Avatar billede none_profit Nybegynder
17. marts 2006 - 12:19 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

ASP Kørsel i Linux?

Hej.
Jeg ved ikke hvor mange servere der findes til linux,
men så vist jeg ved, så skulle det være muligt at sætte apache op til at køre ASP.
Er det rigtigt, og hvordan.???
Avatar billede medions Nybegynder
17. marts 2006 - 12:27 #1
Du skal bruge dette:
http://wwws.sun.com/software/chilisoft/index.html

Det hed tidligere Chili!ASP

Du kan også finde nogle udvidelse osv. her:
https://sourceforge.net/projects/chiliaspcomp/

//>Rune
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
17. marts 2006 - 12:29 #2
I praktisk, nej!

Der var dog tidligere et produkt der hed Chili ASP, som Sun senere har overtaget, som kunne afvikle ASP sider under Linux.

Der er (var) dog nogle grundlæggende problemer:
1. linux-serveren blev mere ustabil end end windows-server. Specielt skulle ASP-serveren genstartes jævnligt.
2. Der er tale om Chili ASP og ikke MS ASP, som ikke er 100% kompatible, og ofte ved ASP kalder man windows dll'er, som selvfølgelig ikke er tilstede på en linux server.

Hvis du har behov for at afvikle ASP kode,  vil jeg derfor anbefale at du gør det på en windows server, og alternativt bruger enten PHP eller JSP/J2EE hvis du vil bruge linux servere.
Avatar billede none_profit Nybegynder
17. marts 2006 - 14:47 #3
Jeg skal ikke køre en hjemmeside på min computer, jeg skal programmere på den...
Kørsel af hjemmesider lader jeg webhoteller om.

Men jeg kan bedst lide at arbejde ved linux, og er skide træt af windows.
Så jeg vil bare kunne tjekke hvad jeg laver på min computer.
Og PHP duer ikke, da det ikke er noget jeg har noget bekendskab med.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
17. marts 2006 - 16:39 #4
Du kan ikke kode i Chili ASP på din PC, og forvente at det virker uden problemer på MS ASP på webhotellet ...  De er som nævnt ikke helt kompatible, kun næsten!
Avatar billede none_profit Nybegynder
17. marts 2006 - 18:35 #5
Ok. hvad med det der hedder Apache:ASP  ... Virker det..??
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
17. marts 2006 - 18:44 #6
det eneste du kan være sikker på er kompatiblet med MS ASP er MS ASP ...  så hvis du vil lave ASP, kommer du ikke udenom Windows ...
Avatar billede none_profit Nybegynder
21. marts 2006 - 12:31 #7
Ok.
Når, men takker for hjælpen.
Skal lige bruge svar fra dig også.
Men egentlige spørgsmål var om man kunne, og det har medions jo svaret på.
At det så ikke er så stabilt er jo en anden ting, men rart at vide hvad man skal forvente hvis man gør det...
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
21. marts 2006 - 12:45 #8
ok :-)