Avatar billede twami Nybegynder
08. oktober 2005 - 12:16 Der er 11 kommentarer

Margin-problemer i Firefox

Hej..

Jeg er ved at designe en hjemmeside og har angivet i Dreamweaver at venstre margin skal være 17 px. Det virker også fint når jeg ser siden i IE, men når jeg ser hjemmesiden i Firefox er der slet ingen margin!

Er der nogen som ved hvordan man definerer margin i Firefox?

Her er et billeder som illustrerer problemet: http://www.mmk-webdesign.dk/help_eksperten.gif
Avatar billede ahave Nybegynder
08. oktober 2005 - 12:22 #1
Har du husket en DOCTYPE deklaration?
Feks:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/REC-html401/loose.dtd">

/ahave
Avatar billede olebole Juniormester
09. oktober 2005 - 04:31 #2
<ole>

Prøv med et link til siden. Et billede giver ikke nok brugbare info  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede twami Nybegynder
09. oktober 2005 - 13:38 #3
Jeg hár en DOCTYPE deklaration.

Her er to links til siden (der er ingen links på siden endnu).

http://www.mmk-webdesign.dk/Handbjerghus/index.htm
http://www.mmk-webdesign.dk/Handbjerghus/Skolen/obligatoriske-fag.htm
Avatar billede olebole Juniormester
09. oktober 2005 - 17:03 #4
Ja, men med den, du bruger, understøtter IE ikke store dele af CSS-standarden, hvorfor du aldrig vil komme i nærheden af at kode sider, der ser ens ud i flere browsere. Brug i stedet den, ahave viste dig  :)
Avatar billede twami Nybegynder
10. oktober 2005 - 18:19 #5
Tak for hjælpen hidtil.

Jeg må indrømme at DOCTYPE er et område jeg stort set intet ved om. Den DOCTYPE deklaration jeg bruger er standard i Dreamweaver MX, hvilket er grunden til jeg har den. Hvis jeg indsætter den doctype ahave henviser til, så fucker mine tabeller godt og grundigt op! F.eks. så virker det ikke længere når jeg skriver at tabellen skal være 100% i højden. Det er ikke så heldigt da det er bærende for hele designet.

Jeg ved godt min Doctype deklaration sikkert ikke er optimal, men jeg vælger at koncentrerer mig om brugere med IE og Firefox og vil meget gerne forblive ved min Doctype (da Dreamweaver som før sagt opfører sig yderst underligt ved andre Doctypes).

Så ved I hvordan jeg løser problemet? Altså hvordan man definerer margin, så Firefox forstår det?
Avatar billede olebole Juniormester
11. oktober 2005 - 00:52 #6
Problemet er stadig DTD'en, som gør, at IE ikke følger standarderne. Når du skriver din kode, så den ser korrekt ud i IE, er den i virkeligheden helt hen i vejret - hvorfor den ser meget anderledes ud i andre browsere.
Derfor er svaret, at du skriver den DTD, ahave har vist dig - og efterfølgende skriver din kode om, så siden ser rigtig ud. Så vil den nemlig også se rigtig ud i FF.

Følgende dokument er ved at være en klassiker på Eksperten. Test det i IE og FF og læg mærke til, de viser det ens - i fuld overensstemmelse med CSS.

Slet så URL'en i DTD'en og test i begge browsere.
Slet så DTD'en helt og test igen i begge browsere.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
    <title>TITLE</title>
<style type="text/css">
div {
    width: 200px;
    height: 200px;
    background: yellow;
}
.withBorder {
    border: 50px solid red;
}
</style>
</head>
<body>

<div>&nbsp;</div>

<div class="withBorder">&nbsp;</div>

</body>
</html>

DTD'en er det allermest centrale og grundlæggende i et HTML-dokument. Det er et faktum, du nødt til at forholde dig til, hvis du vil skrive til WWW. Hvis du derimod insisterer på at skrive skidt kode, er det svært at hjælpe dig  :)
Avatar billede olebole Juniormester
11. oktober 2005 - 00:55 #7
- og i faktisk er IE så hysterisk med hensyn til DTD'en, at den brækker sig, så snart, der står et enkelt tegn før DTD'en. Prøv f.eks:

<!-- IE stinker -->
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>

Du kan læse mere om IE's forhold til DTD'en her:
    http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnie60/html/cssenhancements.asp

- kik under: The !DOCTYPE "Switch"
Avatar billede olebole Juniormester
11. oktober 2005 - 01:00 #8
PS: Lignende spørgsmål er oppe 3-4 gange om ugen her og i (D)HTML-kategorien og konklusionen er den samme hvergang. På dette punkt adskiller Eksperten sig ikke fra andre kodefora på WWW  :)
Avatar billede ahave Nybegynder
11. oktober 2005 - 01:15 #9
Det er ikke for at forsvinde fra dit spørgsmål, men når olebole blander sig, må man bøje sig for de rigtige eksperter i denne kategori.
/ahave
Avatar billede twami Nybegynder
11. oktober 2005 - 10:04 #10
Jeg takker igen mange gange for svarene.

Jeg beslutter mig nu for at bruge denne Doctype, som I forslår, men jeg står stadig med mit oprindelige spørgsmål/problem: Hvordan regulerer jeg margin? Kender I en kode, som fungerer både i IE og Firefox?
Avatar billede twami Nybegynder
11. oktober 2005 - 10:12 #11
Og en anden ting: Ved I hvordan man får sin tabel til at være 100% i højden med denne nye Doctype? Det fungerer nemlig ikke længere.

I kan se eksempler her
Med ny Doctype (tabel problem/fejl):
http://www.mmk-webdesign.dk/Handbjerghus-Test/Skolen/obligatoriske-fag.htm

Med gammel Doctype (rigtig tabel):
http://www.mmk-webdesign.dk/Handbjerghus/Skolen/obligatoriske-fag.htm