Avatar billede troelsi Nybegynder
18. november 2005 - 19:58 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

vba excel oprette et nyt ark

Hej eksperter

Jeg ønsker at oprette et excel ark og smatidig navngive det ved hjælp af en makro. Jeg skal køre makroen flere gange i samme workbook, hvorfor den kun skal oprette dette ark, hvis det ikke findes i forvejen. Hvordan gør jeg det?

Umiddelbart har jeg forestillet mig, at det skal være noget i denne stil:

If v.Name <> "tilfældige tal" Then
  Set v = Worksheets.Add
  v.Name = "tilfældige tal"
End If

Men det vil den ikke godtage.

HJÆLP!!!

Venlig hilsen
Troels
18. november 2005 - 20:22 #1
Jeg ville gøre noget lignende dette her:

Public Sub CreateWorksheet()
    Dim wksTemp As Worksheet
    Dim sTempName As String

    sTempName = "5"
    If Not SheetExists(sTempName) Then
        Set wksTemp = Worksheets.Add(After:=Worksheets(Worksheets.Count))
        wksTemp.Name = sTempName
    End If

    Set wksTemp = Nothing
End Sub

Public Function SheetExists(ByRef SheetName As String) As Boolean
    On Error Resume Next
    SheetExists = ActiveWorkbook.Worksheets(SheetName).Index
End Function
Avatar billede troelsi Nybegynder
18. november 2005 - 20:32 #2
jeg har svært ved at overskue, hvordan jeg skal bruge det i min sammenhæng.
Har du noget imod at forklare hvad de enkelte ting gør?

Troels
18. november 2005 - 20:41 #3
If Not SheetExists - kalder funktionen som finder ud af om der findes et ark som hedder 5.
Hvis IKKE sådan et ark findes, så oprettes der et nyt (ADD), og After:=Worksheets(Worksheets.Count) sikre at arket placeres længst til højre.

wksTemp.Name = sTempName - navngiver arket

nok forklaring ?
Avatar billede troelsi Nybegynder
18. november 2005 - 20:42 #4
jo mange tak