Avatar billede iziqio Nybegynder
28. januar 2006 - 13:48 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

Ny harddisk?

Hej Alle

Jeg vil gerne sætte en ny harddisk i min IBM R40. Men den har jo en backup partition.

Jeg har 20 gb på den og har en 40 gb tom (NY).

Hvordan får jeg ALT med over? Altså både windows, MBR OG backup partitionen med?

Jeg har partition magic installeret, men kan ikke se hvordan det virker.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
28. januar 2006 - 13:59 #1
Det er ikke en god idé at overføre MBR osv på den måde. Den bedste løsning er at du får overført de filer der skal gemmes via usb eksempelvis, og så geninstallerer og repartionerer den nye disk.. Det andet giver kun bøvl!

Vh
Avatar billede huset Praktikant
28. januar 2006 - 14:07 #2
Altså både windows, MBR OG backup partitionen med?--> du kan ikke overflytte styresystemet
Avatar billede donby Nybegynder
28. januar 2006 - 14:33 #3
jeg ville foreslå dig at købe en ekstern skuffe til din hdd. indsæt den nye hdd i comp, installer en frisk windos. overfør data fra den gamle hdd, så har du en dejlig 20gb ekstern hdd

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=126029  196kr incl forsendelse
Avatar billede iziqio Nybegynder
28. januar 2006 - 15:20 #4
Det går ikke, for jeg ønsker at have det orig. IBM windows med over.
Så jeg skal kopiere alt fra en partition over på en anden harddisk.
Avatar billede donby Nybegynder
28. januar 2006 - 15:23 #5
den går bare desværre ikke, du kan ikke kopiere styresys
Avatar billede donby Nybegynder
28. januar 2006 - 15:24 #6
skal du kopiere mellem de 2 hdd skal du jo også have den der ikke sidder i comp sat til comp på en eller anden måde, ergo hdd skuffe
Avatar billede iziqio Nybegynder
28. januar 2006 - 15:25 #7
ja nr 2 sidder til USB. Så det er ingen prob.
Avatar billede iziqio Nybegynder
28. januar 2006 - 15:26 #8
Men jeg skal jo have et "mirror" over, som kan erstatte den tidl. Dette image skal være en direkte kopi.
Avatar billede donby Nybegynder
28. januar 2006 - 15:26 #9
kopiere styresys = big no no
Avatar billede huset Praktikant
28. januar 2006 - 15:27 #10
Du kan ikke få styresystemet med over ligemeget hvad du ønsker
Avatar billede iziqio Nybegynder
28. januar 2006 - 15:28 #11
Kan jeg så lave et image og køre en WinXP CD ? Så fixer den vell boot problemet. ikke ?
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2006 - 15:30 #12
Det kan gøres på flere måder den mest enkle er MAXBLAST
Avatar billede donby Nybegynder
28. januar 2006 - 15:31 #13
lave et image af hvad? du skal installere en frisk xp på din nye hdd, så kan du bare kopiere alt det over du vil gemme og efterfølgende formatere den gamle hdd. Du kan ikke lave en xp cd ud fra dit installerede styresys og bruge den hvis det er det du mener
Avatar billede donby Nybegynder
28. januar 2006 - 15:32 #14
er det at få partitioneret hdd der er et prob?
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2006 - 15:32 #15
Hvis dit spørgsmål går på om du kan klone en en tom disk med med alt hvad der ligger på en bestående disk INCL. styresystem er svaret klokkeklart, det kan du
Avatar billede iziqio Nybegynder
28. januar 2006 - 15:36 #16
"klone en en tom disk med med alt hvad der ligger på en bestående disk INCL. styresystem er svaret klokkeklart, det kan du" ---->>> JA mit problem er at jeg har en 20 gb harddisk som er løbet tør for plads. Derfor har jeg en 40gb som skal erstatte den. 20 gb Harddisken er orig fra IBM og drivere og ekstra programmer er ikke lige til at finde på nettet (Har prøvet at installere winxp på den tomme 40 gb, det blev aldrig godt). Så ja jeg har en tom 40 gb som skal have overført en klon af den orig. 20 gb.
Avatar billede huset Praktikant
28. januar 2006 - 15:44 #17
Hør nu her!

Du skal glemme alt om at klone, tage image eller andet. Du kan IKKE kopiere et styrersystem over på en anden disk!!
Avatar billede polle007 Nybegynder
28. januar 2006 - 15:47 #18
huset, hvorfor mener du ikke man kan kopiere et styresystem over på en anden harddisk?
Avatar billede huset Praktikant
28. januar 2006 - 15:51 #19
Linux jo

Windows Nej
Avatar billede polle007 Nybegynder
28. januar 2006 - 15:54 #20
Det er lidt noget pjat at sige. Hvorfor ellers udvikle programmer til at 'ghoste' maskinen, til senere reetablering, hvis man ikke kunne? De gange jeg har udført operationen, har det virket fint bagefter
Avatar billede huset Praktikant
28. januar 2006 - 15:55 #21
Det kan man ikke, pga den dårlige måde windows er bygget op på. Hvis du laver en disk kopiering, vil diverse mystiske system filer ikke komme med. Desuden vil disk og boot opsætning ikke komme med. Så derfor, nej du kan ikke bare flytte Windows fra en hd til en anden. I Linux der findes der en komando der flytter hele opstætningen fra en disk til en anden. Inc partion og boot opsætning
Avatar billede polle007 Nybegynder
28. januar 2006 - 15:56 #22
F.eks. i en virksomhed, hvor man skal have xxx antal maskiner op at køre, som alle skal være identiske. De installerer én maskine, og ghoster resten
Avatar billede iziqio Nybegynder
28. januar 2006 - 15:56 #23
Polle Hvilket værktøj har du brugt ?
Avatar billede huset Praktikant
28. januar 2006 - 16:01 #24
lad os sige jeg har mit XP kørende 3 mrd. Jeg vil så tage en kopi af dette, og flytte det over på en tom harddisk. Den smider jeg så i en anden maskine og så virker det...NO way
Avatar billede donby Nybegynder
28. januar 2006 - 16:02 #25
der må jeg give huset ret
Avatar billede donby Nybegynder
28. januar 2006 - 16:03 #26
skal dog siges at jeg ikke ved så meget om ghosting, kan være det tager alt med, det skal jeg ikke kunne sige
Avatar billede huset Praktikant
28. januar 2006 - 16:11 #27
Iøvrigt kan dette være kanon som alternativ til Norton Ghost Partition Saving: www.partition-saving.com
Avatar billede off-line Nybegynder
28. januar 2006 - 17:53 #28
Jeg fik mit XP system fuldstændig over på en anden computer, på denne måde.
Satte en disk i som slave, kopierede med Acronis True image, C drevet, til slaven.
Satte slaven i den anden computer, jumpet som master. startede op, med WinCDén i
drevet, og lavede en "repair". startede op på windows, uden problemer.
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2006 - 13:49 #29
Hvis vi taler om at den nye disk skal sidde i den samme computer ville jeg benytte denne fremgangsmåde.
Download og brænd DAPPIX / KNOPPIX http://tyge.sslug.dk/knoppix/, disken skal brændes som et boot image. sæt din nye disk i som slave, boot op på DAPPIX / KNOPPIX, følg vejledningen på http://www.helgec.dk/dappix.html
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2006 - 17:05 #30
Lidt repons måske ??????
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2006 - 17:05 #31
repons = respons
Avatar billede iziqio Nybegynder
03. februar 2006 - 21:33 #32
Jeg gav fortabt og startede forfra :(

Jeg vil gerne give point til dem der vil have det. Smid svar.
Avatar billede huset Praktikant
12. februar 2006 - 11:33 #33
fik du svar nok?
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 11:36 #34
:o)
Avatar billede iziqio Nybegynder
12. februar 2006 - 11:58 #35
Så gik tiden.... tak for hjælpen.... eller :P