Avatar billede rsvend Nybegynder
07. marts 2006 - 17:01 Der er 14 kommentarer

XP kan ikke finde mit grafikkort

Jeg har netop reinstalleret XP og nu er mit grafikkort forsvundet. Det kan ikke ses i enhedshåndtering, "New found hardware" wizard er aldrig dukket op og ved forsøg på at installere driver får jeg en fejl: Kompatibelt hardware kan ikke findes.
Det virkede fint med den gamle installation (som jeg ikke selv satte op).

XP: MCE med rollup2 og dansk sprog. Windows update er kørt.
bundkort: ASrock med bl.a. onboard grafikkort.
grafikkort: geforce fx5200 (for at få tv-out)
driver: nyeste (vistnok 81.98)
enhedshåndtering: der er ikke umiddelbart problemer med andet hardware, dog et udråbstegn ved Kernel synthesizer

Hvordan får jeg XP til at finde/acceptere kortet? (det har ikke været ude af maskinen).
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2006 - 17:27 #1
Har du prøvet at disable onboard-kortet i BIOS
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
07. marts 2006 - 17:27 #2
Du skal hente driver til dit grafikkort.

Her er linket:
http://www.nvidia.com/page/fx_5200.html
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
07. marts 2006 - 17:28 #3
Så vil det fungere.
Avatar billede Stigers Juniormester
07. marts 2006 - 17:32 #4
Brug driverne på den cd-rom der fulgte med bundkort, så vil det fungere.
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2006 - 17:37 #5
Jeg forstår spørgsmålet som det ikke er onboard grafikkortet der er problemet
Avatar billede nephew Nybegynder
07. marts 2006 - 18:53 #6
kom der en fejl meddelse op mens du installerede Win ?
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
07. marts 2006 - 18:58 #7
Jeg har de orginale driver til dit motherboard's grafikkort onboard.

Drop en mail og så kan jeg sende dem.

johnnymadsen@gmail.com
Avatar billede rsvend Nybegynder
07. marts 2006 - 21:50 #8
Det er geforce kortet, der er problemet.
Der var ingen fejlmeddelser under installation.
Jeg har prøvet med nyeste driver.
Jeg har ikke prøvet at disable onboard-kortet i BIOS. Og har ikke umiddelbar mulighed for det, da jeg ikke har nogen monitor herhjemme (jeg fjernstyrer PCen fra min bærbare). Med mindre der er en måde at styre BIOS fra windows?
Ellers nogle forslag?
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
07. marts 2006 - 21:59 #9
Start med at disable on-borad grafkkortet ?

Så tage vi den engang til :)
Avatar billede rsvend Nybegynder
09. marts 2006 - 16:36 #10
Som beskrevet har jeg ikke adgang til BIOS (men der er jo så heller ikke ændret i denne siden den gamle installation af XP, hvor det virkede fint).
Jeg har prøvet at fjerne den fra enhedshåndtering og genstarte - det hjælper ikke.
Jeg har prøvet at tage kortet ud - genstarte - ind med kortet - genstarte - det hjælper ikke.
Jeg fik så den ide, at der måske skulle en AGP-driver til (kortet er AGP) - men ASROCK har ikke nogen.
Problemet er stadig at XP ikke finder kortet - der er ingen forskel i enhedshåndtering på om kortet er sat i eller ej..
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
09. marts 2006 - 17:02 #11
Jeg har AGP driver til ASROCK fra den orginale CD til ASROCK med Geforce.

Kan brænde en kopi og sende.

Mine driver info:
%NVIDIA_MFG%=NVIDIA_AGP driver

Drop en mail med dine data på johnnymadsen@gmail.com
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
09. marts 2006 - 17:06 #12
Her er hvad der er på Cd-rom til ASROCK

File list for the included support software for NVIDIA Series motherboard
===========================================================================
File Name            Description
---------------------------------------------------------------------------
--Drivers

- NVIDIA -NVIDIA ALL IN 1 driver for Windows 98SE/ME/2000/XP.

-Audio  -C-Media Audio Driver for Windows 98SE/ME/2000/XP.
    -RealTek(A3.73) Audio Driver for Windows 98SE/ME/2000/XP/XP64bit.
    -RealTek(A3.72) Audio Driver for Windows XP64bit.

-USB2.0  -NVIDIA USB2.0 driver for Windows 98SE/ME.

-SATA    -NVIDIA SATA Patch  for Windows 98SE/ME.

-K8    -AMD K8 CPU driver

--Software

-Acrobat -Adobe Acrobat Reader V5.0.

-DirectX -Microsoft DirectX 9.0c Runtime library.

--MPEGAV    -AVSEQ01, PC DIY Live Demo Video program with Live PC DIY demonstration.

--RAID SETUP          -RAID Utility user manual.

--FILELIST.TXT      -This file you are now reading.

FILELIST.TXT 06/22/2005
Avatar billede rsvend Nybegynder
09. marts 2006 - 17:43 #13
Jeg mener en driver til AGP porten i sig selv - altså for at overhovedet at kunne tilslutte noget til AGP. Jeg har driver til grafikkortet, men kan ikke få lov at installere den, da programmet (ligesom xp) ikke finder noget hardware.

ASRock P4Dual-915GL P4 MATX + AGP / PCI Express
Asus GeForce AGP FX5200 128MB DVI + TV-Out
Avatar billede rsvend Nybegynder
12. marts 2006 - 21:15 #14
Beklager - jeg har blandet nogle oplysninger i enhedshåndtering sammen.

AGP kortet figurer i enhedshåndtering (godt nok som tilsluttet PCI - men hvad..). Når jeg forsøger at installere driver lykkedes det dog ikke. Hvis jeg gør det fra enhedshåndtering, så finder den ikke noget brugbart på medfølgende CD. Hvis jeg gør det fra CDen, får jeg at vide at kortet skal sættes i maskinen først! Har også prøvet med nyeste driver fra producent.

Kortet er vel defekt? Det har jeg bare lidt svært ved at acceptere, når det nu virkede umiddelbart før geninstallation af OS..