Avatar billede none_profit Nybegynder
14. marts 2006 - 17:52 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Wine i FC4

Hej.
Jeg har længe tænkt på at få afprøvet linux.
Det har jeg så nu gjort med Fedora C4.
Jeg har sammen med FC, installeret Wine. Jeg ved ikke hvor meget man skal installere sammen med, så hvis der er mere, så er det altså kun selve Wine jeg har installere. Men jeg synes ikke den virker ordenligt, jeg har hørt at Wine ikke skulle være så utrolig stabil, men siden folk bruger den, må den være bedre end hos mig.

Hver eneste gang jeg åbner et program op med wine, virker det fint, intil jeg minimere. Så snart jeg maximere vinduet igen, er hele vinduet hvidt, og wine går kold og skal tvangs lukkes af linux.

Er der ikke en måde at fixe det på, og måske hvis det er muligt at få den til at emutere et af win NT systemerne, istedet for 98..????
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2006 - 18:39 #1
FC4 + Wine lyder som en ustabil cocktail

jeg ville nok koere dual boot og koere mine windows ting paa windows

emulering er aldrig godt
Avatar billede none_profit Nybegynder
14. marts 2006 - 18:53 #2
Ok.
Lyder Wine og Debian bedre..???
Har bare set en del køre Wine på Fedora uden nettop det problem
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2006 - 19:02 #3
debian har ry for at vaere mere stabil end FC3 og FC4

nu ved jeg ikke hvad problemet skyldes, men det kunne f.eks. have
noget med grafik kortet at goere - og derfor er det ikke alle som har problemet

NB: det er kun et eksempel paa hvorfor du kan have problemer som andre ikke har

og lidt ud af den tangent - har du checket for opdateringer til diverse software ?
Avatar billede none_profit Nybegynder
14. marts 2006 - 19:40 #4
Ja FC4 har jo den up2date som jeg har kørt. Men synes gennerelt der er problemer med det.
Halvdelen af gangene jeg henter filer fra nettet via Firefox, forsvinder de når de kommer ned. Jeg kan søge og finde filerne, men ikke se dem i den mappe de ligger i.

Men jeg har mandrake 10.1 minus cd3 ... Men den kan hentes over natten.
Det skulle ihvertfald køre bedre end Redhat/Fedora. Så kan jeg jo tjekke om det ikke skulle køre bedre deri ... Men der er ikke andet man skal installere til Wine.???

Jeg installerede wine via oplysninger fra denne side
http://funkfunk.orcon.net.nz/dcwine.html

Den er ganske vist lavet til DC++/Wine, men wine er jo stadig wine.
Men der er så 4 filer nedefor der står man skal lægge i en mappe.
Jeg har søgt og ledt, og jeg kan ikke finde den mappe de skriver om. Jeg kan finde Wine mappen, og den indeholder kun et par filer, og ikke andet
Avatar billede none_profit Nybegynder
15. marts 2006 - 07:05 #5
Men hvis jeg nu skulle sætte linux og windows til at køre sammen...
Hvordan skal det så gøre??? Med installation, partitioner osv..???
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2006 - 10:40 #6
Lige et par kommentarer:

Hvis du synes wine er besværlig, kunne du prøve Crossover Office, der er en grafisk front end / GUI til Wine. Du kan læse mere her: http://www.codeweavers.com/ Programmet koster ganske vist en smule, men jeg synes personligt det er pengene værd.

Fedora kan også holdes opdateret via programmet Yum, som køres fra terminalen. Jeg mener der er en gui til den der hedder Gyum, men det er værd at undersøge, da yum er noget lettere at have med at gøre end Up2Date.

Flere tricks til Fedora her: http://stanton-finley.net/fedora_core_4_installation_notes.html

Hvis du vil dualboote mellem Windows og Linux er det nemmest at installere Windows først. Husk at den ikke må fylde hele harddisken, da der jo også skal være plads til Linux. Når windows er installeret booter du op på Linux-cd'en. Fedora vil under partitioneringen kunne se dit Windows-drev og vil give dig mulighed for at installere Linux på en anden partition(Installationsprogrammet kommer med forslag til root og swappartition). Derefter skal din bootloader, GRUB, lige konfigureres, og det er let og intuitivt, da det jo foregår grafisk. GRUB sørger for, at du når du starter maskinen vil kunne vælge mellem Windows og Linux via dine piletaster.
Avatar billede none_profit Nybegynder
15. marts 2006 - 21:19 #7
Jeg har prøvet tre forskellige redhat versioner over årene, og de har været noget rent skod intil videre.
Troede måske at Fedora ville være anerledes, men det er sku i bund og grund det samme som red.
Nu har jeg så dealbootet med Mandrake 10.1, og det system køre meget bedre, og var heldigvis ligeså nemt at dualboote som fedora, så tak for det ....

Ang. Crossover ... Skal det køre sammen med wine, og køre det windows baserede programmer bedre, pænere og mere stabilt..???
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2006 - 21:29 #8
Ang. CrossOver: Du skal bare installere programmet via den fil du downloader. Når installationen er færdig (måske skal Gnome/KDE lige genstartes) vil der være en indgang i din startmenu, hvor du vil kunne klikke på et ikon til alle de Windows-programmer du installerer. Programmet har en ok GUI og skal ikke bruges sammen med Wine som sådan. Det er min erfaring at programmet arbejder bedst sammen med KDE men det kan sagtens lade sig gøre med Gnome. Måske skal du selv lige lave et link til programmerne.

Du kan hente en trial-version her: http://www.codeweavers.com/products/download_trial/

Det skal måske lige nævnes, at folkene bag CrossOver Office støtter Wine økonomisk, så penge er godt givet ud.

Jeg har aldrig brugt Wine solo, så jeg har ikke noget sammenligningsgrundlag. Måske kan du læse noget om forskellene på websiden.
Avatar billede none_profit Nybegynder
15. marts 2006 - 21:30 #9
Hmm. Jeg prøvede at installere demoen fra HTTP, men den lavede fejl i slutningen. FTP duer ikke, der får jeg bare programmerings koderne frem i browseren ...
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2006 - 21:38 #10
Jeg kan ikke lige regne ud, hvad du mener med at den lavede fejl i slutningen. Men jeg ved da i hvert fald, at programmet er ret følsomt overfor at blive afbrudt, hvis det er i gang med noget, fx at installere et program. Der kan det godt betale sig lige at have lidt ekstra tålmodighed, da det nogle gange godt kan være svært at se om det er færdigt.
Avatar billede none_profit Nybegynder
16. marts 2006 - 11:05 #11
Den prøver at åbne filen i Gedit. Filtypen er sh, og jeg ved ikke så meget om linux, men tror ikke det er helt rigtigt hvad den gør....

Lige når den kommer til 100% skriver den at det ikke var muligt at gætte tegnkoden, og at jeg skal tjekke at jeg ikke prøver på at åbne en binær fil...
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2006 - 11:16 #12
Ok, du skal bare klikke på filen og vælge "Run".
Avatar billede none_profit Nybegynder
16. marts 2006 - 13:20 #13
He he, ja men den mulighed for jeg slet ikke. Den starter bare det Gedit op lige så snart jeg trykker
Avatar billede none_profit Nybegynder
16. marts 2006 - 13:22 #14
når, men højreklikkede sku da bare og valgte hent ... he he, tænkte jeg ikke lige på
Avatar billede none_profit Nybegynder
16. marts 2006 - 13:26 #15
Når, men de her points er vist ved at løbe tør efterhånden :)
Har brugt nok af din tid. Takker for hjælpen, skulle jeg ryge i flere sorte huller, må jeg oprette et nyt indlæg.

Bare lige en sidste ting. Er det her beregnet til at køre sammen med Wine, eller er det istedet for wine..??
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2006 - 13:28 #16
Du skal ikke spekulere på points; det gør jeg i hvert fald ikke:-)

Programmet erstatter Wine.

Har du fået det installeret?

Spørg bare videre, hvis du tror jeg kan hjælpe.
Avatar billede none_profit Nybegynder
16. marts 2006 - 14:44 #17
jeg skal love for at det erstatter Wine.
Det køre sku bare supper, og ingen skrift fejl eller noget.
Den eneste fejl jeg stadig har, er at vinduet bliver hvid og går kold hvis jeg minimere og maximere igen...
Er det skærm driveren måske..???
Havde samme problem med Wine
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2006 - 15:31 #18
;-)

Jeg har ikke haft det problem du beskriver, så jeg ved ikke lige, hvad det kan skyldes.
Avatar billede none_profit Nybegynder
16. marts 2006 - 17:21 #19
Når øv, men det må jeg finde ud på et tidspunkt. Men det køre win apps skide godt ... Der har Wine ikke en chance..

Takker for hjælpen
Mangler et lille svar :)
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2006 - 17:23 #20
Det kommer da lige her. Glæder mig at det "virker".
Avatar billede none_profit Nybegynder
16. marts 2006 - 20:47 #21
He he, glæder også mig :p
Takker igen