Avatar billede lt-lago Nybegynder
17. marts 2006 - 09:36 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

XP installation fra harddisk

Hej Eksperter.

Er det muligt at kopiere sin originale XP-cd over på harddisken og installere direkte fra harddisken istedet for via CD drevet, altså efterfølgende at boote via en diskette og så hoppe over på harddisken og køre installationen derfra ?

Baggrunden er at jeg skal opgradere harddisk og bundkort, og jeg kan huske fra Win98 tiden at en harddisk installation er lynhurtig.

En afprøvet bageopskrift er lig points.
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
17. marts 2006 - 09:41 #1
det nemmeste og ligeså hurtige er at gøre det via din cd (det tager ca 2-3 min maks at kopiere filerne, når du installerer via cd, og du undgår underlige drev bogstaver for dit c drev osv.)
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2006 - 09:56 #2
En anden mulighed kunne være at clone hele dit system se http://www.helgec.dk/dd-windows.html men hvorfor skal du geninstallere for at opgradere??
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2006 - 09:59 #3
Det du efterlyser er på denne tråd http://www.eksperten.dk/spm/582190 men det går ikke hurtigere tværtimod
Avatar billede boxer Nybegynder
17. marts 2006 - 10:02 #4
Du kan ikke sammenligne en w98 installation med en XP installation. Jeg er helt enig med SB i at det nemmeste er at installere på normal vis. Jeg ved godt at det ikke er det du søger :o)
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2006 - 10:03 #5
"Jeg er helt enig med SB i at det nemmeste " SB ?????
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2006 - 10:04 #6
Avatar billede lt-lago Nybegynder
17. marts 2006 - 10:35 #7
Til helgec
Ved et skifte af bundkort er det nødvendigt med en ny XP installation da det er forskellige chipsets.
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
17. marts 2006 - 10:39 #8
nej det er det ikke, man laver en repair af windows.
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
17. marts 2006 - 10:40 #9
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2006 - 10:42 #10
"Ved et skifte af bundkort er det nødvendigt med en ny XP installation da det er forskellige chipsets." Jo men du skrev "OPGRADERING" så det misforstod jeg
Avatar billede lt-lago Nybegynder
17. marts 2006 - 13:08 #11
Som sagt opgradering af hardware.
Reinstall/repair er ikke en god løsning, da der næsten altid er noget som ikke er helt ok bagefter.
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
17. marts 2006 - 13:12 #12
har kun gode erfaringer med repair, men dit valg med at kopiere filerne manuelt først sparer dig bestemt ikke tid, tværtimod!
Avatar billede hygta Nybegynder
17. marts 2006 - 20:23 #13
Jeg er enig med de andre på denne tråd :) Det er ikke den smarteste ide.
Men hvis du vil gøre det er det ikke noget problem.

Du skal først have filerne over på harddisken. Dette kan du gøre i windows inden du geninstallere(Hvis du venter og gør det i DOS tilstand skal du huske undermapperne, brug evt. Xcopy). Det er en god ide at ligge dem på en anden partition så du kan formatere c: drevet.
HUSK at gøre systemfiler synlige inden du kopiere, ellers er det ikke sikkert du får det hele med.
Du skal ikke kopiere hele cdens indhold kun den mappe der hedder I386

For at komme igang med selve installationen skal du boote på en startdisk enten en floppy eller en CD. Her er det vigtigt at: Hvis du bruger en gammel startdisk fra 98 så skal installationsfilerne ligge på en fat32 partition. Hvis ikke kan du ikke komme til dem igen. Du kan også boot med en cd/diskette der understøtter NTFS Så er der ingen problemer.

For at starte installationen skal du gå ind i mappen I386 og køre filen winnt.exe den starter installationen som du kener den.

Installationsprogrammet copiere filerne over på c: drevet som en del af processen, så du spare ikke kopierings delen. I nogle tilfælde kan det tage meget lang tid at kopiere filerne. Det er som oftest fordi smartdrv.exe muligvis ikke køres automatisk. Hvis dette er tilfældet kan du hente den fra nettet og køre den før du afvikler winnt.exe.

Tit og ofte er smartdrv.exe en del af pakken og så er der ingen problemer. I det tilfælde kopieres filerne hurtige over på C-drevet da det jo nu er fra haddisk til harddisk og så vil du have sparet lidt tid der.

Men det vil tage lidt tid uanset. I "Gamle dage" vandt man meget ved at gøre trigget fordi CD-rom-drevene dengang var meget langsomme. Idag vinder man ikke meget da et 48X speed drev kan kopiere en hel cd på 3 min.
Avatar billede lt-lago Nybegynder
20. marts 2006 - 09:21 #14
Hvad gør man så når installationen kommer til punktet :
Kunne ikke finde "microsoft slutbruger aftale" og den kun giver mulighed for at vælge "F3 Afslut" altså ingen mulighed for at pege på sin CD-rom eller lignende ?

Jeg har nu installeret på traditionel vis via CD-rom, men ikke fået et brugbartsvar, og lukker derfor spørgsmålet.