Avatar billede grilloen Nybegynder
22. februar 2006 - 17:40 Der er 10 kommentarer

Fejl under formatering

Jeg prøver i øjeblikket at formatere min bærbare Fujitsu-Siemens pcer. Jeg har formateret computere flere gange før, men denne gang sker der noget mærkeligt.
Når jeg sætter min windows-cd i maskinen og sætter den til at boote fra CD og går igang med processen sker det mærkelige. Den når til at spørge mig om jeg vil lave en repair eller installere windows. Lige meget hvilken mulighed jeg vælger får jeg samme svar: "Der blev ikke fundet nogen harddisk". Det finder jeg utroligt mærkeligt, da jeg selvfølgelig har en fungerende harddisk tilsluttet 100 %.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med at løse problemet, og måske er der en anden måde at formatere sin pc som jeg ikke kender til.

Mange tak!
Avatar billede dennism Nybegynder
22. februar 2006 - 17:42 #1
Har du forsøgt at formatere harddisken vha. DOS først?
Avatar billede allanfo Praktikant
22. februar 2006 - 17:43 #2
Fulgte der ikke en recovery-cd med maskinen da du købte den? Mange bærbare har problemer med at acceptere et styresystem, som ikke er leveret gennem producenten til den bærbare.
Avatar billede sandholm Nybegynder
22. februar 2006 - 17:43 #3
Måske du ikke har en partition.

Eller måske du ikke har formateret den nye partition?

Det du skal gøre er at oprette en partition (Jeg bruger Fdisk)
Derefter skal den nye partition formateres hvorefter du genstarter, og prøver at installere.
Avatar billede grilloen Nybegynder
22. februar 2006 - 17:46 #4
Det er første gang jeg prøver at formatere maskinen. og skulle da mene det er via DOS når jeg booter fra CD? er ikke ekspert på området :P OG styresystemet skulle gerne være det samme. Bortset fra en ting jeg kommer i tanke om. Da jeg købte pc'en fulgte der XP HOME med, men jeg erhvervede mig en opgradering til PRO, og det er nu den PRO CD jeg prøver mig frem med. Kan det være fejlen? For synes det lyder mærkeligt at den siger noget med min harddisk!
Avatar billede allanfo Praktikant
22. februar 2006 - 17:51 #5
Jeg har prøvet nøjagtig det samme med en bærbar. Når jeg bootede på CDen, var der ingen harddisk. Når jeg startede CDen fra windows, kunne den ikke køre installationen. Det kom aldrig til at virke, og maskinen måtte på værksted.

Når du booter fra din installations-CD kommer du ikke i DOS, men starter bare et program op, der ligger på CDen.

Der er ingen grund til at bruge FDisk. Installations-CDen indeholder både partitionering og formattering.
Avatar billede grilloen Nybegynder
22. februar 2006 - 17:55 #6
Det kan jo være. Jeg må prøve at snakke med et EDB-center. Men kan det være der er en form for beskyttelse på harddisken så der ikke kan installeres andre systemer?
Avatar billede grilloen Nybegynder
22. februar 2006 - 18:00 #7
Ellers bliver jeg nok nødt til at få fat i en recovery CD.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. februar 2006 - 19:17 #8
Er det en Amilo M?
Så har du sata disk og skal bruge en driver til denne under installationen.

Find den via http://fujitsu-siemens.dk/support/downloads.html
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. februar 2006 - 19:17 #9
Eller rettere: hvilken model har du?
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2006 - 19:20 #10
Du kunne prøve at lave en bootcd efter guiden på http://www.helgec.dk/bootcd.html jeg er ret sikker på at den klarer formateringen. Hvis det ikke er en SATA disk