Avatar billede minmartin Juniormester
13. oktober 2005 - 01:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hjælp: processor bliver varm og larmer

Jeg er løbet tør for idéer og håber derfor der er nogen der kan hjælpe.

Jeg har bygget en maskine:
Bundkort: Asus P5GDC-V (opdateret med seneste bios)
CPU: Intel p4 530J 3 ghz
i et Chieftec db-01 kabinet med 300W strømforsyning.

Efter kort tid (selv i idel) blev processoren meget varm (over 60 grader) og blæseren larmede meget.
Jeg monterede derfor to blæsere i kabinettet (udsugning bagtil og indtag fra front) men det hjalp ikke. Nu har jeg købt en TR2 M15SE procesor-blæser til erstatning af den medfølgende box-blæser. Den skulle køre med mellem 700-3700 rpm og afgive 16-35db. Den blev leveret med kølepaste, så jeg forventer dette skulle være OK, selvom der sikkert kan opnås en lille forbedring ved at skifte ud med en anden pasta.
Temperaturen er sådan set i orden nu. Den ligger på ca. 45 grader når maskinen går tomgang, men tilgengæld er omdrejningerne konstant på ca. 3500-3600 rpm, hvorfor det lyder som at sidde inde i en støvsuger selvom kabinettet er støjsvagt.
Hvad kan der være galt???
Avatar billede plx Nybegynder
13. oktober 2005 - 01:56 #1
Du har ikke en indstilling i BIOS, hvor du kan sætte til automatisk styring?

Men seriøst, du skulle have købt AMD. Jeg sidder her med en Athlon64 og medfølgende køler, ganske lydløs og på 24 grader :)
Avatar billede plx Nybegynder
13. oktober 2005 - 01:58 #2
Det kunne måske også være, at den ikke sidder ordentligt, så den tvinges op i det høje omdrejsninstal. Du fik renset overfladen ordentligt, da du skiftet køler?
Avatar billede minmartin Juniormester
13. oktober 2005 - 02:13 #3
Jeg har ikke kunnet finde noget til styrring af cpu-fan i bios. Jeg tror blæseren sidder rigtigt og synes overfladen på cpu'en var pæn og ren. Man kan da vel ikke vende blæseren forkert!? Tænkte også lidt på, om det kan være strømforsyningen, der ikke kan følge med - men hvordan kan jeg konstatere det?
Avatar billede boxer Nybegynder
13. oktober 2005 - 06:12 #4
Jeg tror ikke på at det er strømforsyningen - det ville nok resultere i systemnedbrud. Den leverer jo også strøm nok til blæseren.

Man kan godt vende nogle blæsere forkert, men da temp. ikke overstiger 45 gr. i tomgang tror jeg ikke det er tilfældet. Men det er da en god idé at tjekke det. Den skal være monteret så den suger luften fra kabinettet og ind på køleren.

Der findes et program, SpeedFan, som du bl.a. kan styre blæserens omdrejninger med. Din CPU vil sandsynligvis blive lidt varmere, men spørgsmålet er om det gør noget.
http://www.almico.com/speedfan.php
Avatar billede minmartin Juniormester
15. oktober 2005 - 01:22 #5
Tak for kommentarer og forslag boxter!

Den nye blæser er ligesom box-blæseren en færdigsamlet enhed, der er helt kvadratisk - og 4 pins stikket kan kun vende én vej, så jeg har svært ved at forstå, hvis det gør nogen forskel, hvordan den vendes!?

Jeg har hentet SpeedFan programmet, og kan godt se det er smart, men det er ikke en optimal løsning synes jeg, og det undre mig også, det er nødvendigt at tvinge hastigheden ned. Omdrejningerne skulle jo i forvejen blive styret automatisk afhængigt af behovet (varmen).

Måske skal jeg prøve en tredje løsning og købe en blæser, der selv har termostat som den bruger til at regulere hastigheden.
Er der nogen forslag til hvad jeg skal vælge - eller er det en dødfødt idé?
Avatar billede minmartin Juniormester
16. oktober 2006 - 01:12 #6
Spørgsmål lukkes!
Avatar billede minmartin Juniormester
16. oktober 2006 - 01:14 #7
Spørgsmål lukkes!
Avatar billede minmartin Juniormester
16. oktober 2006 - 01:17 #8
.-