Avatar billede nyegaard Nybegynder
06. marts 2006 - 13:22 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Redigering i AUTOEXEC.BAT til forskellige brugere

Jeg vil høre om det er muligt at redigere i Autoexec.bat, så den kører forskellige komandoer når forskellige brugere logger på i XP!?

Hvis computeren kører et antal komandoer når jeg tænder den (Forbindelse til ekstern server via program). Så vil jeg have at den ikke kører disse komandoer ved en bruger!

Så kan man skrive i autoexec.bat, at den undgår at at køre disse komandoer ved en bruger!?
Avatar billede dinkie Nybegynder
06. marts 2006 - 13:28 #1
autoexec.bat bliver ikke kørt under opstart af en Windows XP maskine. Så nej.

Kan du fortælle lidt nærmere om hvad det er du vil opnå?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
06. marts 2006 - 13:29 #2
Autoexec.bat virker ikke med WinXP (så vidt jeg ved)..

Hver bruger har en mappe i "Documents and settins". Her har de også en "Start" mappe.

Du kan bare placere dine batfiler i brugerens "Start"-mappen.

/theSurfer
Avatar billede nyegaard Nybegynder
06. marts 2006 - 16:20 #3
Jeg skal prøve at forklare mig! ,' )

i c:\ ligger der en masse bat filer, bl.a. autoexec.bat (Som jeg mente var den man skulle redigere i)

Men computeren er sat op til at køre vha. en anden server! Den henter drev, skrivebord etc. under opstart.

Jeg har allerede været inde og rode i en helveds masse instillinger for at få lov til at oprette en lokal bruger som ikke skal fungere under den eksterne server.

Men er så nu rendt ind i det problem at computeren altid vil prøve at starte de programmer...Det er skrevet ind i opstarten af Windows. (Fordi den oprideligt kun er tilregnet at køre som en del af det andet netværk)

Men jeg vil gerne have en bruger som kun kører lokalt. Men når jeg logger ind på den bruger, kan jeg ikke bruge skrivebordet og start menuen, da det er lagt ind i opstarten at den skal hente det fra den eksterne server.

Jeg kan ikke bare slette de filer, for så kan de andre brugere ikke "komme igang"

Så jeg er ude i om det er muligt at skrive om i de bat filer eller i en "opstarts" fil, så den gør det den plejer, UNDTAGEN ved min lokale bruger!!!

NEMT AT FORSTÅ IKKE .' )
Avatar billede thesurfer Nybegynder
06. marts 2006 - 18:21 #4
Hehe :-)

Jeg forstår ikke helt "computeren er sat op til at køre vha. en anden server"..

Som tidligere nævnt, arbejdet Windows XP ikke med "autoexec.bat" filen.. Det kan godt være at filen ligger i roden, men den bliver ikke brugt af WinXP (så vidt jeg ved)..

Du må have en bestemt opstartsfil, siden den loader systemet fra en server.. kender jeg ikke noget til..

Du er velkommen til at vente på input fra andre brugerere.

/theSurfer
Avatar billede nyegaard Nybegynder
06. marts 2006 - 20:30 #5
Jamen uden at afsløre for meget. Så er der en "virksomhed" som jeg arbejder for. Computeren skal bruges til arbejde, men står ude på min arbejdsplads og ikke inde på "Hovedkontoret". Men computeren er en del af deres system, og der er kun 1 logon! Med det logon, får man adgang til opdateringer, og alle de forskellige drev der ligger på "hovedkontoret".

Men computeren skal også bruges af "almindelige" medarbejdere. Og de skal ikke have adgang til de forskellige drev! (De skal bare skrive lidt i word og gå på internettet)
Så jeg har rodet og rodet i XP Prof. Og fået lavet sådan at man kan oprette en lokal bruger der ikke automatiske går på "Hovedkontorets" netværk.

Men problemet er nu at, med den nye bruger jeg har fået lavet. Så ligger det i boot-sekvensen et sted, at den prøver at logge på "Hovedkontoret", for at få mit skrivebord og startmenu derfra! Men den bruger jeg har lavet har ingen rettigheder hos "hovedkontoret" så jeg kan ikke bruge startmenuen og skrivebordet!!!

Så jeg søger hvor man skal ændre i boot-sekvensen, og om man kan skrive at den skal undtage at gøre de forskellige ting ved min lokale bruger!!!

JEG VED GODT AT DET HER ER ET FULDSTÆNDIGT FUCKED UP SPØRGSMÅL!!! Men jeg bruger exp.dk som sidste udvej, for jeg har gjordt hvad jeg kan. Og er i øvrigt uforstående for hvorfor det er lavet på den måde...og ikke bare lavet sådan at de forskellige programmer er lagt i "Start" mappen i startmenuen...
Avatar billede nyegaard Nybegynder
06. marts 2006 - 21:25 #6
Hej thesurfer...Jeg har fundet svar vha. af en ven over messenger!!! Han lavede lige noget lir og nogle ændringer i batfilerne...Så den dur!!!

Men kan du ikke komme med et svar...Så får du pointene for din udholdenhed, og svar muligheder!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
07. marts 2006 - 10:08 #7
Hvad det ændringer til selve autoexec.bat?

- Svar

/theSurfer
Avatar billede thesurfer Nybegynder
07. marts 2006 - 10:16 #8
Rettelse: Var det ændringer til selve autoexec.bat?

/theSurfer
Avatar billede nyegaard Nybegynder
07. marts 2006 - 21:00 #9
Hehe...Den er lidt kryptisk! Men her er løsningen, jeg fik fra en ven:

@echo off

if "%USERNAME%" == "Din bruger......" goto END

REM deres exec lort den kører.... skal være her....

:END

echo %USERNAME%
Avatar billede thesurfer Nybegynder
08. marts 2006 - 08:27 #10
Ahh.. det kunne jeg også have lavet til dig.. :-)

Men er det i selve AUTOEXEC.BAT filen..? Hvis det er, er den placeret i "Start"-menuen?
Normalt bruger man loginscripts til de handlinger..

/theSurfer