Avatar billede theselfimages Nybegynder
02. oktober 2005 - 05:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Dedikeret server som Xdrive (Webdrev) og Webhotel?

Jeg driver en design virksomhed (grafisk) med 2 ansatte. Vi ønsker en fælles internet baseret fildelings løsning, da vi begge opholder os i både ind og udland - og ikke samtidig. Jeg har kigget på www.xdrive.com, men har brug for op til 50 GB plads. Det er for dyrt hos www.xdrive.com (www.xdrive.com/explore/workgroup.jsp - se nederst) + at jeg helst ønsker en løsning på dansk og ikke amerikansk jord. Vi arbejder begge på Windows XP Pro bærbar.

1.
Kan en dedikeret server fungerer som både Webhotel (med egen DNS så vi selv via denne kan hoste vores website + bruge den som mailserver) samt som Webdrev samtidig? Med Webdrev menes at forbindelsen til den dedikerede server fremgår som et drev-ikon under "My Computer", på hver af vores bærbar, f.eks: http://www.alsit.dk/?WebDrive_og_FTP

2.
Hvordan er hastigheden? Kan man f.eks. åben og gemme filer på 100-200 MB (Photoshop filer) direkte fra en sådan dedikeret server løsning til ens egen bærbar? Altså arbejde på ens filer direkte fra serveren.

3.
Jeg har kigget her:
http://order.1and1.co.uk/xml/order/Server;jsessionid=21A1E4E89F2708F4F3480284B48862BD.TC33b?__frame=_top&__lf=Static

Det virker som nogle gode, professionelle løsninger. Dog fremgår det ikke om serverne kun kan bruges til Webhosting eller også til hosting af store filer, samt om et Control panel / Webdrev indgår til håndtering af ens filer.

4.
Hvad gør andre i samme situation, der ønsker en mobil fildelings / sharepoint løsning?
Avatar billede kenp Novice
03. oktober 2005 - 23:11 #1
1: ja (men vil da ikke anbefale det)
2: nej
3: har jeg ikke erfaring med.
4: aner det ikke...
Avatar billede destiny Nybegynder
31. oktober 2005 - 22:16 #2
Der er ikke noget teknisk problem i at gøre det du nævner på en dedikeret server, men i praksis vil det ikke være en god ide at arbejde på filer som ligger på en dedikeret server. Det skyldes at den internetforbindelse i selv arbejder på ofte er for langsom.

I kan derimod godt arbjede på filerne lokalt, og derefter uploade dem til serveren for mere permanent opbevaring når i er færdige med at arbejde på dem.

I kan jo fx prøve at kigge på www.rackserverz.biz hvis I ønsker en dansk løsning. Hvis I skal ofte skal flytte store filer til og fra serveren er det også meget vigtigt at den er tæt på Jer geografisk (fx i danmark) da forbindelsen bliver dårligere jo længere væk løsningen er.
Avatar billede theselfimages Nybegynder
31. oktober 2005 - 23:25 #3
Destiny => Tak for svaret.

Men problemet er også, at jeg sidder på en 2Mb forbindelse med 20 GB limit pr. måned.

Har du nogen andre gode ideer til hvordan man bedst muligt deler filer, mellem 2 bærbar? Findes er virkelig ikke i vore dage en Extern HD med 2 USB udgange, så man kan tilkoble begge bærbar til den samme. Til denne kunne man så ha' en Webbackup løsning hos en udbyder, så ens filer altid kunne uploades som en sikker kopi hos en udbyder.
Avatar billede kenp Novice
01. november 2005 - 08:30 #4
Man kan jo få en som tilsluttes netværket til en rimelig penge.. omkring 1200
Avatar billede theselfimages Nybegynder
13. december 2005 - 14:41 #5
Spørgsmålet lukkes