Avatar billede mentaliteten Nybegynder
07. marts 2006 - 15:44 Der er 12 kommentarer

Manglende IP-adresse

Her for en lille uges tid siden købte jeg mig en ny bærbar computer. Alt kører perfekt på den, men har seriøse problemer med at få mit LAN og trådløse internet til at køre.
Hver gang jeg propper LAN-stikket i computeren siger den "begrænset eller ingen forbindelse" og det samme gælder når jeg aktiverer mit trådløse på min skole.
Min anden bærbare har ingen problemer med at gå på internettet via de samme stik eller via det trådløse, og har indtastet samme netværksnøgle på begge computerer. Det er som om at min nye bærbar ikke kan/vil finde netværksadressen. Har gentagende gange forsøgt at geninstallere software osv, men uden held. Nogen der har forslag til hvad jeg kan gøre? Synes at jeg har forsøgt det meste, og er derfor kørt temmelig fast.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
07. marts 2006 - 15:49 #1
Du bruger ikke Stofanet vel?
Avatar billede mentaliteten Nybegynder
07. marts 2006 - 16:35 #2
Nej, det gør jeg ikke. Min nye bærbar kan simpelthen bare ikke finde en IP-adresse selvom DHCP er slået til automatisk osv...
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
07. marts 2006 - 18:08 #3
Hvem er din internetudbyder så? Jeg tænker på om du har en router og om der er en begrænsning på antallet af computere du kan tilslutte (dvs. antallet af IP-adresser, du kan blive tildelt).
Avatar billede mentaliteten Nybegynder
07. marts 2006 - 18:13 #4
Jeg har en lokal antenneforening kaldet DSA-NET, og har ubegrænsede tildelinger af IP-adresser... Desuden burde det trådløse internet på min skole virke, hvis det var begrænset tildeling af IP-adresser, da der heller ingen grænser er der, så tror desværre ikke det er det...
Avatar billede Stigers Juniormester
07. marts 2006 - 19:41 #5
schwarz84> hvis der køres med router, er der kun een udgående ip-adresse, så du kan slutte så mange pc´ere man vil på en stofanetforbindelse med en router :)
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
07. marts 2006 - 21:59 #6
esuger: Ja, det er jeg klar over, men som standard får man ikke nogen router med hos Stofanet (og et par andre udbydere). Derfor får man kun lov til at tilslutte et par computere, og da IP-adresserne låses til MAC-adresserne på net-kortene, kan man ikke bare tage en anden computer fra for at sætte en ny til...

Prøv at gå ud i en kommandoprompt og skrive 'ipconfig /all'. Læg resultatet herind. Måske kan det give noget brugbart...
Avatar billede Stigers Juniormester
07. marts 2006 - 23:00 #7
"IP-adresserne låses til MAC-adresserne på net-kortene"

Beklager, men det er ikke korrekt.
Avatar billede mentaliteten Nybegynder
08. marts 2006 - 19:09 #8
Windows IP-konfiguration

Primært DNS-suffiks:
Nodetype: Broadcast
IP-routing aktiveret: Nej
WINS-proxy aktiveret: Nej

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse -
Medietilstand: Mediet afbrudt
Beskrivelse: Broadcom 440x 10/100 intergrated controller
Fysisk adresse: 00-40-CA-D4-D0-D2

Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse -
Medietilstand: Mediet afbrudt
Beskrivelse: Intel(R) PRO/Wireless 2200BG Network connection
Fysisk adresse: 00-12-F0-D3-CD-F8

Det var alt der stod...
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
08. marts 2006 - 23:09 #9
esuger: Det er ikke noget Stofa gør for at være onde, men man har en bestemt lease tid (typisk mindst et par dage) på en IP-adresse hvor denne adresse er knyttet til MAC-adressen. IP-adressen bliver ikke givet til en anden hvis MAC-adressen har været tilgængelig senest da denne lease tid er udløbet. Derfor kan man ikke bare lave en ledig IP-adresse, hvis antallet af IP-adresser er begrænset, ved at trække et stik ud. Hvis du er uenig er du meget velkommen til at komme med et argument imod, men du skriver jo ikke ret meget...

mentaliteten: Der har jeg desværre ikke noget godt bud. Det er normalt det man får at vide hvis der slet ikke er sat noget stik til. Vent lige og se om der er en anden der byder ind.
Avatar billede den33 Nybegynder
15. marts 2006 - 10:47 #10
hvilken bærbar er det. jeg har haft det sammen problem, med IBM. det endte med at jeg måtte smide nye driver på de 3 maskiner det dreje sig om.
Jeg har hørt nede i den lokal IT biks, at det skulle være et kendt problem, med indbygget netkort. At de var dårlige til at fange netværk. men problemet skulle kunne løses ved at købe et indstikskort.
på min arbejdsplads har vi 10 accesspoint i et stor lokale, jeg er ofte udefor at en pc ikke kan komme på (ikke for tildelt en ipadresse), mens en anden der er lige ved siden af sagtens kan. Kan ikke finde en forklaring på dette.
Avatar billede mentaliteten Nybegynder
16. marts 2006 - 15:09 #11
Det er en Fujitsu Siemens Amilo maskine... Problemet er at det ikke kun er når jeg skal på det trådløse net... Det er internet generelt, altså også når jeg benytter et helt almindeligt stik...
Avatar billede den33 Nybegynder
29. marts 2006 - 21:15 #12
har du slået netkortet til. på nogle IBM er der en tast for at slå det til og fra. prøv at gå i "my computer->propeties->hardware->device manager" der kan du se om de er slået til. eventuelt prøv at slå dem til og fra,