Avatar billede dennism Nybegynder
24. september 2005 - 21:26 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

Debian: qmail

Jeg sidder og er ved at installere qmail på min Debian-maskine. Vil gerne have det opsat til mySQL. Har fundet disse vejledninger, som jeg sidder og arbejder ud fra:
http://lws.dk/artikel/1

Artiklen er skevet til Linux Red Hat, og derfor får jeg en fejl når jeg kører:
make setup check

Hvad skal jeg gøre i stedet, når jeg har Debian?
Nogen der kender nogle lignende installationsvejledninger til Debian?
Avatar billede leif Seniormester
24. september 2005 - 21:37 #1
Nu er det jo som sådan vpopmail der styrer mailsne.

Der findes en libvpopmail-lmysql pakke som kan installeres med apt-get install libvpopmail-lmysql
Avatar billede dennism Nybegynder
24. september 2005 - 22:11 #2
Jeg skal vel have installeret qmail først, ik? Kender du en vejledning til dette?
Avatar billede bacardil Nybegynder
24. september 2005 - 22:34 #3
Avatar billede dennism Nybegynder
24. september 2005 - 22:39 #4
Jeg har kigget på courier, men synes det virker som et underligt system. qmail eller postfix lyder som bedre løsninger! Mengler bare en god vejledning, som jeg kan arbejde ud fra. Noget I kender til?
Avatar billede bacardil Nybegynder
24. september 2005 - 22:51 #5
Der findes en Tysk vers. her som dog ikke virker pt. den Spanske virker dog.

http://www.lifewithqmail.com/
Avatar billede dennism Nybegynder
24. september 2005 - 22:54 #6
Tysk kommer jeg ik langt med, og slet ikke spansk :)
Avatar billede bacardil Nybegynder
24. september 2005 - 22:56 #7
Så kan du måske få noget ud af denne :)

http://lwq.org/
Avatar billede janust Nybegynder
25. september 2005 - 10:48 #8
Det her setup har virket for mig før under Woody, hvis du altså overvejede Postfix med en Courier IMAP/POP3 server (jeg vil selv mene dette er det mest velomtalte setup til Linux). Med en lille omskrivning af MySQL databasen kan du endda bruge High5's web admin tool, fremgangsmåden til dette er berøret i guiden i en sådan grad at det er muligt at forstå. Jeg er virkelig glad for det admin tool!

Setup: http://postfixwiki.org/index.php?title=Virtual_Users_and_Domains_with_Courier-IMAP_and_MySQL

High 5 admin tool: http://high5.net/postfixadmin/
Avatar billede dennism Nybegynder
25. september 2005 - 11:00 #9
Hej Janust ;)

Hvordan ser det ud med Debian og postfix? Kan jeg hente det med apt-get? Og så blot følge de opsætningsinstrukser som er i den guide de linkede til?
Avatar billede janust Nybegynder
25. september 2005 - 11:15 #10
Ja det hele er tilgængeligt via apt. Følgende pakker er nødvændige:
# postfix
# postfix-mysql
# postfix-doc
# postfix-tls
# courier-authdaemon
# courier-authmysql
# courier-pop
# courier-pop-ssl
# courier-imap
# courier-imap-ssl
# libsasl2
# libsasl2-modules
# libsasl2-modules-sql
# openssl
Avatar billede dennism Nybegynder
25. september 2005 - 11:16 #11
Er postfix og courier ikke to forskellige mail-programmer?
Avatar billede janust Nybegynder
25. september 2005 - 11:21 #12
Det skal dog siges at jeg selv sider og bakser med den opsætning på en ny Debian Sarge box lige for tiden. Men jeg har ikke lagt ret meget arbejde i det, så jeg regner med at det nok skal løse sig =)

Jeg får 2 nordmænd på besøg de næste to uger, så får ikke kikket på det før de er smuttet igen. Men du kan jo prøve og se om du får det op at køre. Ellers kan det være du får nogle af de samme fejl som jeg, så kan vi kikke på det i fællesskab når den tid kommer =)
Avatar billede dennism Nybegynder
25. september 2005 - 11:24 #13
Du vil måske tro, at qmail er nemmere at installere og drive på Debian? Der findes trods alt også admin-systemer.
Avatar billede janust Nybegynder
25. september 2005 - 11:24 #14
Postfix bruges i dette tilfælde til at modtage og sende mail, altså som SMTP server, Postfix kan ikke andet. Courier bliver i dette tilfælde brugt som IMAP/POP3, eller til at administrere mailboxene om man vil. Postfix er rigtig god til SMTP og Courier er rigtig god til IMAP/POP3, så samlet har du en stærk setup =)
Avatar billede janust Nybegynder
25. september 2005 - 11:26 #15
dennism: Jeg har aldrig prøvet med qmail, men sidst jeg legede med Postfix var det ret smertefrit.
Avatar billede dennism Nybegynder
25. september 2005 - 11:27 #16
Hvad så qmail? Er det også blot SMTP?

Til courier kan jeg vel bare bruge den vejledning som ligger på debianguiden, ikke sandt?
Avatar billede janust Nybegynder
25. september 2005 - 11:27 #17
Postfix er uhyre nemt at "drive" under Debian når det først er inde. Den sag er i hvertfald sikker =)
Avatar billede janust Nybegynder
25. september 2005 - 11:30 #18
Nej, debianguiden berøre courier som SMTP og IMAP/POP3 server. Brug min guide hvis du går i gang, tak.

Ved faktisk ikke om qmail er en eller begge dele. Courier kan jo bruges til begge dele, men er ikke så populært til SMTP.
Avatar billede dennism Nybegynder
25. september 2005 - 16:08 #19
Tror jeg vil forsøge mig med qmail, og fik derfor ik rigtigt svar på mit spørgsmål. Men smid lige et svar, alle sammen..så får I lidt point for jeres tid.
Avatar billede dennism Nybegynder
25. september 2005 - 17:39 #20
Avatar billede janust Nybegynder
25. september 2005 - 19:59 #21
Jeg vil mene at http://workaround.org/articles/ispmail/ er forældet.
http://pmwh.ckvsoft.at/index.php/Installation:Debian:Postfix ser faktisk ret god ud, men bemærk dog at du ikke får forklaret opsætning af IPAM/POP3 server, dette må du så finde hos 3. part.
Avatar billede janust Nybegynder
25. september 2005 - 20:00 #22
Jeg mener selvfølgelig IMAP/POP3 server =)
Avatar billede janust Nybegynder
25. september 2005 - 20:06 #23
Jamen tak for point, håber du finder ud af qmail, hvis det da var det du valgte? =)
Avatar billede dennism Nybegynder
25. september 2005 - 20:08 #24
Tror jeg prøvet postfix alligevel ;)
Mangler bare stadig en ordentlig guide..
Avatar billede gmusik Novice
26. september 2005 - 11:03 #25
Prøv at kigge her: http://www.qmailrocks.org ,  Hvis du følger "opskriften" der lykkedes det garanteret at få det hele til at køre .... Qmail + alt det løse ! Nu har jeg brugt den til Fedora Core 3,  men mon ikke det osse viorker til Debian.

/Gmusik
Avatar billede dennism Nybegynder
26. september 2005 - 12:28 #26
Tusind tak for linket ;)
Heldigvis er der også en vejledning til Debian:
http://www.qmailrocks.org/install_db.htm
Avatar billede gmusik Novice
26. september 2005 - 13:24 #27
Ja,  det er der jo .... Og har du lagt mærke til, der er vejledning til det hele, så at når du er færdig med at installere, det kan godt tage lidt tid, så har du en mailserver der virker ... Men husk,  følg det til punkt og prikke ...
Avatar billede dennism Nybegynder
26. september 2005 - 13:27 #28
Jeg sidder pt. og hygger mig med vejledningen :)
Avatar billede dennism Nybegynder
26. september 2005 - 13:38 #29
Jeg har et problem med denne vejledning.

http://www.qmailrocks.org/qmail.htm

Er nået til insallation af qmail_big_patches.script. Men når jeg skriver "make man && make setup check" kommer der en masse fejl beskeder. Og i din sidste linie står der:
make: *** [qmail-remote.o] Fejl 1

Er gennemført de forrige trin. Hvad er der galt her? Kan jeg på en måde få hentet hele denne fejlbesked, så kan jeg vise den til jer?
Avatar billede gmusik Novice
26. september 2005 - 13:54 #30
Er du sikker på at du har gjort som der stod,  har du kørt det script her f.eks. det skal,det er det første du skal gøre:  /downloads/qmailrocks/scripts/install/qmr_install_linux-s1.script  og HAR du osse kørt det her ???  /downloads/qmailrocks/scripts/util/qmail_big_patches.script
Avatar billede dennism Nybegynder
26. september 2005 - 14:14 #31
Opdagede, at jeg manglede et par programmer på min installation. Er nu kommet et stykke videre med "make man && make setup check", men får stadig nogle fejl.

Nu er den ved at kompilere nogle filer, og jeg får følgende output:
...
./compile str_diffn.c
./compile str_cpy.c
make: *** Ingen regel til at skabe mål 'str_cpyb.c' som behøves af 'str_cpyb.o'.
Stop.

Har du nogen ide om, hvad dette skyldes?
Avatar billede dennism Nybegynder
26. september 2005 - 14:26 #32
Jeg står i vejledningen af følgende Perl moduler skal installeres:

Digest::SHA1
Digest::HMAC
Net::DNS
Time::HiRes
HTML::Tagset
HTML::Parser

Jeg har derfor installeret følgende pakker med apt-get:
libdigest-sha1-perl
libdigest-hmac-perl
libnet-dns-perl
libdbix-profile-perl
libhtml-tagset-perl
libhtml-simpleparse-perl
libpsp-html-parser-perl

Er dette korrekt?
Avatar billede gmusik Novice
26. september 2005 - 14:54 #33
Nu skal du huske at jeg installerede det på en Redhat Fedora Core 3,  jeg formoder at det ikke er det samme der sker i en Debian ... Men eller andet sted er der et lille script du kan køre, det står osse i vejledningen,  som tester dine Perl-moduler ... men jeg tror da du har dem inde ... og dine "./compile" fejl ved jeg ikke hvad betyder ...  det er der måske andre der ved, og som kender Debian ..

Og jeg er selv ret ny til Linux,  det eneste råd jeg kan give dig er,  kommer der en fejlmelding,  gør som jeg .. søg i Google,  der fandt jeg rigtig meget, både på danske og udenlandske sider.
Avatar billede dennism Nybegynder
26. september 2005 - 16:29 #34
Det virkede efter at have geninstalleret Debian :)
Men nu støder jeg så på en ny fejl, under installationen af vpopmail. Jeg skriver (som der står i guiden):

./configure --enable-logging=p --enable-auth-module=mysql --disable-passwd --enable-clear-passwd --disable-many-domains --enable-auth-logging --enable-mysql-logging --enable-valias --disable-mysql-limits

Dette giver følgende fejl:
...
checking whether an auth module has been specified... mysql
configure: error: Unable to find you MySQL inc dir, specify --enable-incdir.

Er det noget du kender noget til?
Har prøvet at google det, men har ik fundet noget brugbart :(
Avatar billede gmusik Novice
26. september 2005 - 19:43 #35
Så configurer det uden MySQL ... jeg kører uden og det kører ganske udmærket ...
For det ser ud til at installationen ikke kan finde MySQL ....
Der er osse en opskrift uden .. MySQL  ...  men det ser da ud til at du ER kommet godt i gang ..
Avatar billede dennism Nybegynder
26. september 2005 - 20:33 #36
Jeg vil gerne have sat min server op til at køre over MySQL, så må bare prøve at finde en løsning på problemet ;)

God aften
Avatar billede gmusik Novice
26. september 2005 - 20:58 #37
Du har nok glemt et eller andet under opsætning til MySQL ... men prøv at kigge under Qmailrocks forum .. der står mange gode ting  ..

Hav selv en god aften  ...
Avatar billede dennism Nybegynder
26. september 2005 - 21:17 #38
Har allerede gang i en tråd der inde ;)
Hvad skal jeg have installeret mere end mysql-server?
Avatar billede gmusik Novice
26. september 2005 - 22:14 #39
Jeg er ikke lige klar over hvad du mener,  ... den må du have inde, hvis ikke,  skal du ikke have mere ind.
Men du får et problem mere når du skal til at installere Qmail-scanner,  der skal du vælge om du vil køre med "setuid" eller "nonsetuid",  og det afhænger igen af hvad du har i din Linux, jeg kører "nonsetuid" .. men eller mener jeg ikke at du burde få problemer.
Jo,  når du skal til at opgradere Clamav antivirus,  men DET er anden historie ...
Avatar billede dennism Nybegynder
26. september 2005 - 22:47 #40
Men har jeg forstået det korrekt, at du ikke kender til andre pakker end mysql-server, som skal være installeret?
Avatar billede gmusik Novice
26. september 2005 - 23:42 #41
Nu valgte jeg alt hvad der hed server, da jeg installerede min Redhat,  så jeg har ikke haft noget problem hvad angår server ... Men der er jo osse "Telnet" . har du den inde ?..... hvis ikke så skal du osse bruge den .. Du må da kunne vælge alt til en server i Debian. Qmail ER kringlet at få ind,  men når den er der,  kører den ..
Avatar billede dennism Nybegynder
27. september 2005 - 07:18 #42
Jeg har så netop valgt selv at installere diverse pakker, for at sikre mig, at der ikke ligger unødige pakker i systemet.
Må prøve at indersøge hvilke pakker der er nødvendige for qmail-mysql, og så først og fremmest sikre mig at de er installerede.

God dag :)
Avatar billede dennism Nybegynder
27. september 2005 - 21:14 #43
Det var pokkers..synes ik det vil lykkes for mig :(
Avatar billede dennism Nybegynder
27. september 2005 - 21:19 #44
Skal jeg forsøge mig med en fedora installation istedet?
Hvis man gerne vil have en så hurtig server som muligt, er det så ik en fordel at undlade at installere en grafiskbrugerflade, eller hvordan fungerer det?
Avatar billede gmusik Novice
27. september 2005 - 22:25 #45
Hvis du installerer Fedora ..  kan jeg måske bedre gelejde dig igennem ... men det er meget nemt at overse et eller andet ... Jeg har valgt Fedora,  fordi jeg ikke er en rigtig nørd,  og godt kan lide lidt grafisk interface .. jeg hat kigget på Debian,  men det turde jeg ikke rode mig ud i .. :-)
Avatar billede dennism Nybegynder
28. september 2005 - 07:21 #46
Heh..det er bare lidt noget skidt, for at efterhånden fået godt styr på Debian. Har fået installeret webserver med PHP, ftp-server og mySQL-database. Alle systemer fungerer således at de henter domains/vhosts mm. fra en database. Så det er jo et fint system!
Mit problem er bare den skide mail-server :) Har efterhånden kæmpet med den længe.. Men tror jeg prøver at geninstallere Debian, og så prøve at installere qmail forfra - så må jeg håbe det hjælper, selvom jeg tvivler :)
Avatar billede mabi Nybegynder
02. oktober 2005 - 14:23 #47
Jeg har inst. qmail fra qmailrocks.org på  woody & sarge uden problemer valgte at bruge maildir og ikke mysql
Avatar billede mabi Nybegynder
02. oktober 2005 - 14:26 #48
Jeg inst. lige alt dette herfør jeg begynte : apt-get install unzip zlib1g zlib1g-dev perl-suid libssl-dev openssl g++ libdigest-sha1-perl libdigest-hmac-perl
libnet-dns-perl libtime-hires-perl libhtml-parser-perl courier-imap-ssl spamassassin