Avatar billede goaul Praktikant
08. februar 2006 - 22:54 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at afgøre et væddemål?

A siger: Det eneste menneskabte der kan ses med det blotte øje fra månen, er den kinesiske mur.

B siger: Det eneste menneskeskabte der kan ses med det blotte øje fra rummet, er den kinesiske mur.

Hjælp os med at afgøre vores lille væddemål tak, og helst inden vi kommer op at slås om det *G*

Vi har brug for et link der viser hvem der har ret - ikke nødvendigvis et dansk link.
Avatar billede perj Nybegynder
08. februar 2006 - 22:57 #1
Avatar billede t-bee Novice
08. februar 2006 - 22:58 #2
Hvis noget kan ses fra månen, må det vel også kunne ses fra rummet, da månen er i rummet.
Avatar billede idioti Nybegynder
08. februar 2006 - 23:00 #3
Rummet er universielt!
Avatar billede summer Mester
08. februar 2006 - 23:03 #4
Jeg ved ikke om dette er svar nok http://www.netprofessor.dk/artikler.asp?id=1257
Avatar billede summer Mester
08. februar 2006 - 23:08 #5
Det svarer til at se en sytråd på 30 km. afstand: http://hjem.get2net.dk/per.hansen/svar.htm eller
http://www.dr.dk/Videnskab/Emner/Samfund+kultur+og+fremtid/Verdensvidundere/1221133647.htm
Det er nok ingen af jer der har ret
Avatar billede t-bee Novice
08. februar 2006 - 23:11 #6
Hvis rummet er universelt kan man vel i princippet stå ovenpå Den Kinesiske Mur og stadig være i rummet, i så fald får B ret!
Avatar billede goaul Praktikant
08. februar 2006 - 23:11 #7
Summer >> Vi blev enige om at ingen af os har ret, allerede inden vi så dig skrive at der nok ikke er nogen af os der har ret - konklussionen er derfor at den eneste her der har helt ret er dig summer. Tak for dit svar :)
Avatar billede idioti Nybegynder
08. februar 2006 - 23:16 #8
Netop. Du er måske i rummet uden at vide det.
Avatar billede perj Nybegynder
08. februar 2006 - 23:18 #9
Klip fra mit link:
"Men dit spørgsmål hander nok mere om ting, der kan ses med det blotte øje, uden brug af kikkert. Iflg. Wikipedia (se link), kan man med øjet kun se objekter, der er mere end 60-120 buesekunder store (eller 1-2 bueminutter): Det er mere end 20000. gange større end Apollo-landeren, omkring 100 km. Så svaret er, at hvis noget skal kunne ses i sin udstrækning fra Månen, må det være større end ca. 100 km. "
Avatar billede goaul Praktikant
09. februar 2006 - 00:01 #10
perj >> Sry, efter dine store anstrengelser havde jeg også gerne givet dig point, men lukkede lige lidt for tidligt. Går ud fra når du skriver 100 km at du mener 100 km2.

Opretter gerne et spg. med point til dig, hvis det har din interesse :o)
Avatar billede doggy82 Praktikant
09. februar 2006 - 01:07 #11
LOL går der stadigvæk folk rundt og tror på den med den kinesiske mur?!
Prøv lige at bruge tænkeren altså :)

1. Den er ikke stor - den er lang.
2. Den skiller sig vel ikke så meget ud fra omgivelserne set oppe fra. Jeg mener den er jo ikke neon-gul.

Tror sgu det er lettere at få øje på en HT-bus :D
Avatar billede doggy82 Praktikant
09. februar 2006 - 01:13 #12
Summa summarum: A og B burde deles om præmien og købe et leksikon, en geografibog, eller måske en fysikbog :D
Avatar billede goaul Praktikant
09. februar 2006 - 01:27 #13
doggy82 >> Sørgeligt at du end ikke i disse dage, hvor især alle danskeres sind er optaget af en bestemt begivenhed, har lært at man intet godt opnår ved at håne andre.
Bemærk at nederst på dette link: http://www.netprofessor.dk/artikler.asp?id=1257 står der: "Så selvom spørgsmålet en gang var med i Jeopardy og det her blev påstået, at man kan se Den Kinesiske Mur fra Månen ...... " dvs. hvis du den pågældende dag havde deltaget i Jeopardy, og havde svaret nej, så havde du røget ud, trods det faktum at du har ret.
Iøvrigt er det jo altid let at have ret, når tingene for længst er opklaret !!
Avatar billede doggy82 Praktikant
09. februar 2006 - 01:34 #14
Opklaret?! Det handler ikke om at opklare noget som helst. Men om at bruge sin sunde fornuft.
Undskyld hvis jeg lyder grov. Men altså, det er utroligt hvad folk hopper på.

Feks sådan noget som Furesøen uden for København. Den er bredere end den kinesiske mur, og den skiller sig mere ud fra omgivelserne. Men den kan man da stadigvæk ikke se der oppe fra. Man kan nok ikke engang se sjælland.
Avatar billede roenving Novice
09. februar 2006 - 01:37 #15
-- hrm, en af de væsentligste overvejelser omkring synlighed på lang afstand er netop om der skabes et mønster, der kan være genkendeligt for et menneske ...

-- og en anden ting er, at definitionen på begrebet rummet af videnskabsmænd er lavet til et eller andet definerbart, som vist nok i dag er bestemt som en afstand på ca. 50 kilometer fra Jordens overflade (hvor atmosfæren begynder at tynde så meget ud, at den ingen væsentlig indlydelse har på andet end landende rumfartøjer !-)

-- og et gammelkendt begreb for synlighed er de belgiske motorveje, som på grund af, at de er oplyst i fuld længde, netop skaber mulighed for at ave den ovenfornævnte genkendelse for en betragter på endog _meget_ stor afstand, og derfor også er nævnt som en af de meget få ting, der kan ses ude fra rummet !o]
Avatar billede doggy82 Praktikant
09. februar 2006 - 01:42 #16
I kan jo alle prøve jer frem med Google Earth :)
Er selvfølgelig ikke realistisk da disse billeder jo er taget tættere på.
Men anyway, det er sgu svært nok at finde frem til muren der!

..jeg kunne jo ikke lade være med at prøve. Blev nødt til at bruge de der community spots før jeg overhoved ku' finde den :D
Avatar billede goaul Praktikant
09. februar 2006 - 02:09 #17
doggy82 >> Vi kunne blive ved hele natten, men jeg har (måske i modsætning til dig) et liv udover eksperten. Beklager hvis mit spørgsmål har fornærmet din intelligens.

Ps. Jeg har aldrig haft problemer med at finde ud af hvornår jeg skulle være i Kastrup, når jeg skulle udenlands, men sådan er vi jo så forskellige: http://www.eksperten.dk/spm/673691
Avatar billede goaul Praktikant
09. februar 2006 - 02:09 #18
Godnat zzzZZZ
Avatar billede summer Mester
09. februar 2006 - 09:26 #19
Ok fulgte ikke med til den "bitre" ende. Jeg deler gerne med perj :)
http://www.eksperten.dk/spm/686587