Avatar billede krasmussen Nybegynder
29. december 2005 - 17:22 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Access lukkes pludselig ned

Jeg har en kopi-funktion (Indsætter x antal records), som igennem lang tid har fungeret upåklageligt.... når jeg anvender den nu (Funktionen er ikke ændret) indsætter den godt nok de nye records, men lukker så access helt ned!.

Jeg har forsøge reperer både med basen åben og ved at "pege" på den uden en db åben (og give nyt navn), men uden helt - får kun besked om at access har lavet en fejl og afsluttes....

Situationen er den samme, med samme db på andre maskiner
Avatar billede -anders- Juniormester
29. december 2005 - 18:19 #1
Hej, jeg har selv oplevet det i flere forskellige sammhænge, og hvergang har det været strukturen på en form i min db der er gået i hejs. Dette sker en gang imellem i access, og er desvære en ikke helt ukendt fejl.

Jeg plejer at løse det ved at lokalisere den form derer gået i stykker. Derefter opretter jeg en ny mdb fil og importerer derefter alle objekter fra den gamle db undtaget den form der giver problemerne, dette har som regel løst problemet.
Avatar billede -anders- Juniormester
29. december 2005 - 18:21 #2
Hvis det kun opstår når du afvikler din kopifunktion kunne du prøve at remarke en linje i koden af gangen, på denne måde kan du hurtigt lokalisere hvor i koden det går galt.
Avatar billede krasmussen Nybegynder
29. december 2005 - 18:42 #3
Var allerede gået igang med din sidste løsning......så fandt fejlen i en tabel....
Avatar billede -anders- Juniormester
29. december 2005 - 19:05 #4
Hej,jeg er glad for at du fandt fejlen, det måske lidt mærkeligt at det er en tabel der genererer fejlen. Det var nok lidt mange points du fik sat på højkant, jeg syntes at vi skal dele dem hvis det ok med dig :o)
Avatar billede krasmussen Nybegynder
29. december 2005 - 19:24 #5
Det er ok med pointene. Fejlen er der iøvrigt stadig....med et felt (tal) i tabellen som indeholder 1 til 53. Så snart dét felt er med i en forespørgsel e.a. brager den ned med det samme
Avatar billede krasmussen Nybegynder
29. december 2005 - 19:26 #6
En lille korrektion; Så snart jeg anfordrer på feltet går den ned
Avatar billede -anders- Juniormester
29. december 2005 - 19:32 #7
Okay, tak for point :o), måske det fejler pga. problemer med datatyperne, enten i tabellen eller koden der køre din kopifunktion, det kunne også være noget med feltnavnet i tabellen, ikke alle syntaxer i feltnavne tillades. Hvis der et beregnet udtryk i forspørgslen der spørger på talfeltet fra tabellen, kunne fejlen også ligger her
Avatar billede -anders- Juniormester
29. december 2005 - 19:36 #8
Har du prøvet at tjekke dine reff. i VBA, hvis der en Missing i reff. kan fejlen også være der
Avatar billede krasmussen Nybegynder
29. december 2005 - 19:41 #9
Hmmm.... der er som nævnt ikke ændret i den, hvor ser jeg en evt. missing ref.?
Avatar billede -anders- Juniormester
29. december 2005 - 19:49 #10
Åben et modul, og aktiver menuen Tolls/References, hvis du ikke har et modul kan du også åbne en form i design og aktivere menuen tools her ved at klikke på ikonet "Programkode", har du prøvet at importere til en ny mdb fil ?
Avatar billede krasmussen Nybegynder
29. december 2005 - 20:04 #11
Der står ikke missing nogen steder. Kan ikke importere til ny db - importen stopper, så snart den kommer til "problem-tabellen"
Der er små 100.000 rækker i den, så det burde ikke være et problem
Avatar billede -anders- Juniormester
29. december 2005 - 20:09 #12
Nej 100.000 poster skulle ikke være noget problem, men hvor meget fylder selve mdb filen, grænsen er 2GB, kan du evt. lave en tabeloprettelsesforspørgsel på baggrund af "problemtabbellen"
Avatar billede -anders- Juniormester
29. december 2005 - 20:11 #13
Hvor mange felter har du i tabellen, her er grænsen 255 felter
Avatar billede -anders- Juniormester
29. december 2005 - 20:15 #14
Og datatyper/feltstørelser, hvis du kopier vha. benytte din kopifunktion, kunne det ligge her
Avatar billede krasmussen Nybegynder
29. december 2005 - 20:36 #15
Njaaee - jeg tvivler, som sagt er der ikke ændret i funktionen...tabellen har kun 22 felter. db er ca. 40mb, så ikke voldsomt.

Der kan fint forespørges, men ikke anfordres på problemfeltet
Avatar billede -anders- Juniormester
29. december 2005 - 20:39 #16
Hvad mener du med "anfordres" ?
Avatar billede -anders- Juniormester
29. december 2005 - 20:45 #17
Hvis du med anfordres mener ændring på feltets indhold kunne det være noget med relationer mellem tabellerne, har du ændret disse
Avatar billede krasmussen Nybegynder
29. december 2005 - 20:50 #18
ingen ændringer overhovedet i struktur eller programmer. Med anfordring, mener jeg enten at fast sætte et 'kriterie' i en forespørgsel eller prompte for f.eks. en dato

Brugeren kan selvfølge have tastet noget "snask" i feltet - men orker ikke rigtig at se det antal rækker igennem. Hvis jeg laver en forespørgsel på hele tbl. og vil sortere.... tja så er der exit!
Avatar billede -anders- Juniormester
29. december 2005 - 20:54 #19
hmm, må indrømme at det lyder meget mystisk, hvis du har mod på det må du gerne sende db til anj@bryggemail.dk som zippet fil, så vil jeg prøve at kikke på det
Avatar billede krasmussen Nybegynder
29. december 2005 - 21:04 #20
Njaa - det vil jeg for så videt godt, men det er lidt problematisk da det indeholder bla. pleje -og personlige oplysninger om nogle ældre borgere. Men tak for inspiration.
Avatar billede -anders- Juniormester
29. december 2005 - 21:21 #21
Selv tak, jeg håber at du for løst problemerne, har du flere spørgsmål er du velkommen i denne tråd any time