Avatar billede makkerhaps Nybegynder
25. januar 2006 - 14:36 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

RAM for dummies

Jeg overvejer at købe ekstra RAM til mit gamle hakkebræt, men jeg er ret grøn på det her område. Så derfor ville jeg høre om der var en der gad at forklare mig det basale.

1:Hvilke ting skal jeg kigge efter for at være sikker på at købe RAM, der passer sammen med dem jeg allerede har?

2:Kan det alternativt betale sig at udskifte de gamle blokke, når man som mig har en 3½ år gammel computer?

3:Stiller computeren (producent, prcoessortype osv.) krav til hvilken type RAM jeg skal købe eller omvendt?

4:Hvad skal jeg generelt se efter, for at kunne vurdere om det er "gode" eller "dårlige" RAM.

Og gerne andre ting, som I mener jeg skal være opmærksom på.
Avatar billede mrrius Nybegynder
25. januar 2006 - 15:05 #1
1. Du skal Finde ud af hvilken ram type du har... om det er sdram ddr-ram osv
Du skal finde ud af hvilken cpu du har , for at finde ud af om du har brug for dual ram. f.eks vil en intel 3ghz med 800mhz bus gerne have 2 x ens ram klodser.

2. Der kommer meget an på hvor hurtig cpu'en er , og hvor meget ram du allerede har.
Du skal være opmærksom på , at hvis du opgraderer din computer, snart, så vil du nok ikke kunne genbruge dine ram, da det idag hedder ddr2.

3. computer fabrikanterne kan ikke forlange at du skal bruge deres ram. nogle omgik det, før i tiden , ved at lave deres egen ram lidt længere eller med 1 pin mere( ibm og compq gjorde det i gamle dage...

4. Selv billige arm , kan være lige så gode som dyre ram. Men det er nok kølning af ram , som idag bestemmer mest om holdbarheden af ram.

5. Vær opmærksom på at dine gamle ram nemt kan være betydelig dyere end nyere ram(desvære kan du nok ikke bruge de "nyere " ram.

6. Du kan godt være ud for at det er bedre at sælge den gamle computer samlet , og købe en ny istedet.
Avatar billede sadiq Nybegynder
25. januar 2006 - 15:06 #2
Det eneste du skal lægge vægt på er at du køber den samme slags ram som du har i forvejen hvis du køber en anden tybe understøtter dit bundkort det måske ikke. Hvis du har prøvet at finde ud af hvad dit bundkort's ramtybe er uden held så har jeg et program der kan vise dig det: http://www.aplusfreeware.com/categories/util/optdiag.html.

Du skal ikke udskifte dine gamle ram blokke hvis de køre fint. Det ville nok være spil af pege.

Kravne er self at du køber den rigtige tybe ram andet skulle der ikke være.

Det veGode og dålige ram er nok svært at finde ud af, men man kan self lade vær med at købe ram fra ukendte firma'er. De kendte plejer at lave ram med god kvalitet men det er ikke altid.
Avatar billede mads-3 Nybegynder
25. januar 2006 - 15:10 #3
jeg har ikke sindsygt meget forstand på ram, men kan godt sige lidt..
du skal nok kigge på hvad der står bagefter, der kan fx stå ddr 400 eller
pc 3200 bagefter, jo højere disse tal er, jo bedre..
så er der også noget der hedder high performance ram, som som navnet siger giver bedre ydelse.. generalt også til en højere pris.
så er der noget der hedder ddr2 ram.. det understøtter dit bundkort ikke, så det skal du lade være med at købe, men det er en anden slags ram, som kan få mhz (ddr !400!) højere op..
men på en 3½ år gammel computer bør du måske overveje at skifte det hele ud. (eller bare købe ny) det kommer selvfølgelig an på hvad du vil bruge din computer til. men ellers så køb et 512mb ram modul til ingen penge (næsten)

256mb: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=48879
512mb: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=48878
du har ikke brug for mere, da resten af din ældre computer ikke vil kunne trække det, mere end 512mb ram kan trække
Avatar billede mads-3 Nybegynder
25. januar 2006 - 15:11 #4
bemærk det er pc3200 400mhz jeg har foreslået, men de burde da godt kunne køre på din computer..
ellers må du lige skrive lidt om dine nuværende ram, bundkort osv.
Avatar billede sadiq Nybegynder
25. januar 2006 - 18:41 #5
Hvis du bruger det program som jeg gav dig http://www.aplusfreeware.com/categories/util/optdiag.html  og skriver hvilken tybe ram dit bundkort kan bruge kan jeg godt finde det ram du skal bruge til dig, hvis det er.
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
25. januar 2006 - 19:58 #6
Programmet fortæller følgende:
CPU Type    AMD Athlon XP, 1666 MHz (12.5 x 133) 2000+

System Hukommelse    512 MB  (PC2100 DDR SDRAM)
Avatar billede mads-3 Nybegynder
25. januar 2006 - 20:01 #7
jamen så kan du vel godt bruge dem jeg har foreslået...
Avatar billede sadiq Nybegynder
25. januar 2006 - 22:46 #8
Her er linket hvis du selv vil finde nogle http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=167&Sort=Wanted&Soegeord=PC2100+DDR+SDRAM

Her de billige jeg lige kunne finde
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=58415 353kr Kingston 512mb + Fragt = 380kr
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=58438 950kr Kingston 1gb + Fragt = 1.002kr
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=55355 4kr HP 128mb + Fragt = 52 kr

MVH

SadiQ
Avatar billede sadiq Nybegynder
25. januar 2006 - 22:48 #9
Det svaret her fra ;)
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
26. januar 2006 - 09:11 #10
Jeg takker for svarene. Lige en sidste ting. Hvad betyder den Mhz-angivelse, der er efter produktnavnet. I de eksempler sadig liste op står der eksempelvis 266 mhz, mens dem mads-3 foreslår hedder 400 mhz. Og hvad er forskellen på pc2100 og pc3200? Kan jeg bruge begge typer? Jeg kan også se at der forskellige antal af pins. Kan I sige hvor mange jeg skal bruge, eller skal jeg hen og kigge på de gamle?
Avatar billede sadiq Nybegynder
26. januar 2006 - 15:00 #11
Mhz er hastigheden. Tja.. Jeg ved ikke om dit bundkort understøtter pc3200 men det kan godt være at den kan det. det burde stå i den bog du får med dit bundkort eller pc.
Avatar billede mads-3 Nybegynder
26. januar 2006 - 17:23 #12
hvad vil du bruge computeren til?
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
26. januar 2006 - 18:09 #13
Tja... Primært spil... Og så til at surfe lidt på...
Avatar billede mads-3 Nybegynder
26. januar 2006 - 22:17 #14
nåh, hvad er det for nogle spil? for hvis det er nyere spil skal du have ny computer..
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
27. januar 2006 - 08:40 #15
Jeg spiller for det meste Football Manger 2006. Det optimale havde naturligvis været at købe en ny. Men det bliver ikke endnu. Indtil videre fungerer den jeg har nogenlunde.
Avatar billede sadiq Nybegynder
27. januar 2006 - 12:42 #16
OK. Men skal du ikke Acceptere det svar som hjalp dig. f.eks men eller mrrius's ?? Bare for at minde dig om ..
Avatar billede sadiq Nybegynder
27. januar 2006 - 12:47 #17
Rettelse: Feks Min eller mrrius's :D
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
27. januar 2006 - 13:04 #18
Jo, naturligvis. Jeg afventede bare for at se om der kom flere indlæg, før jeg "lukkede" tråden...
Avatar billede mads-3 Nybegynder
27. januar 2006 - 17:46 #19
hvad har du valgt? for hvis dit bundkort undetstøtter ddr3200 ram er det jo klart at foretrække...
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
30. januar 2006 - 09:00 #20
Jeg gik ned tilen butik der lå i nærheden, og snakkede med dem. De havde pc3200 på tilbud, så det blev det jeg købte. Han sagde at der var kompatibilitet bagud, så hvis mit bundkort kun understøttede pc2100, så kunne jeg sagtens bruge dem alligevel.
Avatar billede mads-3 Nybegynder
30. januar 2006 - 19:17 #21
jaja thats what i thougt
hvad var det for en butik? (bare nysgerrighed)
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
31. januar 2006 - 08:43 #22
Det var noget der der hedder Data Engros. Jeg fandt den på edbpriser.dk, og da forretningen ligger ret tæt på hvor jeg bor, så tog jeg bare hen og købte det selv istedet.