Avatar billede hebo2000 Nybegynder
02. november 2005 - 13:18 Der er 15 kommentarer

Powerpoint sikkerhed

Kan det lade sig gøre at lave en powerpoint fil som kun kan ses af andre og ikke redigres eller kopieres fra. Den må altså ikke kunne åbnes i almindelig powerpoint eller som enkel slides. Men kun fungere som et diasshow.
Avatar billede japping Nybegynder
02. november 2005 - 13:30 #1
Vælg i menuen: File - Save as. Under "Save as type" vælger du typen pps. Derved får du en fil der kan køres uden PP installeret MEN man kan ikke redigeri i filen.
Avatar billede kkc Nybegynder
02. november 2005 - 13:51 #2
> japping : Det er nu ikke helt helt rigtigt. pps er en diasshowfil der kæver at PP er installeret. Man kan sagtens hente en pps fil ind i PP og redigere den der.
Avatar billede kkc Nybegynder
02. november 2005 - 13:52 #3
hvilken version af PP kører du ?
Avatar billede kkc Nybegynder
02. november 2005 - 13:57 #4
i PP version XP (2002) og 2003 kan du i Funktioner => Indstillinger => Faneblad: Sikkerhed skrive en adgangskode for redigering. Åbner brugeren PP filen herefter får han valget med at indtaste adgangskode eller åbne som skrivebeskyttet
Avatar billede kkc Nybegynder
02. november 2005 - 14:02 #5
Derfor er fremgangsmåden den at du først aktiverer adgangskoden for redigering og derefter gemmer som en pps (diasshow) fil
Avatar billede hebo2000 Nybegynder
02. november 2005 - 14:56 #6
Jeg har prøvet at sætte adgangskode på og gemme. Men for overhovedet at se præsentationen skal brugeren kende koden - og så kan de jo også kopiere billeder eller andet grafik fra præsentationen da de bare kan åbne den i powerpoint... andre forslag ? Det er vigtigt at brugeren ene og alene kan køre et diasshow og ikke få adgang til indholdet.
Avatar billede kkc Nybegynder
02. november 2005 - 15:11 #7
så har du ikke fulgt min procedure - på min 2003 version viker det perfekt. Hvilken version kører du - så kan jeg lige tjekke det på en anden maskine
Avatar billede jkrons Professor
02. november 2005 - 15:11 #8
Så skal du nok ikke bruge PowerPoint. Problemet med de fleste af MS officeprodukter er, at den sikkerhed der er, er ret nem at bryde/omgå. Men der nu svært at forestille sig et værktøj, hvor man ikke - med det rigtige andet værktøj, kan kopiere billeder mm. Om ikke andet kan man altid tage et screeen dump og sætte ind i et billedbhenadlingsprogram, og så er man "kørende".
Avatar billede kkc Nybegynder
02. november 2005 - 15:11 #9
Brugeren skal ikke kende koden når du gemmer som pps fil
Avatar billede jkrons Professor
02. november 2005 - 15:16 #10
kkc-> Din løsning forhindrer kun, at brugeren retter i filen. Ikke at man henter information ud af den. Det kan man jo gøre ved at gemme under et andet navn.

Og så har man adgang til indholdet, hvilket var det, der skulle undgås i følge hebo2000's kommentar fra kl. 14:56:27
Avatar billede kkc Nybegynder
02. november 2005 - 15:27 #11
> jkrons sikkerheden er god nok - jeg kan kun tale om 2003 versionen, har endnu ikke afprøvet det på 2002. Man kan ikke markere / klippe & klistre fra filen når den er åbnet skrivebeskyttet - heller ikke gemme under andet navn ;-)
Avatar billede kkc Nybegynder
02. november 2005 - 15:29 #12
hebo2000 > jeg sender dig gerne en PP diasshow fil med de nævnte indstillinger - bare læg din mail
Avatar billede jkrons Professor
02. november 2005 - 15:44 #13
kkc-> Åbn din beskyttede PPS fil i PowerPoint. Vælg at åbne Skrivebeskyttet.

Åbn en ny tom Præsentation. Vis vinduerne ved siden af hinanden. NU kan du trække alle elementerne fra den skrivebeskyttede over i den nye. Derefter har du dem så til rådighed.
Avatar billede kkc Nybegynder
02. november 2005 - 16:03 #14
jkrons > du har ret - på denne måde fungerer det. Så er det op til hebo2000 hvor 'vandtæt' det skal være. Som du selv skriver kan man jo altid tage en skærmdump ;-)
Avatar billede jkrons Professor
02. november 2005 - 16:04 #15
kkc-> Jeps :-)