Avatar billede natsortsort Nybegynder
18. oktober 2005 - 14:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

dobbelt opslag? måske via lopslag?

Jeg har en lang liste med mærker:

Nike
Adidas
Noname

Ud for hvert er der 3 kategorier

Nike
Løbe
Cross
Indoor

Adidas
Løbe
Cross
Indoor

Noname
Løbe
Cross
Indoor

Igen er der ud for hvert mærke kolonner med kvartals tal
______1.kvartal______2.kvartal____3. kvartal_____ 4.kvartal
Nike
Løbe
Cross
Indoor

Mit spørgsmål er hvordan jeg kan lave et opslag så jeg kan finde eks. Nike, cross, 3. kvartals tal??

David
Avatar billede s_kjaer Praktikant
18. oktober 2005 - 15:13 #1
Har du overvejet at lave det via en pivot tabel? Det giver mulighed for at lave en masse forskellige opslag og sorteringer, og man har samtidig mulighed for at lade grunddata ligge i et ark for sig selv, og så opdatere pivot tabellen fra de eksterne data
Avatar billede natsortsort Nybegynder
18. oktober 2005 - 15:21 #2
Jeg sidder desværre med eksisterende tabeller som skal videreforarbejdes. Så en Pivot er ikke mulig.
Avatar billede bak Seniormester
19. oktober 2005 - 14:56 #3
Denne arrray-formel kan gøre det. Skomærke står i K1, kategori i K2 og kvartal i K3

=INDEKS(C3:F100; SAMMENLIGN(K1&K2; A3:A100 & B3:B100; 0);SAMMENLIGN(K3; C2:F2; 0))

=INDEKS(kvartalstal; SAMMENLIGN(K1&K2; Mærker & kategorier; 0);SAMMENLIGN(K3; Kvartaler; 0))

Husk at afslutte indtastning med ctrl-shift-enter istedet for bare enter, så formlen får tuborgklammer omkring{}

se eksempel
www.tbdl.dk/excel/matrix3.xls
Avatar billede bak Seniormester
19. december 2005 - 14:48 #4
lukketid ? respons ?
Avatar billede natsortsort Nybegynder
19. december 2005 - 14:51 #5
-
Avatar billede s_kjaer Praktikant
19. december 2005 - 23:08 #6
Så ved man da hvem man ikke skal bruge tid på at fremover......
Avatar billede natsortsort Nybegynder
20. december 2005 - 07:51 #7
Der er altså ikke nogen af ovenstående besvarelser som er kategoriseret som 'svar', og så kan jeg jo ikke tildele point.
Avatar billede natsortsort Nybegynder
20. december 2005 - 07:56 #8
Men som brynil som pænt forklarer mig i http://exp.dk/spm/673291#rid5983039 så gives et svar først senere.
Bak jeg opretter et nyt spørgsmål hvis du vil have point?
tak for hjælpen.
natsortsort