Avatar billede --vognmanden-- Nybegynder
27. februar 2006 - 11:32 Der er 1 kommentar

7 scsi diske i raid hurtere end sata?

Hej jeg har et spørgsmål der lyder på ...

jeg har fået 7 gamle scsi diske på 9,1 Gb hver. de er fra omkring år 1999-2000 og kører med 10.000 rpm. hvis jeg sætter alle 7 i samme raid så jeg i alt får en harddisk på ca 65 Gb. ville den så kører hurtigere end en seagate Sata1 disk  med spejling

da det er det jeg har i min com..

hva vil i vælge
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. februar 2006 - 13:07 #1
Hvis du vil køre de 7 scsi diske som en 65 Mb disk, så er der ikke tale om RAID, men JBOD (Just a Bunch Of Disks).

Jeg ved ikke hvilke SATA diske du har, men de nye SATA diske med 8 Mb eller 16 Mb cache kan næsten spille lige op med en 10.000 RPM scsi disk i din opsætning. Desuden har Western Digital også SATA diske med 10.000 RPM.

Selvfølgelig for du 7 læse/skrive hoveder, men der er også housekeeping til at styre disse hoveder. Det koster lidt.

Mit gæt i den opstilling du foreslår, er at du ikke ville kunne mærke en synderlig fordel med scsi diskene, uden at kende hvilke SATA diske du har.