byen.

Så put du dine billeder på en CD og brug billedservice, der findes mange foruden Bilka har vi det også her i den lokale Kvickly
Avatar billede s_kjaer Praktikant
18. september 2005 - 11:01 #5
Ved print af billeder skal du være opmærksom på hvilket format de er taget i. Mit Oplympus kamera tager som standard billederne i et format der heder noget retning af 4:3 (4 enheder bred og 3 enheder høj), men hvis jeg skal have billederne til at passe til 10 x 15 (uden at beskære billederne) skal jeg tage dem i formatet 3:2. Måske er det det der driller dig.
Ligesom Boxer har jeg droppet selv at printe dem, og har istedet fundet denne liste http://digifotopriser.dk/cgi-bin/calc.pl
Avatar billede miss-g Seniormester
18. september 2005 - 11:12 #6
Boxer og ibtage -->  Ja, det kan da godt være jeg skal få dem fremkaldt ude én dag, men bor på landet så der er lidt langt til alting.

s_kjaer --> Ja, jeg er klar over problemet. Har selv et Olympus kamera. Så jeg kører batch funktionen i photoshop så de ihvertfald bliver 15 cm bredde og så må jeg ind og beskærer manuelt for at det ender på de 10 cm den anden vej.

Men er der nogen af jer som kan printe den rigtige størrelse hvis I bruger den udskrivningsfunktion der er i Windows? (I kan evt. teste med en grå firkant 10 x 15 på almindeligt papir)...
Avatar billede s_kjaer Praktikant
18. september 2005 - 11:35 #7
Jeg har lige lavet en grå firkant i Paint på 200 x 300, taget en kopi af den, og har derefter udskrevet begge "billeder" i mappen vha. guiden i XP, og "billederne" kommer ud i den rigtige størrelse.

Min printer er en Epson Stylus CX 5400 med driver version 5.4
Avatar billede boxer Nybegynder
18. september 2005 - 11:38 #8
Med Bilkas Fotoservice, uploader du dem bare. Når de er færdige bliver de sendt til din adr. Det tager måske nok lidt tid at uploade 200 billeder, men det er ikke nødvendigt at køre efter det :o)
Det tager som regel kun et par dage at få dem fremkaldt.
http://asp02.photoprintit.de/microsite/10021/index.php?activex=1&customerid=10021
Avatar billede miss-g Seniormester
18. september 2005 - 12:07 #9
s_kjaer --> Hm, så må det være en printer indstilling. Fatter ikke noget - øv.

boxer --> Ok, vidste ikke det kunne foregå online hos Bilka, så kan det jo lade sig at gøre. Den må jeg lige overveje. (Billederne er til svigermor).
Avatar billede miss-g Seniormester
18. september 2005 - 12:10 #10
Hvis jeg lige laver en beregning hos Bilka - 200 stk. i den der hedder 15 cm sendt hjem til privatadressen, så ender vi i 1433,95 kr.!!! Det er 7,17 kr. pr stk. - der mener jeg nu godt at jeg kan gøre det billigere selv. Sidst jeg regnede det ud var jeg nede på 2-3 kr. pr. stk - så det er sgu for dyrt hos Bilka.
Avatar billede s_kjaer Praktikant
18. september 2005 - 12:15 #11
Du skal vælge den der hedder 10 cm, da størrelsen angiver den korteste led (netop fordi den anden længde er afhængig af fotoformatet) Så bliver prisen 233,95 kr.
Avatar billede miss-g Seniormester
18. september 2005 - 14:15 #12
s_kjaer --> Ok, så hænger det bedre sammen *G*

Men du har også en Epson stylus printer - hvorfor kan du printe ud i det rigtige format når jeg ikke kan?

I realiteten burde man kunne tage hvilket som helst billede, og så bliver det bare strukket eller mast så det kan blive 10 x 15 cm. Men hos mig skærer den noget af billedet...

Og jeg sørger ennda for at billederne ren faktisk er 10 x 15 cm - men de bliver printet ud en anelse større.

Jeg vælger print uden margener. Det må næsten være én eller anden indstilling på printeren...

Tror du vi har de samme udprintnings muligheder. Kunne du ikke lave screenshoots af dine indstillinger?
Avatar billede s_kjaer Praktikant
18. september 2005 - 16:11 #13
Jeg stiller faktisk slet ikke ved printeren, bortset fra at sætte kvaliteten til fotoprint. Derefter vælger jeg antal billeder pr. ark og størrelsen af billederne, og så kommer de ud i rigtig størrelse....

Har godt tænkt på hvorfor det virker ved mig, og ikke ved dig. Jeg kan se at din printer bruger driver version 6.3 som standard, mens min bruger version 6.4. Jeg tænkte på om du skulle prøve med version 6.4 - du kunne jo lave en punkt til systemgendannelse før du begynder med det, så du kan fortryde opdateringen af driver efterfølgende.
Avatar billede miss-g Seniormester
18. september 2005 - 17:22 #14
Jeg kan se at din printer er en multimaskine (flere funktioner i én), og hvis jeg finder driveren på den på Epson´s side, er det version 5.4a (dansk)og 5.5a (engelsk).

Så hvordan du kan side med en version 6.4 ved jeg ikke - måske har jeg misforstået noget?

En anden ting er at din driver næppe vil virke ordentlig til min printer - for det er kun en printer og ikke en multimaskine.

Jeg bruger driver version 5.3 (dansk)- du har muligvis skrevet forkert..? *G*
Avatar billede s_kjaer Praktikant
18. september 2005 - 17:55 #15
Jeg har skrevet forkert min bruger 5.4 og din står til at bruge 5.3.
Det burde ikke være noget problem med at det er en multi maskine, da scanner softwaren ligger i et program for sig. Desuden bruger C82 (der svarer til min, blot uden scanner) også driver version 5.4.
Som jeg ser det kan der ikke ske noget ved at prøve, da du altid kan afinstallere driveren, og lægge din gamle driver ind igen ( eller køre systemgendannelse)
Avatar billede s_kjaer Praktikant
18. september 2005 - 18:02 #16
Ups. CX5400 og C82 bruger ikke samme driver - der er lige et a og b der er forskellige.
Avatar billede miss-g Seniormester
21. september 2005 - 22:41 #17
Så fandt jeg ud af det. En åndsvag fejl jeg lavede. Jeg satte nemlig hak i margin - så der ikke kom margen på og så bliver billederne lidt større.

Hvor vidt jeg selv vil printe i fremtiden eller bestille over internettet - må jeg lige regne på. Og så vil jeg da lige lure kvaliteten på dem man får.

Der har jo været diverse tests i f.eks. bladet Komputer for alle, hvor man kan se forskel på farver osv.

Nå, men så kan jeg vist lukke her.

S_kjaer og jer andre - læg nogle svar, og tak for interessen ;-)
Avatar billede s_kjaer Praktikant
27. september 2005 - 21:22 #18
Godt at du fandt løsningen uden at skulle bevæge dig ud i alle mine tossede forslag ;-)
Jeg får selv fremkaldt ved Bilka, og jeg kan kun sige at kvaliteten er i top.
Avatar billede miss-g Seniormester
27. september 2005 - 22:29 #19
Er føtex og bilka samme firma? Deres sider ser ihvertfald ens ud, men Føtex har tilbud hvis man har mere end 100 billeder...
http://asp08.photoprintit.de/microsite/10023/index.php?activex=1&customerid=10023

Er lidt i tvivl om størrelsen. Hvis man vil undgå hvide streger i siderne, hvilken størrelse skal man så aflevere i? 10 x 15 cm? De skriver jo noget her som jeg ikke fatter... Se Størrelsesforhold for digitale billeder.
http://asp02.photoprintit.de/microsite/10021/faq.php
Avatar billede s_kjaer Praktikant
30. september 2005 - 21:08 #20
Bilka og Føtes er begge 2 ejet af Mærsk, og de plejer at have ens priser.
Hvis du på denne side http://digifotopriser.dk/cgi-bin/calc.pl ser under punktet "Billedbeskæring", kan du se hvordan de enkelte firmaer gør. Bilka (og sikkert også alle de andre der får billederne lavet ved CeWeColor) beskærer billedet (selve papiret) til det forhold du har leveret billeder i. Når jeg indsender i formatet 3:4 får jeg billeder på 10,2 x 13,6 uden en hvid kant, mens de bliver 10 x 15 hvis jeg husker at omstille mit kamera til 3:2.
Altså - de beskærer papiret i bredden efter de billedformat du leverer.