Avatar billede makkerhaps Nybegynder
05. februar 2006 - 15:30 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Opstartsproblemer: "Secondary master hard disk fail"

Når jeg tænder min computer, er jeg begyndt at få en fejl, hvor der står: Secondary master hard disk fail.

Jeg har forsøgt at fortsætte ved at trykke F1, men så skal der indsættes boot-cd.

Hvis jeg slukker computeren helt og starter op igen, så virker den pludselig fint.

Nogen der ved hvad problemet er, og om det kan løses?
Avatar billede innercitydk Nybegynder
05. februar 2006 - 15:37 #1
Virker den harddisk der er tilsluttet som secondary slave når du får dyret i gang?
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
05. februar 2006 - 15:55 #2
Det ved jeg ikke helt. Hvor ser det henne?
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. februar 2006 - 19:28 #3
Tjah...
Måske ved at gå i stifinder og se om du kan se drevet og gå ind på det....
Avatar billede webname Nybegynder
05. februar 2006 - 22:03 #4
Hvis ikke dit harddisk ikke er gået ned, vil der (efter min erfaring) ikke være lang tid til den ikke vil mere... TAG BACKUP NU!!! Et program som kan teste din harddisk vil være "AiDA32". Søg evt efter det på google.com
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
06. februar 2006 - 09:08 #5
Ja, ok. Jeg har nemlig kun en harddisk. Med partition. Jeg har ikke selv indstillet noget omkring primær og og sekundær master eller slave (og har iøvrigt ikke den store forstand herpå), men har kun anvendt computeren med den forudindstillede opsætning. Når jeg endelig får startet computeren, så virker den fint nok. Men jeg forsøger mig med AiDA32, og ser hvad der sker.
06. februar 2006 - 10:15 #6
Dvs. du HAR 'kun' EN fysisk HD i putter ?

Din putter tror hele tiden at der virkelig ER en HD #2 (Secondary master hard disk) og vil absolut kikke efter den ved POST (Power On Self Test) processen under opstart...

I BIOS skal du lige finde et eller andet mht
"Default Settings"
og/eller
"HD Detection"
og/eller
"Secondary master hard disk" = NONE

Putter Model/type ?
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
06. februar 2006 - 10:23 #7
Jeg er lidt af analfabet hvad der her angår, så jeg ved ikke lige hvad en putter er. Men ja, jeg har kun en harddisk.

Jeg skal altså gå ind i setup ved opstart og sætte "secondary master hard disk" til "none", såfremt den ikke står således allerede?
06. februar 2006 - 10:28 #8
putter = Computer / PC / ...

""secondary master hard disk" til "none", " - nemlig...
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
06. februar 2006 - 10:37 #9
Ha ha ha... Nåååå, den putter... Jeg har sjældent set dummere ud.

Jeg tror nok det en AMD Athlon XP 1666MhZ, men er ikke helt sikker. Jeg har ikke specifikationer etc. hos mig lige pt.

Anyways, jeg kigger på indstillingerne, når jeg kommer hjem fra arbejde idag.
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
06. februar 2006 - 18:59 #10
Jeg har kigget nærmere på det. Når jeg går ind i opsætningen står der følgende:
IDE Primary master:Navnet på mit CDrom-drev
IDE Secondary master: Maxtor (min HD)

For hhv. primary og secondary slave er angivet "none". Umiddelbart kan jeg ikk elige gennemskue hvordan det ændres. Nogen forslag?
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
06. februar 2006 - 20:40 #11
Jeg har benyttet Everest til at køre en rapport på mit hardware. Den fandt ikke umiddelbart nogle problemer. Men det kan da godt være at den er ved at stå af...
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
06. februar 2006 - 20:45 #12
Hvorledes kan det der Aida32 identificere problemer? Hvilken funktion i programmet skal jeg benytte?
Avatar billede webname Nybegynder
06. februar 2006 - 21:12 #13
Man kan lave sådanne report http://sitemap.webname.dk/notebook.txt
Send denne...
Så skal jeg kigge på den...
(webnameit@gmail.com hvis den skal forbeholdes privat...)
07. februar 2006 - 10:03 #14
What???

IDE Primary master:Navnet på mit CDrom-drev
IDE Secondary master: Maxtor (min HD)

Det burde da være omvendt ???
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
07. februar 2006 - 11:40 #15
@webname: Ok, jeg laver såden en rapport i aften og mailer den til dig. Den svarer stort set set til den rapport jeg kan lave i vha. Everest.

@dr1: Ja, det ville jo umiddelbart virke mest logisk. Men jeg har aldrig selv haft ændret noget i denne opsætning, og computeren har virket fint indtil nu. Jeg prøvede selv at gå ind i setup, og forsøgte at komme til at bytte om på dem manuelt, men kunne ikke angive en "ny" primary eller secondary master, når man havde fjernet den gamle. Når man benyttede autodetect, så blev opsætningen som den var i forvejen.
07. februar 2006 - 12:40 #16
... byt stikplacering (fysisk) på kablerne...
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
08. februar 2006 - 09:22 #17
Jeg byttede om på kablerne i går, og computeren kørte fin resten af aftenen. Jeg fortsætter lige resten af ugen, for at se om der opstår yderligere problemer. Hvis ikke så kommer jeg tilbage og lukker tråden.

@dr1: smid et svar, hvis du vil have del i pointene.
08. februar 2006 - 12:49 #18
Ping...

(Det var et [svar]...)
Avatar billede makkerhaps Nybegynder
10. februar 2006 - 11:30 #19
Det lader til at problemerne nu er forsvundet. Om det så kun er midlertidigt, vil tiden jo vise. Men I skal ihvertfald have tak for hjælpen.