Avatar billede overchord Nybegynder
05. april 2006 - 18:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Correlation mellem to arrays i VBA

Hejsa
Jeg har strikket en lille fitting sub sammen i excel hvor jeg afproever forskellige model parametre i loops.

Jeg looper igennem nogle forskellige variable som fodres til en funktion for enkelte tidstrin. Output fra funktionen gemmes i et array som skal sammenlignes med observationer. Der er det samme antal datapunkter i model-arrayet og i observations-arrayet, saa jeg vil gerne kunne rapportere correlationen mellem de to ogsaa. Normalt kan man bruge = CORREL(array_1, array_2) i excel-ark, men denne virker ikke inde i VBA editoren. Er der nogle der kender andre funktioner som kan bruges til at finde correlationen mellem to arrays?
Avatar billede bak Seniormester
05. april 2006 - 20:12 #1
Heller ikke hvis du bruge regnearksfunktionen ?
myVar = Application.WorksheetFunction.Correl(array_1, Array_2)
Avatar billede overchord Nybegynder
05. april 2006 - 23:08 #2
Hey bak
jeg har ikke forsoegt med den metode. Sidder ikke med data igen foer imorgen tidlig, saa vender lige tilbage med hvordan det gik.
Avatar billede overchord Nybegynder
06. april 2006 - 10:43 #3
Den virker desvaerre ikke :(
Jeg faar en fejl retur: "Unable to get the Correl property of the WorkSheetFunction class"
Det virker umiddelbart lidt underligt, kan finde den i object browseren og den virker ude i arket.
Avatar billede bak Seniormester
06. april 2006 - 22:36 #4
Dine arrays skal være lige store, ellers laver den nemlig din fejl.
Avatar billede overchord Nybegynder
07. april 2006 - 14:26 #5
Det er de ogsaa. Begge arrays er helt 100% sikkert lige store, men faar stadig denne fejl.
Jeg har lavet et midelrtidigt fix hvor jeg smider indholdet af de to arrays ind i et skjult ark og bruger Correl funktionen direkte paa et ark istedet, men det goer hele rutinen vaesentligt langsommere, og da den egentligt skulle bruges til optimering af model-parametre skulle den gerne kunne koere noget hurtigere end den goer nu.
Jeg har soegt lidt for at se om det evt findes et statistisk VBA-bibliotek, men har ikke fundet noget endnu - er det noget du har set rundt omkring bak?
Avatar billede overchord Nybegynder
10. april 2006 - 12:26 #6
ok - det ser ikke ud til at vi kommer naermere en loesning - saa lukker spoergsmaalet igen.