Avatar billede tornoe Nybegynder
13. marts 2006 - 20:31 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Computer starter ikke

Hej

Jeg ved godt dette kunne virke som et softwareproblem, men jeg tror det ikke.

Jeg har det problem at min computer begynder med normal win XP opstart, men så snart den skal ind i selve windows, stopper den op og genstarter, og det kan den så blive ved med.

Første gang det skete troede jeg det var noget virus, så jeg satte en anden HD i, og satte min normale HD som slave og virus-tjekkede, den fandt en lille smule, og så satte jeg den tilbage igen, og så virkede det. Så skete det igen og så brugte jeg samme fremgansmåde, og så virkede den igen, men det skete så igen, og så formaterede jeg hardisken helt, og startede forfra, og nu er gud hjælpe mig sket igen, er der nogen, der har nogen som helst ide om hvad der kan være galt??!

Jeg ved ikke om der skal burges nogen specs for at komme med en forklaring, så jeg smider lige lidt random specs, for en sikekrheds skyld.
Harddisken er tre mdr. gammel. Bundkortet er asus p4p800, med en p4 2.8 gHz processor.
Avatar billede tornoe Nybegynder
13. marts 2006 - 20:33 #1
jeg har en HD siddende mere i, som også er blevet tjekket for virus, uden resultat, hvis den skulle have ngoet at sige.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. marts 2006 - 20:39 #2
Det allerførste du skal gøre, er:
Højreklik på denne computer, og vælg egenskaber. Tryk på fanebladet avanceret, og under Start og genopretelse trykker du på Indstillinger. Et stykke nede står der systemfejl, og hvis du fjerner markeringen ud for Genstart automatisk, og trykker OK, så vil den ikke genstarte ved systemfejl, men komme med en blå skærm, med oplysninger om hvorfor.
Hvis den stadig laver en genstart, er det sikkert hardware, og hvis den ikke genstarter, så kan det være både og.

prøv dette og lav en genstart.

Når den stopper eller genstarter er det så når den blå/grønne barre er på skærmen, for så kan det være BIOS.
Avatar billede tubber Juniormester
13. marts 2006 - 21:03 #3
Jeg har oplevet det du beskriver 2 gange, prøv at geninstallere men lad være med at installere nVIDIA/ATI driveren men bare brug den der er i windows og se om fejlen opstår.

Hvis det hjælper tyder det på en defekt AGP slot.

2 gang jeg oplevede det var for en uge siden, og der testede jeg ALT hardware anden maskine. Jeg prøvede at installere med et andet grafikkort, men igen når nVIDIA driveren blev installeret kom fejlen.

Bare et bud :)
Avatar billede tornoe Nybegynder
13. marts 2006 - 23:49 #4
Til dragonknight:
Det kommer når den er færdig med den barre, og så kan lige se lidt af en blå skærm.. desværre kan jeg ikke prøve det du siger idet jeg slet ikke kan komme ind i Windows.

Til Tubber:
Det giver mening det du siger, men er win XP driverne gode nok til et nVidia-kort? og er det ikke muligt at nøjes med at afinstallere driverne, uden at lave en total-rens igen(jeg har lige gjort det, og jeg gider næsten ikke igen.. lidt doven ja)
Avatar billede tubber Juniormester
14. marts 2006 - 07:22 #5
Nej tror det desværrer ikke, mener at windows finder grafikkortet og kører driverne ind igen, men du kan da prøve.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. marts 2006 - 09:16 #6
Det har de selvfølgelig ret i, hvor dum må man være. Så trykker du blot på F8 under opstarten, og i menuen vælger du Deaktiver Automatisk Genstart ved Systemfejl.
Avatar billede tornoe Nybegynder
14. marts 2006 - 10:32 #7
hmm jeg kunne ikke lige f8 til at virke, så jeg geninstallerer hele lortet igen.. AORGH!

I kan lige smide et svar så i kan få nogle point
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. marts 2006 - 10:42 #8
Det er ikke sikkert at en geninstallation løser problemet.

Når maskinen er færdig med BIOS boot, overfører den kontrollen af maskinen til XP, og det omfatter også hvordan hardwaren er opsat. Hvis der er forskel på det som BIOS har registreret, og det som XP har registreret, kan den god finde på at genstarte.
Der kan være flere årsager til denne divergens.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. marts 2006 - 10:46 #9
Når F8 ikke virker, er det fordi den ikke kommer så langt i opstarten at den "holder" øje med F8.

Prøv at gå ind i BIOS, og se om det hele ser rigtig ud. Når du aligevel er derinde, kan du prøve at loade default values, gem, og genstart.
Det kan også være batteriet på bundkortet der er fladt.
Avatar billede tornoe Nybegynder
14. marts 2006 - 11:12 #10
okay, jeg prøver lige at tage et kig på BIOS, men er der noget bestemt jeg skal se efter?
Jeg regnede egentlig med det var display-driverne fordi det kom efter jeg fik et nyt kort og installerede nVidia dirvere.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. marts 2006 - 11:18 #11
Er CPU hastigheden som forventet. Finder den alle diske drev. Ser RAM ud til at være konfigureret korrekt osv.

Det kan godt være grafikken, men når den ikke kommer så langt at den "kikker" efter F8, så tror jeg ikke det har med driver at gøre. Det kan selvfølgelig være en fejl på selve grafikkortet, for det bliver også bootet i den periode som maskinen gennemløber.

Jeg er ikke i tvivl om, at det har med registrering af hardwaren i maskinen, som udløser fejlen. Problemet er blot at lokalisere dette.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. marts 2006 - 11:20 #12
Når det sidste du har tilføjet maskinen er et grafikkort, er det nærliggende at give dette skylden.
Har du ikke tilfældigvis det gamle grafikkort, eller et On-Board grafikkort du kan teste med. ?
Avatar billede tornoe Nybegynder
14. marts 2006 - 11:28 #13
Alt ser ganske normalt ud i BIOS, så vidt jeg kan se.

Desværre gik det gamle kort død, og der er ikke noget onboard kort, men problemet er ikke konsistent, det sker af og til, så går den ned, og så vil den ikke starte, og det har jeg kunnet afhjælpe med enten anti-virus eller geninstallation, men så kommer det bare igen senere..
Men umiddelbart vil jeg prøve ikke at installere nVidia drivere, men WIN XP vil ikke registrere kortet, det kører bare på default settings, er der nogen tricks til dette, uden at skulle installere´nVidia-drivere
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. marts 2006 - 11:44 #14
Ok, jeg troede det var hele tiden. Når det er tidvis, kan det også være varme, hvis det er under stor belastning den går ned. Den vil så ikke starte igen før den er blevet kølet ned.
Er det noget du kan genkende ?
Det kan også være strøm, hvis dit nye kort er en af de heftige typer der kræver meget strøm, kan det "lægge" din strømforsyning ned tidvis.
Er det noget du kan genkende ?

Nu er jeg mest til hardware, så det med driveren kan jeg ikke hjælpe med.
Avatar billede tornoe Nybegynder
14. marts 2006 - 11:49 #15
Det er ikke ved høj belastning, det har oftest været hvis computeren har stået stille noget tid(døgns tid), det er ikke sket inde i Windows, kun under startup, så det kunne godt lyde som om jeg skal ud og finde mig en ny powersupply, det er et Geforce 6600GT, og strømforsyningen er på 300w, som er minumemet til dette kort.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. marts 2006 - 12:05 #16
Ja det tror jeg du skal. Det er ikke altid at 300 w er 300 w, og specielt når strømforsyningen ikke er ny.

Køb en over 400 w og gerne mer.

Inde du gør dette, så prøv at trykke på resetknappen og se om den starter. Du må gerne trykke gentagne gange på resetknappen med 20- 30 sekunders mellemrum. Nogen gange kan det lokke strømforsyningen til at starte, og gør den så det, er det helt sikkert, at der er strømforsyningen du skal skifte.
Avatar billede tornoe Nybegynder
14. marts 2006 - 12:08 #17
Okay,jeg har reinstalleret windows nu, jeg forventer det er strømforsyningen det er galt med, så jeg køber bare en ny, mange tak for hjælpen, hvis du smider et svar så skal du få nogle point
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. marts 2006 - 12:13 #18
Du vender tilbage hvis der ikke er strømforsyningen ?
Avatar billede tornoe Nybegynder
14. marts 2006 - 12:14 #19
ja men det håber jeg ikke på jeg bliver nød til
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. marts 2006 - 12:15 #20
Heller ikke her. Takker ;-)