Avatar billede sagga Nybegynder
17. januar 2006 - 08:57 Der er 4 kommentarer

optimerings opgave

hej eksperter..!

jeg vil have hjælpe til følgende optimerings opgave..

summen af to positive tal er 10. bestem tallene, så produktet af det ene tals kvadrat og det andet tal bliver størst muligt?
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
17. januar 2006 - 09:32 #1
Det må være 9^2 + 1 = 82

Eller 9,999999^2 + 0,000001 = 99,99991 (hvis det ikke nødvendigvis skal være heltal)

Eller har jeg misforstået opgaven helt? :D
Avatar billede roenving Novice
17. januar 2006 - 17:08 #2
>>elskermad

-- du overså vist at det skulle være produktet og ikke summen !-)

-- så bliver resultatet præcis det modsatte, nemlig at de to tal skal være lige store for at give det største produkt af kvadrat-tallene, altså begge skal være 5 !o]
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
17. januar 2006 - 17:14 #3
ja blind kan man altid blive :) tror jeg blev snydt af at der stod "_summen_ af to positive..." og så det var produktet til sidst... hov - og beklager hvis det ødelage gennemsnittet for meget sagga :D
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
17. januar 2006 - 18:25 #4
Sådan som jeg tolker opgaven kommer jeg frem til; x=(20/3) og y=(10/3)

Det kommer jo lidt an på hvorn man læser følgende, citat: "bestem tallene, så produktet af det ene tals kvadrat og det andet tal bliver størst muligt?" Som jeg læser det menes der x²y = størst mulig og ikke x²y² = størst mulig. roenvings resultat x=y=5 er jo lidt pænere, så det er sikkert det rigtige ;)

Men sagga, det ville være lækkert hvis du lige kunne be/afkræfte diverse 'fotolkninger' af opgaveformuleringen! :D