Avatar billede none_profit Nybegynder
21. marts 2006 - 15:07 Der er 9 kommentarer

Apache. Hvilken mappe

Hej.
Har installeret Apache, og tænkte på to ting.
Den mappe hvor man skal forstille at lægge sine sider ind i, hvor finder man den. Har været inde i /var/www men derinde kan jeg kun rette filer som root, og hvis jeg retter i HTML filerne, bliver de ikke rettet under Localhost.

Den anden ting er, hvor finder man configurationen af webserveren...
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
21. marts 2006 - 15:13 #1
normalt lægges html sider m.m. i /var/www med adgang for www-data (apache)
det er dog en ting du kan angive med document-root i apache setup'et, og vil typisk være forskellig for hver virtual-host (hvis du benytter virtual-host).

apache config finder du typisk under /etc/apache el. /etc/apache2
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
21. marts 2006 - 16:59 #2
i mandrake mener jeg men finder dens .conf filer i  /etc/httpd/conf
Avatar billede none_profit Nybegynder
21. marts 2006 - 17:24 #3
der er ingen rettelser der virker.

Efter jeg havde installeret mandriva, viste serveren "It Works" når man gik ind på localhost fra browseren. Så fandt jeg html filen index.html i mappen /var/www/html
og rettede teksten "It Works" til noget andet. det virkede ikke, den skrev det samme stadig. Nu har jeg været inde i config filen og rettet root mappen til en www folder i home/brugernavn, og oprettet en anden index.html fil der. Den viser stadig teksten "It Works", og hvis jeg retter linket til localhost/index.html eller htm.
Så skriver den at filen ikke findes...
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
22. marts 2006 - 19:03 #4
check op på hvem er brugeren på index.htm filn og er det samme bruger som den index.htmls du godt kan køre ??

hvordan står index.htm filens rettigheder mht at køre den altså ??

check dette link så du forstår hvad jeg mener http://www.netexplorer.dk/DIVERSE_ARTIKLER/03-chmod.php
Avatar billede none_profit Nybegynder
22. marts 2006 - 21:35 #5
Ok. det hjalp.
Men hvad skal den stå på for at det virker, jeg gav bare alle, alle rettigheder. Write, Read og Execute ... Nogle skal vel pilles fra.

Og så har linux en irreterende tendens til at lave en filnavn~ kopi fil hver gang man retter og gemmer f.eks. en html fil. Kan det ikke fjernes..???
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
22. marts 2006 - 21:57 #6
jeg ved det ikke 100 % med dit system, jeg køre med 644 så prøv det, men find det laveste tal den kan køre med, og det er især sidste tal du skal være opmærksom på, der skal aldrig være et højre tal end 5, kør aldrig 777 som du har nu, så giver du gæster rettigheder til at skrive i dine filer,,,,
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
22. marts 2006 - 21:59 #7
hov så ikke lige det du skrev om filnavn~
hvilket program bruger du til at rette dine filer ???
Avatar billede none_profit Nybegynder
23. marts 2006 - 06:17 #8
Jammen, jeg brugte GEdit, men så lavede den de filer, og så prøvede jeg Emacs, Kate og KWrite. Alle gjorde det samme. Så installere jeg TextPad med Wine, og selv den gjorde det
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
24. marts 2006 - 00:09 #9
jeg kan ikke lige svare på det, jeg laver alt i min apache gennem ssh, så jeg ser ikke det problem du beskriver,,,