Avatar billede makkerhaps Nybegynder
14. oktober 2005 - 16:51 Der er 24 kommentarer

PC starter ikke, CD-rom drev kører, version 2

Jeg postede tidligere følgende spørgsmål:
"Jeg har sommetider problemer med at min computer ikke kan starte. Det sker oftest hvis jeg glemmer en cd i skuffen, men enkelte gange også uden cd i skuffen. Lampen i CD-drevet blinker som om drevet arbejder. Jeg kan så starte computeren hvis jeg tager cden ud, slukker for strømmen bagpå, tænder igen, starter computeren og trykker på resetknappen. Jeg tænkte at det måske var drevet, så jeg har prøvet at skifte det ud, men problemet forekommer stadig."

Jeg fik herefter lidt hjælp, og fjernede drevet fra boot-rækkefølgen i bios. Jeg troede at problemet var løst, men nu er det dukket op igen. Er der andre bud på hvad der går galt?
Avatar billede off-line Nybegynder
14. oktober 2005 - 17:43 #1
Har du prøvet at tage kablet fra dit CD drev? måske er det i uorden.
Det skulle ikke betyde noget, hvilken rækkefølge drevet har i bios.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. oktober 2005 - 17:44 #2
Det kan forresten også være at en jumper bag på drevet sidder forkert.
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
14. oktober 2005 - 17:51 #3
Drevet virker fint, når først computeren er startet. Jeg aner ikke hvad jumper er, så det må du lige uddybe;)
Avatar billede off-line Nybegynder
14. oktober 2005 - 18:05 #4
Bag på drevet sidder der nogle metalstifter. Over to af stifterne sidder der et lille
stykke plastik, med noget metal inden i. Denne jumper kan flyttes til 2 andre stifter.
Sidder dette stykke plastik over de forkerte stifter, giver det problemer.
Men drevet kan også sidde forkert på kablet.
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
14. oktober 2005 - 18:08 #5
Jeg skal altså forsøge at flytte denne jumper?
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
14. oktober 2005 - 18:13 #6
Man kan vælge mellem C/S/M. Hvilken skal den sidde på?
Avatar billede haverslev Novice
14. oktober 2005 - 18:22 #7
Hvis du ser på kablet der kommer nede fra bundkortet og cd-rom sidder midt på kablet og kablet fortsætter op til en harddisk - så skal den være på :S

Hvis cd-rm sidder sidst og alene på kablet, så skal den være på :M
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
14. oktober 2005 - 18:25 #8
Ok, så skal den flyttes til M kan jeg se... Det må jeg lige forsøge...
Avatar billede haverslev Novice
14. oktober 2005 - 18:25 #9
Men en anden ting, da du skiftede cd-drevet, havde du så startet maskinen op FØR du monterede det andet ?

Fandt maskinen NYT hardware og installerde det?

Har lidt på fornemmelsen, at du blot har taget det ene ud og derefter mont. det andet og startet op - hvis ja, så kører den sikkert på den "gamle" opsætning
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
14. oktober 2005 - 18:35 #10
Jeg havde også problemet før jeg skiftede drev.. MEn jeg har ikke foretaget en decideret installation. Der kom en lille notits i hjørnet hvor der stod Ny hardware fundet eller noget i den stil. Men jeg har ikke selv foretaget mig noget mht. installation.
Avatar billede haverslev Novice
14. oktober 2005 - 18:39 #11
Fint, det var blot:
"Der kom en lille notits i hjørnet hvor der stod Ny hardware fundet eller noget i den stil"
jeg var ude efter, ellers havde den kørt videre på den "gamle og gale" opsætning.
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
14. oktober 2005 - 18:41 #12
Ok. Jeg venter lige og ser om det her har hjulpet og så vender jeg tilbage og smider nogle point. Foreløbig tak for hjælpen.
Avatar billede Karsten Rasmussen Nybegynder
14. oktober 2005 - 19:57 #13
Hvis jumperne sidder forkert virker maskinen slet ikke. det lyder mere som et problem med bios. havde selv det samme prb, startede blot maskinen uden cd. det forsvant da jeg skiftede bundkort med en anden (nyere) bios.
Avatar billede haverslev Novice
14. oktober 2005 - 20:07 #14
rdc_p2 > jumper kan sagtens sidde forkert, han svarer jo, at den sidder sidst og ene på kablet og jumper sidder på S (slave) og vil flytte den over på M (master) hvilket er mest korrekt
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
18. oktober 2005 - 17:29 #15
Problemet er ikke forsvundet ved at flytte jumperen. Er der andre forslag eller skal jeg ud og investere i et nyt bundkort?
Avatar billede off-line Nybegynder
18. oktober 2005 - 17:43 #16
Har du prøvet med et helt andet kabel? Hvis den sidder sammen med en HD, så kan
du prøve at give dit CD drev sit eget kabel, eller bytte om mellem HD og CD.
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
18. oktober 2005 - 17:49 #17
De to ting benytter ikke samme kabel. Skal jeg forsøge et bytte om på de 2? Og i så fald, er det så kun de "brede" kabler der skal byttes?
Avatar billede off-line Nybegynder
18. oktober 2005 - 17:58 #18
Brede kabler, kører du med Sata HD? Når din CD kører på sit eget kabel, så er det
værd at prøve 1: det andet stik på kablet. 2: Et helt andet kabel.
Prøv også at kikke på bundkortstikket om der er bøjede ben.
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
18. oktober 2005 - 18:13 #19
Sata? Det har jeg ikke helt styr på må jeg indrømme. Men jeg vil da forsøge det andet. Såfremt man prøver det andet stik på samme kabel, så skal man så flytte jumperen igen?
Avatar billede off-line Nybegynder
18. oktober 2005 - 18:26 #20
Prøv først UDEN at flytte jumperen. Med brede og smalle stik mener du såbenbart bred
kablet og strømstikket, OK!
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
18. oktober 2005 - 18:30 #21
Ja;)

Jeg prøver ad og vender tilbage. Takker.
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2005 - 21:44 #22
Når man snakker om SATA diske, så har de ikke jumpere og registrere selv om de skal være master/slave.

Hvis ikke det hjælper med f.eks andet kabel, så prøv følgende:
Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Ehedshåndtering
Klik på + udfor IDE ATA/ATAPI-Controllere
H-klik på de enheder der er og vælg fjern.
Genstart og lad windows finde og installere igen

Går udfra at dit windows er fuld opdateret.
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
25. oktober 2005 - 20:10 #23
Så har jeg forsøgt mig med alt det ovenstående, men ak og ve. Intet har hjulpet.Der er noget der tyder på at jeg skal ud og investere. Der skulle vel ikke være flere forslag selvom vi allerede har været vidt omkring?
Avatar billede haverslev Novice
25. oktober 2005 - 20:17 #24
Har lige 2 ting du kan prøve, det er godt nok ikke til at løse lige nødagtigt dit problem, men man er jo før blevet overrasket over div. løsninger.

Prøv følgende. Klik på Start – Klik på Kør > Skriv: Regedit  - OK
Gå ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}  ( findes kun en mappe der begynder med: 4D36E965 )
Hvis 'Upperfilters' eller 'Lowerfilters' står der, så slet dem.  –  Genstart Pc`en.

Eller prøv at hente dette fix:
http://www.dougknox.com/xp/scripts_desc/xp_cd_dvd_fix.htm