Avatar billede gurumaster Nybegynder
07. marts 2006 - 16:04 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Installering af XP

Hejsa
På en lidt ældre maskine skal jeg have installeret Win-XP.
Maskinen kan ikke boote på CD rom drevet hvor Xp ligger,
derfor booter jeg op med en Boot diskette til CD rom drevet.
Det virker også fint, og den finder også CD rom drevet.
Men når jeg så går over på Cd'romen og vil starte Setup.exe filen, så skriver den: "This program cannot be run in DOS mode".
Hvad gør man så, hvordan kommer man videre i installeringen ?
Avatar billede cmoz Praktikant
07. marts 2006 - 16:12 #1
Gå ind i D:\i386\ og kør WINNT.exe . Antager D:\ er CD-drev
Avatar billede hcma Novice
07. marts 2006 - 16:14 #3
kan se at det er det samme som mozz skriver  ;o)
Avatar billede rebecca Novice
07. marts 2006 - 16:25 #4
Avatar billede gurumaster Nybegynder
07. marts 2006 - 18:51 #6
Tak for indlæggene alle fire.
Jeg er startet med at afprøve Dit forslag Mozz, men når jeg gør som Du foreslår så skriver den:
"An internal setup error has occured
Could not find a place for a swap file
Setup can not continue."
Har Du en ide til, hvad der kan gøres ved det ?
Avatar billede rebecca Novice
07. marts 2006 - 18:55 #7
Du skriver det er en ældre pc, jeg har været ude for at jeg måtte opdatere bios for at Installere XP
Avatar billede gurumaster Nybegynder
07. marts 2006 - 19:05 #8
rebecca > Maskine har før kørt med Xp proffesionel, så det burde ikke være problemmet.
Nu skal der bare lægges XP Home ind istedet for, og det skaber åbenbart lidt problemmer!
Avatar billede Stigers Juniormester
07. marts 2006 - 19:42 #9
Og de andre tips er også afprøvet?
Avatar billede cmoz Praktikant
07. marts 2006 - 20:02 #10
Jeg formoder den ikke siger den fejl lige med det samme?

Har du når man skal vælge hvor man vil installere, formateret partitionen på harddisken ller bare installeret på den nuværende??
Evt. slet partitionerne og opret ny og formater den fra XP setup.
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2006 - 20:09 #11
Du kan gøre følgende, formater din harddisk med formatet /s altså format c: /s - kopier mappen i386 fra xp-skiven over på c: - kopier filen smartdrv.exe over i c: du kan sikkert finde sidsnævnte fil på nettet eller på en Win98 cd. Når det er gjort fjerner du din cd og genstarter nu booter computeren på harddisken , ved a-promten skriver du nu "cd i386" klik enter (uden "") herefter starter du installationen med kommandoen winnt.exe
Avatar billede gurumaster Nybegynder
07. marts 2006 - 21:22 #12
Jo, den skriver fejlen med det samme.
Den spørger ikke på noget tidspunkt om, hvor den skal installere windows,
så langt når den desværre slet ikke, for jeg kan slet ikke starte setup-filen fra XP-skiven.
Avatar billede gurumaster Nybegynder
07. marts 2006 - 21:28 #13
helgec > Dit forslag vil blive afprøvet imorgen. Foreløbig tak.
esuger > Dit forslag har jeg ikke afprøvet endnu, idet at det kræver 6 tomme
3½" disketter, og dem ligger jeg ikke lige inde med idag.  :-)
Avatar billede gurumaster Nybegynder
09. marts 2006 - 22:59 #14
Helgec > Så har jeg afprøvet Dit forslag men.....desværre uden held.
Jeg har fulgt Din vejledning, men der sker det, at når jeg starter winnt.exe, så begynder den at kopiere nogle systemfiler.
I starten går det fint, den kopierer flere filer over, men efter ca. 1½ minut, så går det helt istå, og hele systemmet fastfryser.
Jeg har prøvet 3 gange nu, og der sker det samme hver gang.
Øv, det lader til at det er komplet umuligt...
Avatar billede rebecca Novice
12. marts 2006 - 00:52 #15
Det er vel ikke sådan at du har mere end en stang ram i pc'en? hvis du har så prøv at fjerne de andre så du kun har en blok i pc'en og installer så xp
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2006 - 07:56 #16
Noget tyder på at din computer slet ikke vil acceptere XP, jeg ville installere Win98 og når det var installeret ville jeg forsøge at starte installationen af XP herfra
Avatar billede gurumaster Nybegynder
12. marts 2006 - 10:22 #17
rebecca > Jo, jeg har 4 stænger ram i maskinen. Skulle det virkelig have nogen betydning ? Jeg vil da afprøve Dit forslag, og fjerne lidt ram så.
helgec > Som jeg har skrevet tidligere så har der før været installeret Win XP pro på maskinen, så "alm" Xp burde den vel nok klare ?
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2006 - 10:27 #18
"så "alm" Xp burde den vel nok klare ?" >>>> Tja!! det er jo ikke mig der påstår at den ikke vil, menXP er hysterisk med ramfejl så kommentaren 12/03-2006 00:52:46 var da på sin plads du skal dog se til at du fortsat har ram nok til at køre installationen
Avatar billede rebecca Novice
12. marts 2006 - 12:19 #19
Xp er meget følsom overfor "fejl" i hardware, hvis din ram ikke er af samme mærke kan det gøre at du får fejl under installation af xp, dette er dog ikke ensbetydende med at din ram er defekt.
Jeg har flere gange oplevet problemet og har blot ladet en stang ram sidde i pc'en og har så installeret xp og efter installationen sat de sidste ram og alt virker fint.
Avatar billede rebecca Novice
12. marts 2006 - 12:22 #20
som helgec skriver skal du selvfølgelig have ram nok til at køre xp installationen, mener det kan klares med 128Mb
Avatar billede gurumaster Nybegynder
17. marts 2006 - 15:26 #21
Jeg må desværre opgive.
Nu har jeg også prøvet at afmontere ram, så der kun er en blok tilbage men desværre uden held.
Jeg syntes nu at jeg har prøvet alt hvad I har forslået, men desværre har intet af det hjulpet.
Derfor opgiver jeg nu, og lægger XP proff ind igen.
I bør vel egentligt have points for hjælpen alle sammen, så kan I ikke lægge et svar så vild e blive fordelt.
Tak for deltagelsen.
Avatar billede rebecca Novice
17. marts 2006 - 16:06 #22
svar