Avatar billede n-emy Nybegynder
03. april 2006 - 12:39 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Formatering af min pc

Hej,

Jeg skal til at formatere min PC, men har aldrig prøvet det før, så ved ikke helt hvordan det foregår? Vil gerne have en guide trin for trin til hvordan man gør?

Jeg har Windows xp hvis det skal bruges til beskrivelsen:)
Avatar billede fromsej Praktikant
03. april 2006 - 12:41 #1
Her er en god vejledning, bid mærke i punkt 8.
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede fromsej Praktikant
03. april 2006 - 12:42 #2
Her er en med billeder:
http://www.helgec.dk/xp-install.html
Avatar billede smashlotus Nybegynder
03. april 2006 - 12:45 #3
Avatar billede smashlotus Nybegynder
03. april 2006 - 12:45 #4
too slow sorry.. ;)
Avatar billede n-emy Nybegynder
03. april 2006 - 16:18 #5
Tak for de hurtige svar:)

Men hvad med drivere osv. De ryger vel også? Og hvordan får jeg så fat i de rigtige igen?
Avatar billede fromsej Praktikant
03. april 2006 - 16:35 #6
Du har vel en eller flere CDér med bundkortdrivere og hvad du ellers skal bruge.
Ellers skal du på jagt.
Brug f.eks Belarc til at se hvilket bundkort du har, og andre kort, hent så driverne og brænd dem på en skive.
http://www.belarc.com/free_download.html

Servicepack 2 er et must, den skal installeres, inden du går på nettet første gang, det samme skal Antivirus.
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/ servicepacks
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=049c9dbe-3b8e-4f30-8245-9e368d3cdb5a&displaylang=da - Servicepack 2
Avatar billede n-emy Nybegynder
03. april 2006 - 16:39 #7
Det er en dell computer. Så fik ikke cder med drivere med.

Man kan downloade drivere på dells side, men kan ikke rigtigt finde ud af hvilke jeg skal bruge.
Avatar billede area48 Nybegynder
03. april 2006 - 16:54 #8
hvis det er en Dell computer er det oftest muligt at lave en komplet "restore" så maskinen kommer til at se ud som den dag den ankom.
På min Dell skal man trykke ctrl + F11 når maskinen startes op. Så geninstallerer den sig som præcist den dag den ankom og man er derved fri for at sidde og foretage en langsommelig installation (det tager ca. 8 - 10 minutter... har prøvet det på min maskine).
Du kan evt. prøve at kontakte Dell for at spørge om hvilke kombination, der passer til din maskine mht. geninstallation.
Avatar billede n-emy Nybegynder
03. april 2006 - 16:59 #9
Hvis man udfører den geninstallation, ryger alle filer, programmer osv så? for så skal jeg lige tage backup inden:)
Avatar billede area48 Nybegynder
03. april 2006 - 21:01 #10
Uanset hvilken af de ovenstående måder du vælger at benytte skal du naturligvis huske at tage backup af de filer du ikke vil miste... de forsvinder ved en formatering / restore.
Avatar billede ini Nybegynder
03. april 2006 - 21:51 #11
Hvis det er Dell, så foreslår de at man bruger Systemgendannelse.. Derfor de ikke giver cd'er med :P sådan kan de jo spare penge :P systemgendannelse virker også fint nok. Kommer så an på præcist hvad grunden til formattering er jo :P
Avatar billede n-emy Nybegynder
05. april 2006 - 21:27 #12
Skal lige vide om jeg skal downloade service paksne i UK versionen eller DK versionen?
Avatar billede ini Nybegynder
05. april 2006 - 22:05 #13
Bare tag dem i DK hvis du kan.. er jo kun sproget :P
Avatar billede n-emy Nybegynder
06. april 2006 - 23:55 #14
Jep tak for hjælpen allesammen:)

Kan jeg få et svar fra hver af jer?:)
Avatar billede area48 Nybegynder
06. april 2006 - 23:57 #15
ok.... :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
07. april 2006 - 18:38 #16
Så gerne.*S*
Avatar billede fromsej Praktikant
12. april 2006 - 21:50 #17
Tak for point. :-)
Avatar billede sovetryne Nybegynder
19. juni 2011 - 20:35 #18